Gå til innhold
  • Bli medlem

uerfaren familie teltur på hardangervidde forslag


fjellerfint

Anbefalte innlegg

Jeg har omsider fått kona med på en tur til Hardangervidda. Så takk til Covid som gjør dette mulig.

Det er avtalt 3 overnattinger i telt og kan kun forlenges om det blir hotell overnatting. Ungene er med og er mer posetiv en sjefen og den lille hunden kommer til å kose seg anyway med flokken. Vi trenger en rundtur siden vi kommer ifra Stavanger, turen bør skal helst gi følelse av "hardangervidde" men uten å overdrive. Jeg ville foretrukket om dette var en braksuksess slik at vi kan utvide turen neste år. Jeg skal ta med vin til kona som vil øke suksess graden.

Jeg har gått til innkjøp av nytt liggeunderlag til kona og teltet har blitt oppgradet til et som faktisk kan bæres. 

Kan noen hjelpe meg med å foreslå en rundtur som er innafor. Jeg er 50, kona 45 og ungene 14, 16.  

 

Vi ser oss å turen medio ca slutt av juli.

Alle innspill vil motas med en stor takk :-)

 

 

Endret av fjellerfint
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, og velkommen til fjellforum 😊

Hva med å starte fra Halne? Lettgått terreng, nok av avstikkere fra T-merket sti til mindre og større vann samt vassdrag med fiskemuligheter. Samt et vell av muligheter til å finne en passende teltplass hvor dere kan ta inn natur og omgivelser. Det er også mulighet for å ta båt inn (og ut) fra Halne fjellstove for å lette børen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kommer fra Stavanger, er Halne vel ikke det mest nærliggende? Det burde være muligt at finde noget med udgangspunkt fra f.eks. Haukeliseter. Jeg har ikke selv nogen praktisk erfaring med dette område, så jeg vil ikke komme med et konkret forslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @fjellerfint

Et godt tips kan være å unngå bratte stigninger. Det kan gjøre turen mer komfortabel, for alle ;)

Hvis dere har bil, kan dere for eksempel kjøre til Lægreidstølen ovenfor Haugastøl:

https://goo.gl/maps/RuH3GZjX2CinVTRG6

Der er det mulighet for parkering langs veien, like ved broen over Lægreidvatnet. Det var i alle fall mulig for 3-4 år siden.

Fra Lægreidstølen går det sti til Tuva turisthytte:

https://ut.no/hytte/101078/tuva-turisthytte

https://ut.no/hytte/101078/kart#11/60.4328/8.02

I følge ut.no er turen 17 km.

Terrenget er slakt og fint, med mange muligheter for telting. På kartet er det tegnet inn flere stier, og det bør gå an å gjøre en fin rundtur ut av det :)

Det er mulilg å overnatte på Tuva turisthytte også.

Anbefaler ikke å gå ned til Ustaoset. Det er bratt og fører sikkert til dårlig stemning.

God tur!

Georg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg skal sjekke ut forslagene. Tipper en av disse vil bli perfekt :)

dette gleder jeg meg til. Har «forsket» på tur mat hver søndags tur for å se hva som vi liker. Har funnet noen sikre vinnere.

 

igjen takk for omspill 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det av betydning at "du kommer fra Stavanger", eller er alle utgangspunkter til vidda OK? Haukeliseter er nevnt, men der må du starte men 300 høydemeter for å komme opp på vidda. Vestvidda er også mer kupert enn Østviddda, så om du ønsker en "fin tur" bør du kanskje vurdere å starte fra RV7. Trondsbu, Dyranut, Halne, Fagerheim og Tuva er alle gode utgangspunkter. En velkjent "trekant" for barnefamilier er Halne (båttur med halnekongen) - Hein - Rauhellern. Her kan du telte overalt, og det er betjente hytter i nærheten, dersom du går tom for vin til fruen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er så at Lægreidstølen faller i smak som utgangspunkt, så er som nevnt stien inn til Tuva en slak og fin start.
Akkurat rundt Tuva er det gjerne tett med telt, så et par ekstra kilometer er greit for litt privatliv.
Videre over Bjordalshøgdin, ned langs Bjordalsbekken, en kort sving østover inn i saueland for å krysse Heinelvi og gå sørvest langs Lågen.
Her går dere forbi en hengebru under en foss, og det er jo spennende. Andre leir ved Geitsjøen.
Så svinger dere nord mot Heinseter hvor valget blir mellom kort (rett mot Lægreid) eller lang (innom Tuva).
Eventuelt svinge sør til Rauhelleren og opp til Halne og Heinseter den veien. Lengre, men det kan jo hende været og føttene er på sitt beste.

Tror vel at det er når dere kommer opp fra Lågen at "følelse av Hardangervidde" slår til.

Et negativt punkt vil være at nede i saueland er myggen noe mer aktiv enn ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.