Gå til innhold
  • Bli medlem

Når byttes en turbukse?


Magnusogbo

Anbefalte innlegg

Hvor lenge bruker dere/hvor slitt lar dere en turbukse bli før dere bytter den? 

Har Norønna Falketind goretex som begynner å bli ganske godt brukt. Små hull nederst på begge bein, mistet snørehempen på en fot og ødelagt en glidelås på en av lommene. Men utover det fortsatt god å gå i 😊

Vurderer om jeg skal kjøpe meg ny bukse før jeg går løs på alle sommerens eventyr, eller om jeg skal vente en sesong til. 

Takk for svar! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Magnusogbo skrev (6 timer siden):

Hvor lenge bruker dere/hvor slitt lar dere en turbukse bli før dere bytter den? 

Turbuksene mine blir som regel degradert til arbeidsbukse/malebukse når glidelåsene ryker. GTX/skallbukser som f. eks. Norrøna Falketind bruker jeg stort sett kun på de sureste høst/vinter/vår-dagene så disse slites ikke ut så fort, men det ender ofte med at de kasseres/doneres når teipene på innsiden begynner løsne etter en 7-8 år. 

Ellers så må jeg vel si at jeg har et veldig uklart skille mellom hva som er turbukse og hva som er hverdagsbukse, og jeg har flere ulike bukser til forskjellige anledninger og rekker ikke å slite så mye på dem. Bukser som ikke brukes lenger legger jeg enten ut på finn, eller jeg gir de bort til brødrene mine eller andre jeg kjenner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnusogbo skrev (7 timer siden):

Hvor lenge bruker dere/hvor slitt lar dere en turbukse bli før dere bytter den? 

Har Norønna Falketind goretex som begynner å bli ganske godt brukt. Små hull nederst på begge bein, mistet snørehempen på en fot og ødelagt en glidelås på en av lommene. Men utover det fortsatt god å gå i 😊

Vurderer om jeg skal kjøpe meg ny bukse før jeg går løs på alle sommerens eventyr, eller om jeg skal vente en sesong til. 

Takk for svar! 😊

Snørehempen syr man på lett som ingenting, bare kjøp en ny hempe. Små hull nederst på bena kan man få på en 2 dagers gammel bukse om man er uheldig, jeg syr de eller bruker en lapp tear-aid. Glidelåsen skifter Norrøna meget billig.

 

Jeg ville sendt inn buksen til Norrøna, de har gode priser og raske reprasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer. Ofte blir det når de begynner å bli slitt. Småhull nede på beina, glidelåser ryker og litt sånn. Når det blir nok slikt blir det arbeidsbukse hjemme eller på hytta. Men tidspunkt varierer siden noe brukes mer enn annet, stoff er forskjellig. Type Fjellreven Vidda Pro har jeg ofte hatt mange år, sikkert 6 år eller mer. De brukes også en del som bukse i hverdagen. 
Skalltøy brukes til det ikke er tett lenger. Da blir det brukt videre på turer i marka i hverdagen, på hytta o.l hvor det ikke gjør noe om en blir litt våt, lett å tørke. Så sparer jeg "godsakene" til turbruk over flere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forvirrende begrepsbruk, gore-tex/membran-bukser er ikke «turbukse» i mine øyne, men regnbukse. Ikke så nøye kanskje, men det var nå det jeg trudde tråden handlet om :)

Membranbukser har jeg muligens aldri kastet, noen har blitt solgt eller byttet ut når de har endret seg i størrelse eller nye aktiviteter og interesser har ført til nye behov. Jeg har omtrent alltid hatt mer enn ett par, så det at slitasjen er fordelt over flere par har nok bidratt til at jeg har kunnet ha de såpass lenge.

Den mest slitte membranbuksa jeg har nå, er en Lundhagsbukse i e-Vent. Den er akkurat 15 år gammel nå i sommer. Den er tapet og lappet flere titalls ganger, men den er så god så jeg nekter å slå av respiratoren. Nå er det nok snart game over uansett, desverre. Den lekker som ei sil ved vedvarende mye regn, men litt tåler den og er nå degradert til nærtur- og arbeidsbukse.

Norrøna, er som nevnt veldig imøtekommende både på garanti og betalbare reparasjoner. Hull er det nok best å lappe selv, men bytte av glidelåser, knapper o.l. har de gjort for en rimelig pris. 

