Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Downmat 9 + chair kit


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg og fruen har brukt denne kombinasjonen i et par år nå, og er veldig happy sånn sett. Men merker at all dun har forflyttet seg vekk fra midten og ut i begge ender. Regner med dette er en konsekvens av å bruke chair kit. Fruen har samme problem på sin. Har prøvd å få distribuert dunene mot midten uten hell. Tenker at til vinteren så er det ønskelig å ha dun mest mot midten for isolasjon. 

 

Er det andre som har opplevd det samme og som har en løsning til problemstillingen? 

 

Har sendt e-post til Exped for å høre om dette er en kjent problemstilling, og om de har noen tips for utbedring. 

Endret av Sponon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan oppbevarer dere underlagene? Det er viktig å ikke henge dem når de ikke brukes. Leg lar mitt ligge løst rullet, slik at ikke dunet er komprimert. 

La det ligge oppblåst et døgn, så er det kanskje lettere å få ristet/banket det på plass? Hvis det har kommet kondens i dunet så klumper det seg lettere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid lagret det i oppblåst tilstand, og kun brukt snozzle bag.

Jeg fikk svar fra Exped som foreslo vi kunne prøve å pumpe det opp delvis og riste det som et teppe, men det har vi prøvd. De sa at mest sannsynlig så har dunene klumpet seg sammen som følge av fuktighet, og at det da ikke er mulig å fikse. Et liggeunderlag som mister isolasjonsevnen uten videre går ikke. Synd for det er en drøm å ligge på. Har nå bestilt Thermarest Xtherm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun kjøpt synmat, for å unngå dette problemet. Jeg tørker de allikevel av og til innvendig.

- Blåser det halvveis opp

- Henger det på kanten av dusjkabinettet med kleklyper

- Åpner begge ventilene helt og bretter de slik at det er «fri passasje» nedover underlaget, og passer på at det holder seg «åpent nedover».

- Jeg har to bad, så jeg lar det henge slik en ukes tid.

 

Jeg vet ikke om dette egentlig fungerer, men jeg tror det. På downmat, vil jeg anta underlaget må henge slik i ukesvis, og blåses opp med schnozzle og ristes jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.