Gå til innhold
  • Bli medlem

Sy på flere meshlommer i innertelt.


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å sy på plass flere  meshlommer innvendig i innerteltet i mitt Hilleberg Unna. Ser ut som en veldig enkel jobb på symaskinen.

Noen som har gjort noe sånt før, og har noen tips før jeg går i gang?

Noen tips til hvor jeg får kjøpt bra mesh (helst gul)? E-bay? (Helst norsk forhandler)

 

Tenker følgende ekstra lommer:

- En høyt plassert liten hodelyktlomme i taket (teltlys).

- En mobillomme.

- En lomme til powerbank, hodetelefoner.

- En lomme til toalettsakene.

- En lomme som passer iPad/bok/blad.

- plasserer lommene slik det er hensiktsmessig i forhold til vekt på det som skal oppi etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det har jeg ikke noe erfaring med, men jeg har et telt som jeg har tenkt å sy myggnett i 2stk lufteluke i ytterfeltet. Der hadde jeg i utgangspunktet tenkt å rappe vaskeposen til kona for den ene av de har ganske tett vev. 

Og så oppdaget jeg en snedig ting når jeg sømtettet teltet for noen år siden. En meshlomme var også sydd fast i sømmen som ble sømtettet. Jeg var ganske raus med silikon+W.S. og resultatet var at meshlomma ble limt fast i et litt bredere felt enn den opprinnelige sømmen den var fast i. Og, det er fremdeles limt fast, 3 år etter at jeg sømtettet. 

Og da tenker jeg,,,,, behøver jeg virkelig å sy ?  I utgangspunktet er det ikke noe problem å sy i ytterduken, men vist jeg kan løse det ved å bare bruke sømtetter, så hvorfor ikke;

Nå har jeg ikke prøvd dette ennå, så ikke ta dette for god fisk @Marius Engelsen, og med tanke på mesh, så kan du vel bruke hva som helst siden den ikke behøver være knottsikker. Alt fra vaskepose til myggnett fra Biltema.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La til en slik lomme til lykt/briller i taket på ett, brukte vanlig myggnetting og kantebånd i front. Leselys er gull.

Tips? Mål to ganger :) Skulle ønske jeg hadde unnet meg en ekstra centimeter.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For litt ekstra plass i lommene, kan du jo evt sy inn slik brett som Fjällräven bruker på noen av lårlommene på buksene sine, som feks på midten som på Vidda Pro, eller på sidene slik som på Keb-buksene.

Har du hørt med feks Barents Outdoor om de selger stoffet løst?

Evt prøve å få tak i deler fra et slikt "Fabric Kit" som selges løst fra Hilleberg, eller finne noen som har kjøpt og om de har det stoffet du trenger, og om de vil selge det.
Da kan evt Hilleberg-facebookgruppen være aktuell.. Mange fra UK og norden i den gruppen.

Endret av Kristian J. Vabø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gör en hylla lika är på mitt HS Himalaya sitter mellan fästen är dubbel på sidorna in en bit så det somm läggs stannar kvar om man stöter emot sätt på några krokar och sätt i org. fästen.

Jag har med några fickor från skrotade ryggsäckar som jag flyttar runt så de ej är ivägen.

Ska du sy anv de fållar där man sytt ihop olika delarna av tältet är ganska tunt material i innertältet så jag skulle ej sy i det direkt spec om du brukar fylla upp dessa fickor med tung utr.kanske väven går sönder i sömmarna pga vikten.

Anv en nål som är rund i spetsen eller en gammal som är slö(jag slipar spetsarna på bryne på de kraftiga nålarna jag har i mina Industrimaskiner)prova sy i liknande material som innertältet och sy fast några mesh fickor i en lösbit och dra lite åt olika håll och se hur det fungerar före du syr i tältet.

Har du tillgång till en modern hemma maskin med många olika aut.sömmar så borde det finnas någon som passar.

Om du har en äldre maskin minska trycket på pressarfot om det går och minska trådspänning och provsy,vänd på tyget ock kolla så sömn är lika tydlig på båda sidorna av tyget.Under tråd spänning brukar gå att justera med en skruv på griparen där undertråds rullen sitter i ,prova och dra i tråden.

Ha rätt trådtjocklek till nålen av syntet till yttertältet skulle jag ha en specialtråd med syntet i kärnan och bommul som sväller på ytan och tätar tyget efter hålen som nålen gör.

hp h4 inv.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.