Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til ekstremt billig turmat


Peric

Anbefalte innlegg

Hei! Er på vei til å starte en lang sykkeltur og jeg vil helst bruke så lite penger som overhodet mulig. Jeg bryr meg egentlig lite i om maten er varm eller kald, så lenge den koster nesten ingenting og ikke tar noe serlig for å ordne til. Optimalt budsjett er 50kr per dag, og under er enda bedre.

Endret av Peric
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutes ago, Snartur said:

Havregryn med vann til alle måltider? Vil du ha luksus så kjøp med deg tørrmelk, du kommer fortsatt innenfor budsjettet. Til og med litt sukker og kanel kan du unne deg. Fyll også på med friske bær du finner langs ruta (helst litt bort fra veien). 

Tenkte du kokt da eller? Har primus så det ville funka fint det faktisk. Er to sammens på tur så da blir det vel enda billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokostblandinger + (evt. tørrmelk.)

Tørrmelk kjøper du på Asiabutikker (NIDO). De store boksene er billigere enn de små i forhold til mengden.

Havregryn + evt. babygrøt eller tørrmelk. Ta i en skål og tilsett varmt vann, så blir det grøt. Evt. Tilsett kaldt vann i stedet.

Knekkebrød pluss pålegg.

Potetmos.

Pannebrød (mel+ litt bakepulver). Tilsett vann og mel i en brødpose, kna ut, press ut av ett hjørne på posen, og stek på stekepannen med litt olje.

Alt dette kan suppleres med proteinpulver.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kan vel spises både kokt og ukokt ettersom man liker det. Vil du spare vekt og gass, så kan du jo gå for ukokt. Men har du med primus så er det veldig ok å kunne lage en kopp kaffe innimellom. En boks med nescafe kan gjøre morgenstunden riktig så idyllisk. Tror du har råd til det også hvis du ellers går for havregryn. 

Skal du fylle på med andre næringsstoffer kan du kjøpe en kartong egg i ny og ne. Hvis du hardkoker dem så er de ganske trygge å transportere. 

Det er lett å bli lei hvis maten er for ensformig. En posesuppe med potetmos innimellom kan gi litt variasjon og det er heller ikke så dyrt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peric skrev (11 minutter siden):

Tenkte du kokt da eller? Har primus så det ville funka fint det faktisk. Er to sammens på tur så da blir det vel enda billigere.

Havregryn kan kokes i gryten, man kan ta det i en skål og helle over kokende vann (resten går til kaffen), man kan spise det kaldt med vann eller vann+tørrmelk eller vann+babygrøt eller vann+proteinpulver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Marius Engelsen said:

Frokostblandinger + (evt. tørrmelk.)

Tørrmelk kjøper du på Asiabutikker (NIDO). De store boksene er billigere enn de små i forhold til mengden.

Havregryn + evt. babygrøt eller tørrmelk. Ta i en skål og tilsett varmt vann, så blir det grøt. Evt. Tilsett kaldt vann i stedet.

Knekkebrød pluss pålegg.

Pannebrød (mel+ litt bakepulver). Tilsett vann og mel i en brødpose, kna ut, press ut av ett hjørne på posen, og stek på stekepannen med litt olje.

Veldig greit med tørrmelk ja tror jeg, tar med noe proteinpulver så er det vel egentlig nesten ren tørrmelk/mysepulver det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peric skrev (2 minutter siden):

Veldig greit med tørrmelk ja tror jeg, tar med noe proteinpulver så er det vel egentlig nesten ren tørrmelk/mysepulver det også.

Ja, det funger veldig bra faktisk. Og kan smake vel så godt.

Kanskje ikke dumt med litt ekstra proteiner heller, når man spiser så mye gryn ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snartur skrev (3 minutter siden):

Knekkebrød med egg og majones er godt på tur.

Ta med litt salt, pepper og annet krydder som du liker. 

Hardkokte egg har vel også nesten ubegrenset holdbarhet i varmen så lenge skallet/hinnen er intakt? Eller gjelder det kun rå egg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (Akkurat nå):

Hardkokte egg har vel også nesten ubegrenset holdbarhet i varmen så lenge skallet/hinnen er intakt? Eller gjelder det kun rå egg?

Jeg tror det holder en stund for hardkokte også, hvis du ikke punkterer hinnen ved koking. Jeg har pleid å ha egg i 1-2 dager hvis jeg koker en 6-pakning. Man kan også kjøpe sånne holdere for egg som tåler en trøkk, da kan de transporteres ukokt også selv om jeg ville hatt en pose rundt for sikkerhets skyld. Egg holder overraskende godt. Det samme  med majones. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snartur skrev (3 minutter siden):

Jeg tror det holder en stund for hardkokte også, hvis du ikke punkterer hinnen ved koking. Jeg har pleid å ha egg i 1-2 dager hvis jeg koker en 6-pakning. Man kan også kjøpe sånne holdere for egg som tåler en trøkk, da kan de transporteres ukokt også selv om jeg ville hatt en pose rundt for sikkerhets skyld. Egg holder overraskende godt. Det samme  med majones. 

