Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips villmark sørlandet?


TheFlorux

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har noen gode tips til turområder i "rimelig avstand" (30-45 min kjøring) fra Lillesand / Kristiansand for å få gått 2-3 mil uten å snuble borti bebyggelse og altfor mange tegn på menneskelig aktivitet? Kan gjerne krysse en grusvei eller to, men ønsker mest av alt stier og færrest mulig folk, litt type Østmarka på langs.

Jeg har sett på en del alternativer ut fra Birkeland, i området mellom Birkeland, Myrvang, Vassbotn og Dalane. Det ser imidlertid ikke så veldig stort ut, så med en overnatting eller to kommer man vel fort borti en del veier og bebyggelse? Er det fint også videre nordover derfra forbi Djupedalsvannet og Dalansvannet ved Ogge? 

Er i passe god form og går gjerne 2-3 mil per dag med sekk i ulendt og kupert terreng.

Om nødvendig kan jeg selvfølgelig kjøre en times tid for to-tre-dagers turer, men i hvert fall for dagstur ønsker jeg å kunne maksimere tiden utendørs og ikke bruke mer enn 30-45 minutter på kjøring hver vei. 

Alle tips og erfaringer mottas med tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første jeg kom til å tenke på var å kjøre opp til Tjønndalen, dvs man kjører rett opp Riksvei 9 og parkerer langs veien (P-plass ved RV9 på Langeid) og går opp noen jævlig kjedelige sikksakk-grusveier. Men er veldig fint når man kommer opp dit. Og der kan man jo gå ganske langt innover fjellet. Men nå ser jeg jo at det blir lengere enn du spør om. Men kan jo være et alternativ.

Tjønndalen Turisthytte:
https://ut.no/hytte/10821

Jeg gikk opp for noen år siden, en sen ettermiddag, fulgte stien som går langs elva som renner ned fra Sandvatni, overnattet også ved Sandvatni. Gikk så over til Sløkedalen og ned til Tjønndalen dagen etter og ned til bilen. Og angrer som en idiot at jeg ikke var der oppe lenger og gikk lenger innover.. men den grusveien opp før man begynner på stien/traktor-/ATV-veien... den kan knekke selv de aller sterkeste, både fysisk og psykisk :P 
404874505_IMG_2093copy.jpg.fdb2f872c73e0917b71e747696d03f19.jpg

1950467255_IMG_2147copy.jpg.8833e2aa68c4fcbeeeeecf28859c4067.jpg
 

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (56 minutter siden):

Første jeg kom til å tenke på var å kjøre opp til Tjønndalen, dvs man kjører rett opp Riksvei 9 og parkerer langs veien (P-plass ved RV9 på Langeid) og går opp noen jævlig kjedelige sikksakk-grusveier. Men er veldig fint når man kommer opp dit. Og der kan man jo gå ganske langt innover fjellet. Men nå ser jeg jo at det blir lengere enn du spør om. Men kan jo være et alternativ.

 

Takk for svar - det ser ut som en super-tur! Ser på kartet at det er nesten 2.5t å kjøre hjemmefra, så det blir nok litt langt for en dagstur, men området ser jo helt perfekt ut for en 2-3 dagers vandring, og mange fine heier innover med mye natur og lite folk! 

Fant en tilsvarende tur på UT, og har lagret den i håp om at jeg får til en overnattingstur dit!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.