Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette fjellstøvler - og vanntette, er det mulig? Hva vil du anbefale?


Globerotta

Anbefalte innlegg

 

Hei igjen,

Postet et lignende innlegg for 3 år siden, men det har jo kommet nye støvler på markedet siden det. Da endte jeg opp med å kjøpe Alfa Kvist Advance, som reklameres med at de skal skal være vanntette. Det er de ikke. På første tur ble jeg klissvåt på beina ved å gå litt i en myr, og det var ikke fordi at støvelkanten var under. Det ble reklamasjon.

Jeg har fremdeles ett par Crispi Besseggen, som hvertfall er vanntette, men tunge.

Så, nå vil jeg ha nye fjellstøvler, forholdsvis lette og vanntette, dersom det er mulig. Jeg har høy vrist og normal bredde på føttene. Vekt på sekk - fra 5 kg til 12 kg.

Setter pris på anbefalinger.

 

Globerotta 🐭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig godt fornøyd med mine Salewa Rapace GTX. Disse har skinn (og gummi) ytterst og goretex membran inni. De er ikke vanntette om du vasser hele dagen, men holder meg overraskende godt tørr på beina i fjell og myr. Lette sko å gå i og sitter svært godt på foten. 

Disse er dessverre på tur ut av produksjon, men Salewa har mye annet godt på skofronten også.

Mine: https://www.salewa.com/rapace-gore-tex-mens-shoes-00-0000061332

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummistøvler er vanntette :) Spøk til side: Alfa Bever har holdt meg tørrest utenfra, men klammest inni. Det motsatte kan sies om La Sportiva Trango støvlene jeg har.

Våt blir du uansett, men min erfaring er at det er best med noe som "puster" så du slipper å ha vannkraftverk oppi skoa. La Sportiva er de jeg bruker sen vår og tidlig høst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og tusen takk for mange gode forslag. 😀Har bestilt to par fra XXL - ett par La Sportiva Stream GTX og ett par Salewa MTN Trainer Lite Mid GTX. De har fått rimelig gode skussmål i tester. Noterer meg også forslag om Crispi Valdres til de tyngre fjellturene.

Satser på å fortsette på Rondanestien, så snart gnagsårene mine har grodd. 🤪

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Eg er også glad i lette fjellsko, og samtidig synes eg vedlikehold er fryyyyktelig kjedelig. Eg enda derfor opp med alfa walk king air, som er ein syntetisk og lett sko frå alfa. Det er ein av dei dyraste skoa til Alfa, men gode sko er verdt kvar krone. Dei har ein damemodell som heiter walk queen air, sjå på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galexon skrev (11 timer siden):

Til lette turer har jeg kjøpt Hoka TOA GTX. Knallgod demping, og har enda ikke greid å få dem gjennomvåte. Til alt annet er det Alfa sine jegerstøvler jeg fikk utlevert i Forsvaret som gjelder. 

Hvordan er grepet på disse? Ser de får dårlig score for grep hos Outdoorgearlab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Halkatla said:

Hvordan er grepet på disse? Ser de får dårlig score for grep hos Outdoorgearlab.

Jeg har aldri hatt problemer med å få godt fotfeste med Hoka-skoene. :) De er utstyrt med vibram-såle som jo skal være ganske bra på akkurat det. Men hvis jeg ikke vet hva slags underlag som møter meg så velger jeg stort sett alltid Alfa-støvlene. De er klare for alt. Bare litt varme om det er sol og godvær når du kommer frem. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halkatla skrev (På 10.10.2021 den 11.21):

Hvordan er grepet på disse? Ser de får dårlig score for grep hos Outdoorgearlab.

Jeg har Hoka Sky Kaha, der er sålen også Vibram Megagrip, MEN det er en sannet med modifikasjoner. Sålen er ikke heldekkene.. Gummien er "posjonert ut" så det er store felter med samme materiale som dempingen, for eksempel midt under. Trår du på en våt rot/stein midt under foten, har du ikke samne grep som om du hadde trådd med forfoten.. På steinete underlag (ur) får en litt følelse av at den er noe myk, sålen "bretter" seg litt rundt steinene. Det er selvsagt god demping og den er behagelig å gå med, men er nok mest laget for å gå på slett underlag.

