Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette fjellstøvler - og vanntette, er det mulig? Hva vil du anbefale?


Globerotta

Anbefalte innlegg

Fenrisfrøya skrev (55 minutter siden):

Styr unna disse såkalte lette fjellsko som er i familie med joggesko og  som kalles fjellstøvler av produsent.  Denne type sko kjennes veldig lett og komfortabel ut der og da, men om 25 år kan fotbladene dine være hardt skadet.

Jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen med at slike lette og myke «fjellstøvler» kjennes lette og komfortable ut. De inspirerer til løping og lett jogg oppover bakkene og gir god føling og kontakt med underlaget. Fjellstøvler er mye mer «kantete» å gå med, føler meg faktisk mer vinglete med fjellstøvler med stiv såle.

Jeg bruker begge deler, men merker at jeg går mye tregere og snubler litt mer med stive fjellstøvler enn med mindre og lettere støvler/sko.

Men av ren nyskjerrighet, hvilke skader får man i fotbladene av myke fjellstøvler? Sett at man ikke opplever ubehag på turene man går, så er vel det ett tegn på at skoen er god nok? Eks. Ultraløpere har nok en del mer mil enn de fleste av oss, og bruker myke sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen med at slike lette og myke «fjellstøvler» kjennes lette og komfortable ut. De inspirerer til løping og lett jogg oppover bakkene og gir god føling og kontakt med underlaget. Fjellstøvler er mye mer «kantete» å gå med, føler meg faktisk mer vinglete med fjellstøvler med stiv såle.

Jeg bruker begge deler, men merker at jeg går mye tregere og snubler litt mer med stive fjellstøvler enn med mindre og lettere støvler/sko.

Men av ren nyskjerrighet, hvilke skader får man i fotbladene av myke fjellstøvler? Sett at man ikke opplever ubehag på turene man går, så er vel det ett tegn på at skoen er god nok? Eks. Ultraløpere har nok en del mer mil enn de fleste av oss, og bruker myke sko.

Det begyner med smerter i fotbladene. Så tar man bilder og undersøkes av spesialist. Så ble det konstantert høy slitasje og jeg måtte støpe spesielle såler i tillegg til tynn karbon såle. Smertene fortsetter , men er  bedre med såler i mine crispi skarven. Jeg har dessverre brukt for mye moderne lette fjellsko. Jeg må bruke mine skarven til allt, tur m hunden, handle i butikken, konfirmasjon osv. Bruker jeg annet fottøy får jeg umiddelbare smerter. Derfor er jeg motstander av lettvekts fjellstøvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (1 time siden):

Det begyner med smerter i fotbladene. Så tar man bilder og undersøkes av spesialist. Så ble det konstantert høy slitasje og jeg måtte støpe spesielle såler i tillegg til tynn karbon såle. Smertene fortsetter , men er  bedre med såler i mine crispi skarven. Jeg har dessverre brukt for mye moderne lette fjellsko. Jeg må bruke mine skarven til allt, tur m hunden, handle i butikken, konfirmasjon osv. Bruker jeg annet fottøy får jeg umiddelbare smerter. Derfor er jeg motstander av lettvekts fjellstøvler.

Høres mer ut som plantar fasciitt, men du har vært hos spesialist, så jeg mistenker hen har rimelig peiling. Jeg tror du har vært særlig uheldig.
Det er enorme mengder folk der ute som løper til fjells med vibram -type rare tåsko, altra flatsko helt til andre enden av skalaen med brutusstøvler. Det er litt ulikt hva som passer hvert individ; det er en avveiing mellom vekt og støtte som man selv må føle på.
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill. 👍 Som tidligere skrevet kjøpte jeg to par sko - La Sportiva Stream GTX og ett par Salewa MTN Trainer Lite Mid GTX. De første prøvde jeg på en 3-dagers tur i Hedmarken. Superlette på foten, men vanntette var de hvertfall ikke - og ganske ustablie, mer en joggesko. Så det ble retur. De andre, Salewa, var innmari store på foten - så de returnerte jeg uten å prøve ut på tur.

