Gå til innhold
  • Bli medlem

Dobbelplattfot ?!


Myriameter

Anbefalte innlegg

(GENERELT; Har prøvd å pløye tråder på forumet angående tema, for ikke å lage nok en greie. Fant ingen, så prøver meg utpå. Og synes dette er såpass viktig, ikke minst da saker som skrives på forumet popper opp på søkemotorer, som jeg selv har hatt stor nytte av tidligere...før jeg forvillet meg inn her. Med ny oppgradering av Fjellforum her om dagen, blir det vel å holde tunga rett i munnen nå.)

KORT OG GODT; Er dobbelplattfot. Tåler ikke fjærende og oppbygde innleggs-såler, så sko/ såle bør være nær sagt flate, men gjerne med noe fjæring i såle. Lesten, eller området mellom vrist og tær bør være vid. Dilemmaet er at mykhet i såle ikke skal gå på bekostning av stivhet ift terreng. Tenker da på å tråkke stein på stein som treffer fotbladet midt på, eksempelvis som i Urdadalen. En mil for å ta en "short cut" på vei til Leirvassbu, nordover til Spiterstulen, kostet meg dyrt neste år i Rondane...og drøye ti år senere.

Fikk meg siden noen bra Garmont fjellsko. Siden har jeg tippet mer over mot jaktstøvvel varianten. Muligens for å kompensere for mindre stramming ned mot vrist og fotblad, der støtten heller føres videre opp i leggen. Alfa Jegerstøvel strammer for min del for mye over fotbladet, men har grei støtte og komfort på kortere turer(mulig bedre på nyere modeller). Har landet på to par. Lundhags Professional(seks år gammel modell), som har en romslighet rundt fotbladet, som kan støttes opp med x-antall sokker ift årstid og terreng. Dernest har jeg overtatt et par tyskere, som har blitt min favoritt. Meindl! Fjellstøvel, som ettersigende er basic for Marinejegerne. De har en Gore-Tex sokk med halvstiv såle(som forøvrig fungerer bra som base-camp sko). Dette paret har på forunderlig vis en justerbar støtte, samtidig som de er romslige. Har noen et slikt pent brukt par i 43(se bilde), så nevn en pris!

Skal sies jeg er noe revmatisk i tillegg i perioder(døll lesning for de nærmere 20;) ), som ikke gjør saken bedre. Så derfor vil jeg fremheve disse parrene, arvede sko, fra erfarne traskere. 

Om noen har egenerfaring eller kjennskap til problematikken, så er jeg mer enn klar for tips og råd. 

/Hobbit (uten så mye hår på tærne da)

 

 

IMG_20210629_193238.jpg

Endret av Myriameter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er litt interessert i hvordan man løser dette med Lundhags og flere par sokker. Er det sånn at man vasser rundt i alt for store sko om sommeren for at man skal ha plass til vintersokker, eller lar de seg stramme godt inn sånn at de sitter bra også om sommeren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mitt vedkommende går jeg uansett årstid med en tynn ullstrømpe og en tykk ullsokk, samt gnagsårsokk der det trengs. Gummien gjør at du uansett blir noe klam. Men foretrekker andre støvler når gradestokken kryper nedover. Gummien transporterer kulden mer enn hva en lærstøvel gjør. Og så er vel ikke behovet så stort å ha en delvis gummistøvel midtvinters på føttene. Stramming av lisser er noe begrenset, da formen er satt...men hjelper jo selvfølgelig noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.