Jeg hadde med majones og salami i 9 dager nå. Det holdt bra. Velg salamien med mest salt for å være sikker :) 

Det finnes en tabell for hvor mye salt kjøttet skal inneholde for å bli godt holdbart, jeg tror salt salami var innenfor .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (27 minutter siden):

Jeg hadde med majones og salami i 9 dager nå. Det holdt bra. Velg salamien med mest salt for å være sikker :) 

Det finnes en tabell for hvor mye salt kjøttet skal inneholde for å bli godt holdbart, jeg tror salt salami var innenfor .

Egg, salami og majones på knekkebrød er gull! Det holder lenge og har masse energi. Kjøtt koster jo gjerne litt, men er verdt å unne seg hvis budsjettet holder. 

Jeg har selv pleid å ha med vossafår på tur og det er også godt nok konservert etter min erfaring.

Får nesten lyst til å dra på tur selv nå... Havregrøt, kaffe og knekkebrød med pålegg... Nam! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Snartur said:

Egg, salami og majones på knekkebrød er gull! Det holder lenge og har masse energi. Kjøtt koster jo gjerne litt, men er verdt å unne seg hvis budsjettet holder. 

Jeg har selv pleid å ha med vossafår på tur og det er også godt nok konservert etter min erfaring.

Får nesten lyst til å dra på tur selv nå... Havregrøt, kaffe og knekkebrød med pålegg... Nam! 

Tror det blir en billig tur dette! Mest eksperiment siden jeg er lurer på hvor lite jeg klarer meg på, hadde vært veldig greit vist det blir en kjempelang tur en gang. Dumt å bruke mange hundre om dagen når man er på en skikkelig langtur 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peric skrev (22 minutter siden):

Tror det blir en billig tur dette! Mest eksperiment siden jeg er lurer på hvor lite jeg klarer meg på, hadde vært veldig greit vist det blir en kjempelang tur en gang. Dumt å bruke mange hundre om dagen når man er på en skikkelig langtur 😄

Jo lengre turen er, jo mer lei blir man av turmaten. Kan hende du finner ut at du har lyst til å bruke litt mer penger når det blir en skikkelig langtur en gang...

Hvor langt/lenge har du tenkt deg på tur nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (1 minutt siden):

First Price Pasta Formaggio. Pose med pasta og ostesaus. Pleier koster 11-12 kr. Mulig en pose er lite til to selv om det står 2 porsoner.

Toro har og et par slik som er litt større pose, koster ca 50 og bør holde greit til to.

 

Ja en pose som det står 2 porsjoner på holder til en på tur. Man trenger litt mer enn når man er hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Snartur said:

Jo lengre turen er, jo mer lei blir man av turmaten. Kan hende du finner ut at du har lyst til å bruke litt mer penger når det blir en skikkelig langtur en gang...

Hvor langt/lenge har du tenkt deg på tur nå? 

Tenkte rundt 500km en vei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lang tur er det greit med variasjon, spiser du/dere for under budsjett deler av turen kan dere spise over budsjett andre dager, regner ikke med det er et mål i seg selv at hver endeste dag ikke skal koste mer enn 50kr? Det er vel snittet over tid som teller.

Toro el. gryteretter, spesielt de med pasta eller ris inkludert + oppskåret spekepølse (rødvin, rådyr, elg, bacon osv) funker bra for meg på tur. 1 slik pølse burde holde til 3 poser gryterett for 2 personer, med prisene på Meny blir det ca. 180 kr, dvs. 3 gode middager til 2 personer for 30,- per snute (pr måltid selvfølgelig...). Går jo litt gass på dette, men funker også på bål så den endelige totalprisen kan jo variere litt.  Pruduktene er sikker også billigere andre steder enn på Meny.

Endret av Truant76
Presisering
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, RoyN said:

Tørkede bønner som bløtlegges i løpet av dagen og gis et oppkok sammen med diverse krydder blir veldig rimelig mat som brukes  av turfolk i USA. 

Er det ikke liksågreit å kjøpe tomatbønner eller noe lignende? Ser at Meny har 410g tomatbønner til 6kr

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peric skrev (1 time siden):

Tror det blir en billig tur dette! Mest eksperiment siden jeg er lurer på hvor lite jeg klarer meg på, hadde vært veldig greit vist det blir en kjempelang tur en gang.

Hvis du får budsjettet enda mer ned så kan du jo bevilge deg en fredagspils eller to for overskudde den uka, og bruke panten til å kjøpe mat for helgen? Vinn-vinn :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.