Gå til innhold
  • Bli medlem

Jetboil


DFM62

Anbefalte innlegg

Vurderer et "lettvekst" kokesystem hvor kanskje volum er vel så viktig som vekt... Har fra før både Trangia og MSR kjele-sett, samt både gass og bensinbrennere, men de er både voluminøse og litt tunge... Har derfor prøvd å gjøre en vurdering av noe mindre og lettere og er derfor i Jetboil-søkemodus. Jeg vet det finnes tilsvarende system både fra Primus, MSR og andre, men akkurat nå prøver jeg å finne ut av Jetboil-serien

Såvidt jeg forstår er det forskjell på de som har regulert brenner (aka MiniMo) og de som ikke har det (aka Flash, Stash ). Oppfatter "uregulert" i denne sammenhengen som av eller på, med lite justeringsmonn imellom? I tillegg kommer Stash med et annet innfestingssystem, og som ikke trenger adapter for å kunne brukes med stekepanne? Men hvordan funker da en Stash med litt "finsteking" i panne? Hvis den er uregulert?

- Ser for meg at 0.8 liter er stort nok, men at jeg må ha anledning til å bruke stekepanne - kan jo faktisk tenkes at jeg får en fisk engang.

- et halvminutt hit eller dit i oppkokingstid er uviktig

- integrtert tenner er fancy, men ikke dealbreaker

- pakkevolum er interessant, det er vekt også, men alle disse er innafor på vekt.

- Stash pakker godt, med gassboksen festet til lokket

- Stash trenger ikke adapter for stekepanne, det gjør vel alle andre

- MiniMo, MicroMo, Flash er alle isolerte

- MiniMo sies å ikke helt ha nok plass til gassboks og alt? at lokket kommer av? Noen som har erfart det?

Så hva skal man gå for? MiniMo, Stash eller noe helt annet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brenner uten regulering fungerer fint til steking. Du må bare eventuelt justere litt på flammen hvis trykket i boksen faller så mye at det blir merkbart. 

Uten å ha erfaring med Stash brenner, så ser den ut som om den konsentrerer flammen rett opp. Dette er veldig fint til å koke vann. Men hvis du skal steke, så risikerer du kanskje at midten av pannen blir veldig varm. 

Jeg lagde pasta med ostesaus med en Soto Amicus. - Som har en et liknende opplegg på flammen. Det gikk greit, men gryten ble veldig varm i midten, og ikke så mye på sidene. Veldig avhengig av å røre, og det var tendens til at det brant seg fast i kjelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er på bærtur her, men jeg tror regulert/uregulert betyr at det er et system som utligner trykket i boksen, så det oppleves som rimelig konstant. Ikke at den er bare er på/av. "Noen voksne" kan sikkert bekrefte/avkrefte😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men mener det er verdt å undersøke. Det er egentlig mer et spørsmål, enn en påstand fra meg. Jeg har nemlig vært borti dette fenomenet på andre systemer. Men, selv og det skulle stemme, så trenger ikke det å bety at reguleringa er noe særlig å skryte av. Jeg har en temmelig enkel Jetboil, og den har regulering, men det er ikke så veldig bra.

Endret av Larix
skrivefeil...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en minimo. Kan anbefales. Når det gjelder regulering kan minimo justere gassmengden på en fin måte, mens noen andre jetboils er mer av/på, uten mulighet for å finjustere varme. Ikke egnet til steking f.eks..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kikket litt på sidene til Jetboil, og det ser ut som reguleringen det refereres til er regulering av flammen. Dersom det stemmer, så er det bare å se bort fra mitt tidligere vissvass😬

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

perilei skrev (2 timer siden):

, mens noen andre jetboils er mer av/på, uten mulighet for å finjustere varme. Ikke egnet til steking f.eks..

Var nok det jeg tenkte, ja. Hva med å få plass til alt "inne "i MiniMo'en? Det er plass til gassboks, brenner og stekeadapter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regulator betyr at brenneren opererer normalt med lavere driftstrykk ut av dysa. Dvs at gass trykket fra boksen reguleres ned når det er høyt trykk i boksen, selv når den brenner for fullt. Når boksen er nesten tom eller kald (trykket er lavere), strømmer gassen fritt ut. Det betyr at det som er max fart i brenneren, stort sett opprettholdes gjennom forbruk av en hel gassboks, og du får tømt boksen helt.

En brenner med ventil struper bare trykket, da vil det være bra fart i brenneren med en ny boks. Etter hvert som boksen tømmes og kjøles ned vil effekten avta, fordi den har bedre effekt jo høyere trykk.

Se på Soto Windmaster, det er en regulert toppmontert brenner med tenner. Den har et brennerhode som motstår vind mye bedre enn andre, det er en fordel siden toppmonterte brennere er vanskelig å skjerme for vind pga høyden over bakken. Windmaster har god flammeregulering.

MSR Pocketrocket DLX er en slags rip-off av Windmaster og veldig lik i konstruksjon. Men jeg holder en knapp på Windmaster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt Jetboil Stash til denne sesongen. Reguleringen fungerer greit selv om den bare har en enkel gassventil. Jeg har også kjøpt Jetboil stekepanne, den veier noe mer enn "blikk" stekepannene, men er tykkere i bunnen så den fordeler varmen bedre. Paul Messner har en YouTube kanal jeg følger, han har flere videoer hvor han bruker Jetboil Stash. Du finner en masse på YouTube om Jetboil Stash.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jetboil fungerer veldig bra når man tenker å bruke varmt vann i til real etc. Kjapt og effektivt. Har en variant (ZIP 0.8) som tar kaffepresse og bruker den til det også.

Ved behov for stekepanne så hadde jeg tatt med et annet system eventuelt en god toppmontert brenner. 

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (4 timer siden):

Var nok det jeg tenkte, ja. Hva med å få plass til alt "inne "i MiniMo'en? Det er plass til gassboks, brenner og stekeadapter?

Jeg får ikke alt det oppi. Men så er je ikke særlig god å pakke heller. Men tror adapteret til panna blir en utfordring. Og så er det bare plass til en liten 100g boks….

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte foresten min Zip for rundt 400 kroner på tilbud for et par år siden og må si prisene på Fjellsport som nærmer 3000 for enkelte modeller er temmelig hinsides. Vi snakker tross alt om en brenner påmontert en aluminiumskjele med varmeriller under. Og ikke en nyutviklet mobiltelefon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (7 timer siden):

 Og ikke en nyutviklet mobiltelefon. 

Deler det synet der - det er rett og slett ublu priser på slikt utstyr. Det er også meningsløse prisforskjeller i enkelte tilfelle. En kan få en MiniMo hos Milrab for ca 1700, mens samme koster 2800 hos Fjellsport. Fjellspoort utmerker seg forøvrig med å være dyrest i klassen på flere produkter her; de skal ha 2760 fro MicroMo også, mens OutNOrth nøyer seg med 1360. OSV.

 

Kanskje en bare skulle sett seg om etter noe annet - vanlig titankjele og en god, lettvekts gassbrenner kanskje 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR Windburner selges for 1500 hos Fjellsport, XXL har Jetboil ZIP på tilbud til 800 nå. Det er nok en ok pris. Tilbudet jeg slo til på har jeg ikke sett noe i nærheten av senere. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.