Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettvektstelt?


DFM62

Anbefalte innlegg

Har sett litt på kandidater i klassen "lettvektere" - har et Staika fra før, og selv om det på alle måter er state-of-the-art, er det også i overkant tungt for bæring på solotur, med rundt 3.85kg. Kunne tenke meg noe rundt halvparten av det, eller deromkring, hvis jeg kunne finne et 3-sesongs som greit kan brukes over tregrensa. Er ikke ute etter et rent solotelt - vil ha luksusen med litt plass i teltet, så har i hovedsak sett på 2-manns-varianter. Litt takhøyde - en meter kanskje - er også fint for en stiv skrott... Skal heller ikke ut i det værste været - pleier å planlegge ut fra værmeldinga, men litt vindstabilitet er påkrevd - må takle frisk bris i det minste. Lavt pakkevolum er fint - har en plan om litt mindre sekk og totalt sett lettere bør, uten at jeg skal ned i de helt ekstreme ultra- ultra lightweight-greiene.

Det første jeg ikke blir helt trygg på bare ved å glo på nettsider er hvorvidt varianter med separat ytterduk og i hovedsak mesh innerduk (Big Agnes, Marmot, Nemo etc) er så trekkfulle at de bør unngås til fordel for varianter med mere tradisjonelle "tette"innerteltduker (HB, HS, andre?)? Jeg vil at teltet skal være lunt - der skal du kunne krabbe inn nettopp for å komme deg ut av vind.

Det andre som seff er et poeng er den rent mekaniske styrken på lettvektsprodukter. Hvis en ser seg best tjent med ekstra footprint, må jo det tas med (pris, vekt) i sammenlikningen.

Så langt har jeg en slags kandidatliste med  BA Copper Spur og Tiger Wall, Marmot Tungsten, Nemo Dagger, Hubba Hubba, kanskje et Anjan, Niak, eller et Reinsfjell SL. Det  ikke være kuppel, jeg har sågar myst litt på et Anaris, men der er jeg nok kanskje litt skeptisk til vindstabilitet? Har også sett på Copper Spur Expedition, men da er vi på 2.4kg omtrent så kanskje litt i overkant av hva jeg ser for meg rent vektmessig.

Pris er en faktor - flere av disse kandidatene havner på rundt og ned mot 5k - det er greit, ser at HB og HS er litt i overkant dyrt. Det finnes jo endel siter på nett med litt ymse rabattkoder også...

Det er sikkert varianter jeg ikke har listet eller sett på, så innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med amerikansk type telt blir litt smak og behag. Jeg bruker stort sett det, liker den type telt. Jeg har Big Agnes Copper Spur UL2. Det lufter bedre i det enn ett telt med duk i innertelt samtidig er det duk et stykke opp på inntertelt så en slipper direkte trekk. Har vært veldig fornøyd med det, lett og fint, raskt å sette opp. Liker 2 fortelt. Har brukt det på fjellet men jeg har ikke vært ut for noe voldsomt vær med det da, annet enn  kraftig torden med hagl og vind som det fører med seg. Ikke noe høststormer etc. Men regn tåler det fint, er teipede sømmer. Netting er såpass finvevd at den demper vind i seg selv og.

Mitt er fra 2009 og holder fint fortsatt. Jeg greide lage et lite hull i netting selv som jeg sydde igjen eller er alle sømmer og teiper på plass. Brukte det flere år med bikkje og som tråkket rundt og bunn er tett. Jeg har og brukt ekstra bunn på det på steinete underlag, f.eks Femundsmarka. Det blir og fleksibelt med ekstra bunn siden du da kan sette opp teltet: 1 kun innertelt, f.eks under tarp. 2 kun yttertelt, sesong uten innsekter. 3 hele greia. JEg er mest ute om sommeren og det er nydelig å slippe våkne i glovarmt telt tidlig på morgenen når sola kommer.