 

Jeg har tunge fjellstøvler, men vil som sagt også ha et lettere par til mindre krevende turer. Så jeg har nettopp kjøpte ett par andre fra Salewa, ALP TRAINER MID GTX, i en størrelse mindre enn de andre fra Salewa (Salewa har store størrelser). Disse er ennå ikke testet ut, men regner med å få prøve de på fjellet til helgen.

Ellers så hadde det vært fristende å prøve de nye som kommer fra Alfa (når) - har Alfa fjellskisko - og de er jeg veldig fornøyd med.

 

To be continued... 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globerotta skrev (12 timer siden):

Salewa, var innmari store på foten -

Jeg har brede føtter, så det er lotteri å kjøpe sko på nett for meg, fordi nettbutikkene meget sjeldent opplyser om smal, normal eller bred lest/passform. Det burde være enkelt å prøve ny skokolleksjon av en medarbeider med normal fot. Er de trange for ham er de smale, er de meget romslige er de bred passform og passer de er de vel normal bredde. I butikkene vet de såmenn heller ikke alltid.

MEN vil du så karakterisere Salewa som bred passform? Så er jeg nemlig i skuddet for å få tak i et par lave tursko. PT har jeg bar et par arbeidssko, som jeg har frosålet et par ganger, men neppe kan presse mye mer liv ut av.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan komme med et forslag til en støvel jeg er meget fornøyd med så langt. Arcteryx ACRUX TR GTX. Forholdsvis lett, 550g, goretex (gått i myr og stått med vann til godt over anklene) og ble ikke våt) Jeg har en relativt bred fot, høy vrist, og får ofte vondt under foten hvis skoene er for smale. Prøvde først Alfa Holt som skal være bred, det gikk ikke. Fordelen med ACRUX er at snøringen går helt frem på foten så kan man justere hele veien. Det er låsing for snøringen før man tar de to siste på overdelen av støvelen, det hjelper også for å få en sko som sitter. Ikke så stiv som en fullblods fjellstøvel, ikke så kantete, men det gjør den også fin i skog og på sti. Absolutt verdt en test.

Endret av Loft2020
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loft2020 skrev (54 minutter siden):

Kan komme med et forslag til en støvel jeg er meget fornøyd med så langt. Arcteryx ACRUX TR GTX. Forholdsvis lett, 550g, goretex (gått i myr og stått med vann til godt over anklene) og ble ikke våt) Jeg har en relativt bred fot, høy vrist, og får ofte vondt under foten hvis skoene er for smale.

Sliter med det samme, og det er i støytene vanskelig å finne sko i rett størrelse som passer skikkelig. Vanligvis må jeg gå opp en størrelse eller to for at skoen skal føles komfortabel på foten. Der jeg heller må leve med at de er litt for lange…

Jeg har sett på den skoen tidligere, men synes den har sett litt spinkel og skjør ut, noe som også er beskrevet litt i denne reviewen:

https://www.outdoorgearlab.com/reviews/shoes-and-boots/hiking-boots/arcteryx-acrux-tr-gtx

Hvordan har du opplevd skoen så langt?

Jeg hadde tidligere ett par Salomon halvhøye sko, der jeg greide å slite ett par fullstendig ut på en 12 dagers tur. De var helt nye da jeg startet, da turen var ferdig var sømmer gått opp, sålen nesten helt utslitt og det var hull fremme i beskyttelses kappen for tærne. 
Fikk ett par nye på garanti som jeg så hadde i 5-6 år, men der jeg la om bruken til å bare bruke de i skog og mark, istedenfor på fjellet.
Det gjorde susen i forhold til slitasje og "holdbarhet". 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Walle,

Jeg tror testen du henviser til er ganske treffsikker i sine bemerkninger. Skoen er vanntett og komfortabel fra første dag, hvis den passer foten din :) De nevner at den er litt stiv i toppen og det stemmer også. Når det gjelder langtidsbruk så kan heller ikke jeg si så mye mer enn at jeg tro at skoene er lagd for mer polerte/glatte fjellpartier enn steinrøyser og spisse steiner. Men som en solid sti/myr/fjellsko leverer den nok det mange ønsker seg, lette og stabile sko som holder vannet ute. Jeg gikk en størrelse opp med relativt tykke sokker oppi, og det har fungert bra med de muligheter som er for snøring av skoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.