Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltur avlyst pga. fluer (Rundhø, Nord-Fron)


meisal

Anbefalte innlegg

Annonse

Det var en fin og annerledes rapport :) 

Det er mye bra myggmiddel å få nå og jeg bruker selv Centaura. Den funker også mot flått og fluer.. eneste minus er stor forpakning - burde hatt den i lommeformat. Ikke en flue å se når den brukes. Sprayet på en flue i vinduet og den falt død om - så noe gift er det nok…

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott turrapport! 

Synd at en "chain of unfortunate events" gjorde at turen ikke ble som tenkt.

Jeg var på Steigtind i Bodø på lørdag, der var også fluene i enorme mengder. Det som var pussig var at turfølget var mye mer plager enn meg. Det var veldig stor forskjell, jeg plagdes egentlig ikke så mye, mens andre hold på å gå fra vettet.

Så det er en fluekode der ute ett eller annet sted..

 

 

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tonymakkaroni skrev (3 timer siden):

Takk for en ærlig turrapport. 
Noen ganger er bare ikke maktene på vår side. 

Enkelte ganger kan man føle at alt og alle står i veien for en god opplevelse. 😀

Kjell Iver skrev (2 timer siden):

Det var en fin og annerledes rapport :) 

Det er mye bra myggmiddel å få nå og jeg bruker selv Centaura. Den funker også mot flått og fluer.. eneste minus er stor forpakning - burde hatt den i lommeformat. Ikke en flue å se når den brukes. Sprayet på en flue i vinduet og den falt død om - så noe gift er det nok…

hm, dette må jeg prøve! Hadde vært herlig å kunne være på fjelltur uten å bli smågal av fluer og mygg.

Omnilite skrev (3 minutter siden):

Flott turrapport! 

Synd at en "chain of unfortunate events" gjorde at turen ikke ble som tenkt.

Jeg var på Steigtind i Bodø på lørdag, der var også fluene i enorme mengder. Det som var pussig var at turfølget var mye mer plager enn meg. Det var veldig stor forskjell, jeg plagdes egentlig ikke så mye, mens andre hold på å gå fra vettet.

Så det er en fluekode der ute ett eller annet sted..

 

 

Dette har jeg lurt litt på: hvorfor er det enkelte som sjeldent/aldri plages av fluer, og enkelte som elskes av fluer...

Har sett at enkelte personen bryr seg rett og slett ikke, og greier fint å være på tur sammen med fluer. Dette er jeg litt misunnelig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Kjell Iver said:

Det er mye bra myggmiddel å få nå og jeg bruker selv Centaura.

Det er det samme som bl.a. det velkjente Autan, virkestoffet er Icaridin., og det er flere andre insektsmidler som bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Langsua Nasjonalpark forrige uke, noen fjelltopper bortenfor der du var. Hadde aldri vært der før, så har lite å sammenligne med, men opplevde også fryktelig mye mygg og også litt fluer. Heldigvis ikke nok til at jeg måtte flykte ned fra fjellet, men holdt meg stort sett i teltet. Ble også tvunget til å spise der. Gikk jeg ut, ble jeg selv spist. Slik så det ut på alle kanter: 

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka verden.

Jeg husker før (10-20 år siden), så var mygg og knott en del av sommeren her på vestlandskysten. Men de siste 5 årene har jeg ikke brukt myggmiddel en gang...

I år har jeg opplevd èn kveld med mye knott, og ellers var jeg på 9 dagers padletur, og kunne sove med åpent telt hver natt.

Store forskjeller i landet vårt ser jeg..

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (18 timer siden):

Det er det samme som bl.a. det velkjente Autan, virkestoffet er Icaridin., og det er flere andre insektsmidler som bruker det.

Takk - stadig noe nytt å lære ser jeg. 

Marius Engelsen skrev (9 timer siden):

Jeg husker før (10-20 år siden), så var mygg og knott en del av sommeren her på vestlandskysten. Men de siste 5 årene har jeg ikke brukt myggmiddel en gang...

 

Tror grunnen kan  være de lange tørkeperiodene som har vært enkelte år. Jeg husker jo at når jeg vokste opp var knottskyene enorme, men det er helt ukjent problem nå. Husker jo også at bilen brukte å være helt innsauset med innsekt, men nå er det utrolig lite innsekt på bilene. Så at ting har endret seg er det ikke tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om uflaks! Personlig pleier jeg ikke å dra på tur i juli. Kan muligens ta en helge tur eller en natt, men aldri på langtur. Juli tur kan funke om det er "kaldt" og ikke alt for mye nedbør. Hadde meg en helgetur sist sommer, men da var det forholdsvis kaldt og tempen lå mellom 10 - 15 grader. Var en del vind og regn på lørdagen og søndagen. Er det fint vær og temperatur mellom 20 - 30 grader i juli i kombinasjon med lite vind synes jeg ikke det er trivelig verken i fjellet eller i skogen. Dette fordi det er alt for alt for lyst, alt for varmt, alt for klamt, for mye mygg, fluer og solkrem faktor 50. Spar heller turen til mai/juni eller august/september. August er det den ultimate tur måned :-) Fortsatt sommer, litt mildere enn juli og muligheter for å sanke bær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (Akkurat nå):

Snakk om uflaks! Personlig pleier jeg ikke å dra på tur i juli. Kan muligens ta en helge tur eller en natt, men aldri på langtur. Juli tur kan funke om det er "kaldt" og ikke alt for mye nedbør. Hadde meg en helgetur sist sommer, men da var det forholdsvis kaldt og tempen lå mellom 10 - 15 grader. Var en del vind og regn på lørdagen og søndagen. Er det fint vær og temperatur mellom 20 - 30 grader i juli i kombinasjon med lite vind synes jeg ikke det er trivelig verken i fjellet eller i skogen. Dette fordi det er alt for alt for lyst, alt for varmt, alt for klamt, for mye mygg, fluer og solkrem faktor 50. Spar heller turen til mai/juni eller august/september. August er det den ultimate tur måned :-) Fortsatt sommer, litt mildere enn juli og muligheter for å sanke bær.

Bonus! Slipper alle andre som har ferie i juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.