Tiger Wall har jeg ikke testet. Det skal være bra og finnes i flere versjoner. Carbon versjon mener jeg har et litt tettere innertelt enn de andre, men det er svindyrt da. Eneste jeg har lest om det er at siden det ikke stang som spilttes ned mot bakken i fotenden kan det sprute opp vann på nedre del av innertelt akkurat i hjørnene der hvis det regner hardt. Bunn går jo litt opp så det er sikkert ikke noe stort problem. I standard versjon er det vel 1,2 kilo mot Copper som er 1,4 kilo. KOmfortmessing er det nok verdt å dra på de 200 gr ekstra. 
Har man råd til Carbon versjon er jo vekt 765gr men da snakker vi jo helt annen pris og mye fokus på lettpakking. SLitasjemessig vil jeg og tro det holder kortere. Men tester har gitt det Editors Choice bl.a. 

Endret av borgern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Big Agnes Copper spur UL 2, min erfaring er at det ikke tåler så mye vind. Jeg har opplevd stangbrudd på teltet to ganger i fjellet. Er ikke sikker på hva vindstyrken var, men det blåste kraftig. 
Bortsett fra det så syns jeg det er et greit telt. Har sovet to stykk i teltet også, trangt men det gikk fint. Fint at teltet kan brukes uten yttertelt i godvær, men er ikke så glad i å sette det opp i regnvær. 
Har tenkt å kvitte meg med dette teltet, så hvis det er av interesse kan jeg selge det for en grei pris (siste stangbrudd er ikke fikset), kjøpt i USA i 2017. 
Ellers bruker jeg HB Unna, et telt jeg kan absolutt anbefale. Er ikke det letteste, men bruker det ofte uten innertelt og da blir vekten ca 1.4 kg. Evt, HB Rogen eller Niak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har telt med tett innerduk, tett duk med meshpaneler og bare mesh. Teltet med bare mesh opplever jeg som mer trekkfullt, men det er fordi luftingen foregår ved høyt skåret duk i ytterteltet. De eneste gangene jeg virkelig liker det teltet er ved morgensol på duken. Ingen av de andre teltene mine kan jeg drøye morgenen så lenge som med nettopp dette teltet.

Nå har jeg nylig fyllt 66 og er veldig klar på at jeg vil ha sideåpning på innerteltet. Mer praktisk for en stiv og støl kropp. 

Jeg har også BA Copper Spur på ønskelista, men da i HV varianten for å få noen cm mer på høyden. Vekt, selvstående, kjapp å sette opp tiltaler meg. Når jeg ennå ikke har kjøpt det, er det trekk og mangelen på ett myggfritt område som holder meg igjen. Et sted for av og påkledning av vått tøy, oppbevaring av sekker og utstyr og til mat og kaffekos. 

Områdene jeg ferdes mest i har også sin andel av insekter og da er det digg å lukke myggnettet i ytterdøra og samtidig kunne nyte utsikten. 

Telt handler om å kompromisse og siden vi vekter ting forskjellig vil et bra telt for "meg" ikke nødvendigvis passe "deg"

Det ideelle universale telt er ennå ikke laget, men det gjelder å personlig komme så nær som mulig med de variantene som tilbys pr i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt tanken på Hilleberg Niak? 1.6 kg, høyt under innertak, tåler godt vind samt veldig god plass for en solotelter. Har også brukt teltet både med samboer og et ved et par andre anledninger med fullvoksen Alaskan Husky.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

martin.m skrev (1 time siden):

Har du tenkt tanken på Hilleberg Niak? 1.6 kg, høyt under innertak, tåler godt vind samt veldig god plass for en solotelter. Har også brukt teltet både med samboer og et ved et par andre anledninger med fullvoksen Alaskan Husky.

Ja, Niak står på lista - en av de første modellene jeg begynte å se på , men prisen har foreløpig gjort det uinteressant. laveste pris akkurat nå er vel rundt 9k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Helsport Lofoten SL 2 som solotelt m/ hund, og har vært veldig fornøyd med det.  Har riktignok ikke prøvd det i ekstremvær, men har fått følelsen av at det tåler en del vind. Det har masse plass innvendig, god sittehøyde og du kan fjerne forteltet for ekstra fin utsikt eller hvis du har behov for litt ly men ikke vil gå helt inn i teltet (Se vedlagt bilde). Veier 1,6 kg. 