Så lenge ikke buksa har delaminert og/eller membranen generelt ikke holder vann lenger, så er det ofte mulig å tyne noen flere brukstimer ut av det fleste bukser, men det kan allikavel være en god ide å skaffe neste bukse allerede nå, så har du en rampe-bukse til hard bruk og en som du tar med på langturen, når det er viktig å være sikker på at du kan holde deg varm og tørr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (2 minutter siden):

Litt forvirrende begrepsbruk, gore-tex/membran-bukser er ikke «turbukse» i mine øyne, men regnbukse.

Det kan muligens skyldes "geografi". Jeg bruker Norrøna Recon omtrent alltid - kortbukse i godt vær, men med gore-tex i sekken. Og bor på sørvestlandet.

Jeg har nettopp tatt i bruk ny Norrøna Reconbukse. Den forrige holdt i to år, som er omtrent 4-6 måneder lengre enn Norrøna Dovre buksene holdt.  Jeg  skifter når Gore-Texen ikke er tett på lårene/over kneet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (6 timer siden):

Det kan muligens skyldes "geografi". Jeg bruker Norrøna Recon omtrent alltid - kortbukse i godt vær, men med gore-tex i sekken. Og bor på sørvestlandet.

Jeg har nettopp tatt i bruk ny Norrøna Reconbukse. Den forrige holdt i to år, som er omtrent 4-6 måneder lengre enn Norrøna Dovre buksene holdt.  Jeg  skifter når Gore-Texen ikke er tett på lårene/over kneet.

Jeg ville tatt det opp med Norrøna så snart ei Gore-tex bukse ikke lenger er tett. Garantien og kundeservicen deres er helt strålende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baconpåtur skrev (6 timer siden):

Jeg ville tatt det opp med Norrøna så snart ei Gore-tex bukse ikke lenger er tett. Garantien og kundeservicen deres er helt strålende. 

Slitasje er ikke reklamasjonsgrunn.... (Jeg har  sendt inn buksa for å ordne hull nederst på buksa - kostet 450,-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både turbukser, tursko/fjellsko og andre turklær går gjennom følgende livssyklus for meg:

1. De brukes til den typen tur og vær de var tiltenkt da de ble kjøpt.

2. Etterhvert som glidelåser og knapper ryker, og det har vært tvilsomme reparasjoner av sømmer og lignende, så blir de degradert til dagsturer og ettemiddagsturer med bikkja. Vil helst ikke ha med jakke hvor glidelåsen stadig går opp nedenfra på ukestur i fjellet.

3. Når de er betydelig slitte blir de brukt til hagearbeid, maling, garasjearbeid, etc.

Ellers kjøper jeg det aller meste av turklær brukt, og kjøper gjerne inn når jeg finner noe billig og bra, så jeg har gjerne allerede "nye" klær klart når noe degraderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnusogbo skrev (På 24.6.2021 den 0.37):

Hvor lenge bruker dere/hvor slitt lar dere en turbukse bli før dere bytter den? 

Dette er vel et ganske individuelt svar på for hver enkelt av oss?

F.eks er Falketind GTX buksen nedenfor fortsatt i aktiv bruk hos meg, mens andre kanskje hadde kasta den for noen år siden.

20210625_134721.thumb.jpg.9df208d634d46996bcfb35fd871fd4a8.jpg

20210625_134759.thumb.jpg.d340e36285479a28364511f4ccda3c44.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte faktisk en godt brukt norrøna lyngen membranbukse til bruk på randonne-turer, billig på finn.no. Stegjern, skarejern, plaststøvler og stålkanter sliter så mye på buksene at jeg ikke ville bruke "finbuksene" mine til slikt. Så da har jeg en bukse jeg kan herje hensynsløst med uten å ofre slitasjen en eneste tanke :) 

Buksen er litt delaminert, så den er nok ikke vanntett lengre. Men til denne typen bruk spiller det ikke noen rolle, det viktigste er at den er vindtett, funksjonell, og at man ikke trenger å være redd for å bruke den :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte turbukse?

Aldri i verden. Har hatt samme i 15-20 år, og duger enda. Noe tynnere/lettere etter slitasje, men det gjør den bare enda bedre. Noen små svihull etter X antall bål gir bare plagget sjel. Blir en trist dag den dagen Gaupa-buksen pensjoneres. Den har vært med på ALLE mine turer i skog og mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.