Sky Kaha er en halvhøy støvel, men skaftet er mykt, dette gjør det nærmest umulig å stramme den nok til å unngå at foten glir fremover i bratte nedoverbakker. Mine sko er store nok, men jeg får blå tær om jeg tar en tur der det er en del nedover. Jeg har "seksjonert" strammingen i forfoten i 3 deler, men det hjelper ikke, jeg greier ikke å snøre foten fast nok.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galexon skrev (På 10.10.2021 den 23.14):

De er utstyrt med vibram-såle som jo skal være ganske bra på akkurat det.

Hei

Jeg har gjennom tiden hat adskillige sko/støvler med Vibram såler. De kommer i ulike typer med både veldig hard gummi (dårlig feste) og myl gummi med bedre feste. Så Vibram i sig selv er ingen garanti for bra feste.

Jeg har ny forsålet et par sko med den Vibramsåle, som skomakere kan kjøpe til forsåling. Den blir forbausende hurtig slitt1? Så Vibram er faktisk så mangt.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, elgen said:

Hei

Jeg har gjennom tiden hat adskillige sko/støvler med Vibram såler. De kommer i ulike typer med både veldig hard gummi (dårlig feste) og myl gummi med bedre feste. Så Vibram i sig selv er ingen garanti for bra feste.

Jeg har ny forsålet et par sko med den Vibramsåle, som skomakere kan kjøpe til forsåling. Den blir forbausende hurtig slitt1? Så Vibram er faktisk så mangt.

Elgen

Det har du nok rett i, at Vibram kan variere. Det er Vibram-såle på jegerstøvlene fra Alfa som jeg fikk utdelt i Forsvaret, og de skoene er helt rå på fotfeste. Det burde de nesten være, skulle jeg kjøpt dem selv måtte jeg ha punget ut med rundt 3500,-. 

Jeg har nok ikke brukt Hoka-skoene lenge nok (og variert nok) til at jeg kan si at de er noe alle bør satse på. Men så langt har de innfridd, de gangene jeg ikke har sett syn på tunge jegerstøvler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (5 timer siden):

Alfa kommer visstnok med noen superlette fjellstøvler neste år. Hørte Sindre Kolbjørnsgard nevne de på Fjellsportpodden

Hvilke støvler er det snakk om?

Det var visstnok sko som ikke er beregnet for fjell/steinur, så det hørtes mer ut som en marka-sko tilvarende Kvist/Gren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (8 timer siden):

Jeg har Hoka Sky Kaha, der er sålen også Vibram Megagrip, MEN det er en sannet med modifikasjoner. Sålen er ikke heldekkene.. Gummien er "posjonert ut" så det er store felter med samme materiale som dempingen, for eksempel midt under. Trår du på en våt rot/stein midt under foten, har du ikke samne grep som om du hadde trådd med forfoten.. På steinete underlag (ur) får en litt følelse av at den er noe myk, sålen "bretter" seg litt rundt steinene. Det er selvsagt god demping og den er behagelig å gå med, men er nok mest laget for å gå på slett underlag.

Sky Kaha er en halvhøy støvel, men skaftet er mykt, dette gjør det nærmest umulig å stramme den nok til å unngå at foten glir fremover i bratte nedoverbakker. Mine sko er store nok, men jeg får blå tær om jeg tar en tur der det er en del nedover. Jeg har "seksjonert" strammingen i forfoten i 3 deler, men det hjelper ikke, jeg greier ikke å snøre foten fast nok.

 

Siterer meg selv litt, men et bilde sier mer enn 1000 ord. Dette er undersiden av en Hoka Sky Kaha, Sky Toa er samme prinsipp, men litt annet mønster på knastene.

Det grå materialet er EVA skum, det er det samme som dempematerialet i hele sålen. Det sorte er det som er Vibram Megagrip.

Så lenge det man trår på er flatt har du "Megagrip", trår du på noe som er avrundet med midt under foten, har du "EVA".

Altså en "smooth surface" såle, og ikke nødvendigvis så bra på røtter og stein midt under foten.

0007433_hoka-sky-kaha-gtx-otterpersimmon-orange.jpeg.thumb.jpg.aaf0a7060a146385ec65be4ff9a950be.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det på ett punkt jeg ikke tenker 100% vekt, så er det fottøy. Går du med tung sekk over lang tid i skog eller fjell bør du ha skikkelig fottøy. Jeg anbefaler halvhøye støvler , Crispi Skarven. Styr unna disse såkalte lette fjellsko som er i familie med joggesko og  som kalles fjellstøvler av produsent.  Denne type sko kjennes veldig lett og komfortabel ut der og da, men om 25 år kan fotbladene dine være hardt skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.