 

IMG_5940.HEIC

Endret av Trout
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarptent scarp 2 er også et telt i denne kategorien som virker spennende. Plass til to, og 115cm takhøyde eller deromkring. 1,7kg uten ekstra kryssende stenger og 2,3ish med. Med disse stengene er det et 4 sesongs telt som tåler en del snø på taket, og som står godt i vind. Tror det ligger på ca. 5000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (58 minutter siden):

Tarptent scarp 2 er også et telt i denne kategorien som virker spennende. Plass til to, og 115cm takhøyde eller deromkring. 1,7kg uten ekstra kryssende stenger og 2,3ish med. Med disse stengene er det et 4 sesongs telt som tåler en del snø på taket, og som står godt i vind. Tror det ligger på ca. 5000.

Har du sett denne - virker kanskje litt knotete? 

 

Endret av DFM62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (18 minutter siden):

Har du sett denne - virker kanskje litt knotete? 

 

Som fyren skriver selv var ikke teltet satt opp riktig. Scarp teltene ble forøvrig oppgradert i 2019/20 og har nå doble barduner som hilleberg. Hvis man leser på diverse engelske forums får man litt mer info om fordeler og ulemper 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at min første-erfaring med Scarp2 har blitt hentet fram. Det var litt læringskurve med teltet, det er ganske anderledes enn Hilleberg Namatji som jeg hadde brukt mest på det tidspunktet. Jeg satte på noen ekstra barduner etter denne første helgen med teltet. Etter det har jeg brukt teltet mye i sommerhalvåret, alltid uten ekstrastengene. Jeg er veldig godt fornøyd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (11 timer siden):

Som fyren skriver selv var ikke teltet satt opp riktig. Scarp teltene ble forøvrig oppgradert i 2019/20 og har nå doble barduner som hilleberg. Hvis man leser på diverse engelske forums får man litt mer info om fordeler og ulemper 😀

Fyren er vel i dette tilfellet meg.

Som du sier så skyldes dette som nevnt brukerfeil, men jeg vil gjerne også påpeke at når jeg kjøpte mitt Scarp så var ikke bardunene på stangkanalene hverken montert eller medfølgende. Det burde de vært. Jeg har forstått det sånn at Tarptent har ryddet opp i dette i ettertid og at det nå følger barduner med teltet. Bra!

Jeg vil også si at til tross for at Scarp ikke endte opp med å passe mitt bruksområde perfekt og derfor ble solgt, så er det helt klart et glimrende telt. Det er benyttet betydelig sterkere materialer enn i Helsport sin SL-serie og vekten er forholdsvis lav. Scarp 2 er også brukbart som tomannstelt, ikke bare 1,5 som veldig mange andre "tomannstelt".

Forøvrig så ville jeg droppet de kryssende stengene. Jeg brukte aldri mine og synes de virker knotete.

Til slutt legger jeg ved et bilde fra en nydelig tur hvor mitt Scarp 2 ikke måtte bryne seg på vind.

 

tent_storholmen.jpg

Endret av Freebird
  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freebird skrev (7 timer siden):

Som du sier så skyldes dette som nevnt brukerfeil, men jeg vil gjerne også påpeke at når jeg kjøpte mitt Scarp så var ikke bardunene på stangkanalene hverken montert eller medfølgende. Det burde de vært. Jeg har forstått det sånn at Tarptent har ryddet opp i dette i ettertid og at det nå følger barduner med teltet. Bra!

