Gå til innhold
  • Bli medlem

Når pedalene går opp og ned (episykler), hit og dit...


Grimner

Anbefalte innlegg

... er det da et hint om at kulelager i kranken har gått av med pensjon? Kranken beveger seg ikke bare rundt, men opp og ned og sideveis. Sykkelen er ti år og mye brukt, så det er ikke helt overraskende, men tenkte det kunne være greit å spørre før jeg går til reparatøren.

Den takket for seg nøyaktig halvveis i søndagsrunden. Klart det, når skulle det ellers ha skjedd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Det er vel slark i kranken du beskriver? Ja, så er lageret nok slitt. Noen gamle kranker kunne etterspennes og få litt ekstra liv, men de ny må byttes. Det er for så vidt kurant å gjøre selv, men kan kreve ulikt spesial krankverktøy alt etter type/modell.

Elgen

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter @elgen her, dette høres ut som defekt kranklager. Sykler du en del, eller har "ansvar" for familiens sykkelpark kan et lite verktøysett være en god investering. På Biltema selges slike sett for litt over 300,- og vist sykkelen din har firkantlager koster dette litt over 100 lappen samme sted. 

Prøv å finn ut hva slags lager du har og så måler du bredden på krankhuset (bredden på lageret) og akselens lengde. Da har du infoen du trenger for å kjøpe nytt lager.

Du trenger noe spesialverktøy for å skru ut lageret, men dette fins enten i settet, eller kan kjøpes løst. På de fleste kranker er dette en enkel jobb. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekreftet at kulelager i kranken har tatt kvelden. Reparatøren kan fortelle at som alt annet, så er deler forsinket pga. diverse forviklinger etter et virus.

Når det gjelder å reparere dette selv; ja, det ser absolutt ut som noe jeg kunne ha gjort, men siden sykler ikke har standarder for noe som helst (jeg tenker gjerne i en verden hvor 'ATX' og 'ITX' betyr noe), så ser jeg for meg en lang ferd i retning av å finne noe som passer. Og siden dette er noe jeg da antagelig gjør en gang hvert tiår... bedre å la fagfolk ta jobben.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Høres ut som en grei pris, hvis inkl. reservedel. Min sønn er i sykkelbransjen og har for en god stund siden fortalt, at det mangler særlig MTB sykler og en del reservedeler. bl.a. Shimano er vanskelig å få. Dette skyldes Corona, hjemmekontor med økt etterspørsel på sykler og mer sykling og dermed slitasje og sykler som har stætt en stund blir støvet av og må fikses.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Grimner skrev (3 timer siden):

Da er kranken skiftet ut, sykkelen går som en kule og en gjentagende <<krank>> lyd fra de siste 2-3 årene er borte. Hmm, var nok på tide å få orden på sakene :)

Ja, det der hørtes jo faktisk like enkelt ut som å skifte hofteleddet eller kneleddet når man blir alderstegen. Jeg har heldigvis ikke kommet dit enda da, men kjenner folk som har det. Vitenskapen har kommet langt i dag! 😄 Heldigvis! For jeg tror jeg velger et "verksted" når jeg eventuelt kommer dit. 👴

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
22 hours ago, jannickz said:

Kulelager i kranken er en slitedel som trenger å byttes ut etter hvert. Hvor ofte de trenger å byttes ut avhenger av hvor mye du sykler og hvor godt du vedlikeholder sykkelen din. Hvis du sykler mye, bør du sjekke kulelagerne i kranken hvert år. Information om lejer kan findes på https://en.tradebearings.com/ eller https://www.tradebearings.com/

Kulelager i kranken er en av de mest utsatte delene på sykkelen din, og de vil slites over tid. Hvor ofte de trenger å byttes ut, avhenger av flere faktorer, inkludert:

Hvor mye du sykler: Jo mer du sykler, jo raskere vil kulelagerne slites.

Hva slags sykling du gjør: Hvis du sykler mye offroad eller på ubarmhjertige underlag, vil kulelagerne slites raskere.

Hvordan du vedlikeholder sykkelen din: Hvis du rengjør og smører kulelagerne regelmessig, vil de vare lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.