Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med utleie av utstyr?


fjellrypa

Anbefalte innlegg

Har noen av dere noen erfaring med å leie ut utstyr via f.eks Hygglo eller Finn? Jeg har en gammel kano jeg vurderer å leie ut, siden den jo ligger ubrukt mye av tiden. Tenker at det er mindre «skummelt» med den enn med en skjørere ting som f.eks et telt, som jo kan få rifter, hull og lignende. 
 

Hører gjerne om andres erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Hygglo er tinga forsikra mens dei ikkje er det på finn. Hygglo tek 20% i provisjon, finn er gratis. Eg har tenkt tanken sjølv på utstyr som ikkje er i bruk/svært sjeldan er i bruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med Hygglo. Jeg har ikke leid ut tur-utstyr, men har leid ut kameraobjektiver og litt verktøy. Dette er også ting som må behandles skikkelig, men jeg har bare gode erfaringer med løsningen og de jeg har leid ut til. Brukere må registrere seg med BankID, så det gir en ekstra trygghet synes jeg. I tillegg er ting forsikret som nevnt over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifm både utleie og utlån erfarer jeg at det er en ting å gjøre seg noen betraktninger rundt, og det er følgende: 

Hva betyr utstyret og bruksmerker for deg?

Fordi dette kommer til potensielt å danne de vanskeligste konfliktene. Fordi noe som potensielt er en krise av en ripe for deg som eier utstyret og skal leve med dette resten av brukstiden er bare en bagatell for den som har lånt/leid, Dette gjorde vi oss noen betraktninger rundt allerede på 90-tallet da noen lånte med seg vårt dyre "ekstremfiskeutstyr" for å reise og fiske "ekstremfisk" i tropiske strøk. Dette var dyrt utstyr vi hadde betalt dyre dommer for. En liten rikpe i en strøken, dyr snelle hadde vi satt veldig lite pris på. For den som hadde lånt utstyret var dette potensielt " et lite ubetydelig bruksmerke". Derfor gjorde vi klare avtaler rundt dette på forhånd. 

Derfor bør du også gjøre deg noen veldig klare tanker og avtaler rundt dette....

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Espen Ørud skrev (På 4.7.2021 den 22.22):

Ifm både utleie og utlån erfarer jeg at det er en ting å gjøre seg noen betraktninger rundt, og det er følgende: 

Hva betyr utstyret og bruksmerker for deg?

Fordi dette kommer til potensielt å danne de vanskeligste konfliktene. Fordi noe som potensielt er en krise av en ripe for deg som eier utstyret og skal leve med dette resten av brukstiden er bare en bagatell for den som har lånt/leid, Dette gjorde vi oss noen betraktninger rundt allerede på 90-tallet da noen lånte med seg vårt dyre "ekstremfiskeutstyr" for å reise og fiske "ekstremfisk" i tropiske strøk. Dette var dyrt utstyr vi hadde betalt dyre dommer for. En liten rikpe i en strøken, dyr snelle hadde vi satt veldig lite pris på. For den som hadde lånt utstyret var dette potensielt " et lite ubetydelig bruksmerke". Derfor gjorde vi klare avtaler rundt dette på forhånd. 

Derfor bør du også gjøre deg noen veldig klare tanker og avtaler rundt dette....

 

Hva slags avtaler gjorde dere?

Når jeg har tenkt over dette med utleie, penser hjernen bare innom utstyr som jeg kan tåle noen riper i. Har et par gode fjellski som jeg ikke bruker selv mer og som jeg har tenkt å leie ut, kanskje også et par langrennski, med støvler og staver.

Mht dato: er Finn basert på at folk sender inn spørsmål om det er ledig på en ønsket dato, men Hygglo (der jeg ser det er en kalender) er mer bestilling på dato, eller fungerer det også som en forespørsel? Ser det står at en kan blokkere datoer for eget bruk, men ikke alltid lett å vite lang tid på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man hyr ut av ekonomiska eller av miljöhänsyn är mitt första råd att ej ´öppna sportbutik ´

utan att ej köpa dyrare utr än nödvändigt och sälja av utr när man ej anv den lika mycket som tänkt och att handla på butiker med 365d retur och köpa vid rea och sända åter om det ej kom till anv.

Sedan är det ju olika om man bor i stad el på landet och kanske bra hyra/låna ut till bekanta eller skapa en förening/sammanslutning för delning av friluftarticklar.

Om man anv förmedlare/företag tar de ju ca 20% och om man har mkt ink får man betala skatt och då är ca 50% av inkomsten borta före avdag för slitage.

Alt är ju att köpa beg utr.för att hålla nere ´kapitalbindningen´.

En nackel med uthyrning är ju att du och anv ofta vill/behöver utr samtidigt pga semester el helg ledigheter och att utr kan vara sönder när du får den åter och du själv står utan när du ska anv den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.