 

tent_storholmen.jpg

Enig i at barduner burde fulgt med da disse er helt essensielle på telt av denne typen design. Er ikke en selvfølge at alle er kjent med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg landet på et BA Copper Spur HV2 Expedition - ble til slutt enig med meg selv at jeg ville satse på hele innerteltvegger og generellt litt mer robust matrialbruk. Vekta lander på 2.4, så ikke av de letteste, men har tenkt å klare meg uten footprint. Med litt rabattkode på Fjellsport ble prisen grei også. Hvis telttypen gir mersmak kan det vel tenkes det kan bli et UL på et senere tidspunkt, hvem vet! Takk for innspill!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (1 time siden):

HB Unna om du är lång och vill ha ett robust men ej  mer än 2300 gr + tarp om ni är 2 och packn under tak,ensam ok utan om bära runt på längre turer.

Har sett på Unna, og Soulo også, men ang Unna ønsker jeg vel først og fremst litt større fortelt - jeg har sett på "Tältprovning som blev inställd" -tråden din, og ønsker meg rett og slett litt mer plass enn hva bildene viser. Soulu er jo også interessant, med litt mer fortelt - et slags mini-Staika egentlig. Men prisen er jo omtrent det dobbelte av det jeg strengt tatt har lyst til å gi... Nå har jeg som sagt bestillt et Copper Spur HV Expedition som har samme vekt som Unna - så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt var anv 1 tur och kostade 5600 skr med frakt det är väl lika med det du beställde.Men ett helt annat typ av tält bl att du ej har väderskyddat innertält om du ej skaffar footprint då väl ca 3000 gr.Men både BA och MSR går väl att sälja igen om man köpt dem billigt.

Jag sökte ett Soulo men hade nog varit för litet 220 cm och litet innertält Unna 230 cm och tror jag hittat rätt tält för vandring,och Kanot ev även cykeltur men då tänkte jag ha 1stor Tärp + en liten på marken och ev myggskydd 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (7 timer siden):

Mitt var anv 1 tur och kostade 5600 skr med frakt det är väl lika med det du beställde.Men ett helt annat typ av tält bl att du ej har väderskyddat innertält om du ej skaffar footprint då väl ca 3000 gr.Men både BA och MSR går väl att sälja igen om man köpt dem billigt.

Fikk teltet med 30% rabatt - da er vi nede på 4500NOK... footprint veier 225 gram og koster et setd mellom 700 og 1000kr . Hvis du kan få tak i et.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket ut Gipfel fra hektapåtur.no? Møter kanskje ikke dine kriterier for størrelse, men verdt å sjekke ut!

Virker å være meget solide telt til hyggelige priser, la spesielt merke til det nye 1-manns teltet fra Gipfel, som kun veier 850 gram.

Link til Camp One: https://www.hektapatur.no/gipfel-camp-one

Du kan lese mer om Gipfel ved å gå inn på https://www.hektapatur.no/gipfel-fira-2-ul og trykke på "Om Gipfel"  ved siden av Beskrivelse/Produktomtaler osv :)

 

Kan også anbefale å sjekke ut XXL-Reward tilbud denne uka, flere telt fra Nemo Equipment til gode priser! 
https://www.xxl.no/campaign/no-21-dm-26-reward?sort=campaign

Endret av HBL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Niak og er veldig fornøyd MEN jeg hadde nok kjøpt Rogen hvis jeg skulle handla på nytt. Det er verdt litt ekstra vekt å ha større ytter telt, to inganger. Det regner inn i Niak hvis døra står oppe (ja hvis du setter det med døra i lesiden kan du unngå at det blir veldig bløtt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (17 timer siden):

Da har BA Copper Spur HV Expedition ankommet. Ser slett ikke så dumt ut. Veier inn på nokså nøyaktig 2.4kg

E9BFF66E-749B-4CC8-8380-9AFAC60BEB03.jpeg

2D759C6D-9E6C-485E-BAB4-D42621250A59.jpeg

C179B6F9-E421-4B53-A8CB-E9698CCE359B.jpeg

831EDBC9-3D9E-4B40-A53A-120784D160AB.jpeg

B9B3DED7-96A9-4344-83CA-43B805BBF189.jpeg

Ser slettes ikke så dumt ut. Må få høre når du har testet det.

30% er vel heller ikke å forakte, så heldig deg som fikk det! 😀 Her ender jeg oftest på 15-20% hos Fjellsport. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.