Gå til innhold
  • Bli medlem

Luftig telt!


Christian J.

Anbefalte innlegg

Sover som oftest uten telt om sommeren, blir alltid for varmt. Men er så sykt mye insekter nå så jeg tror jeg rett og slett må inn i telt. Har sett på msr sine, og mange skryter av luftinga der, men bor på vestlandet og har hørt de ikke er så gode i regnvær . Noen erfaringer?

Ser msr ikke veier så mye heller, må være plass til meg og en bikkje på 40kg i verste fall.

Ser mest på zoic og hubba hubba. Andre forslag gjerne om dere har

Endret av Christian J.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du sover uten telt, f. eks under tarp, så kan du bruke et enkelt myggtelt. Tilsvarende det man bruker i malariamygg-områder. De koster lite, veier lite og kan som oftest henges opp i et midtpunkt. 

Det finnes også mange enkle myggtelt med stenger om du foretrekker det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big Agnes Copper Spur UL. Om du vil ta 2 eller 2 manns for du vurdere. Jeg har brukt mitt 2 manns med husky flere år tidligere. Husky var mindre enn din, ca 25 kg. Selv er jeg 187 og litt brei, både 2 og 3 manns er lette uansett. Her kan du og bruke bare innertelt f.eks som myggnett under tarp. God lufting samtidig som det er duk litt opp på innertelt så en slipper direkte trekk hvis det blåser. Mitt har type lys sandfarge. De har flere modeller, f.eks Tiger Wall i flere versjoner hvis du vil ha enda lettere telt.mitt er fra 2009 og bunn er like tett selv om bikkja tråkka inni der i flere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Marmot Limelight 2p, og er veldig fornøyd med det til sommerbruk pga. luftingen, og at polyester-duken ikke slipper inn så mye lys slik som nylonteltet mitt gjør. Dette kan også settes opp med kun innerteltet om en ønsker. Regn tåler det. Veier litt (2,9kg totalt).

Kan fåes til en relativt fin pris hos Fjellsport for tiden : )
https://www.fjellsport.no/marmot-limelight-2p-cinder-crocodile.html?refSrc=608516&nosto=nosto-page-product1-c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Zoic 3 og er veldig fornøyd med dette. Veldig god plass til to personer og en liten hund. Utrolig godt å bruke uten ytterduken, for maksimal lufting, på de varmeste dagene.

Det var riktignok nødvendig å tette sømmene på ytterduken med en slik seam-sealer. Men etter dette har teltet fungert veldig bra - også i regnvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode forslag!

 

Pippen skrev (På 23.6.2021 den 23.33):

Jeg har Zoic 3 og er veldig fornøyd med dette. Veldig god plass til to personer og en liten hund. Utrolig godt å bruke uten ytterduken, for maksimal lufting, på de varmeste dagene.

Det var riktignok nødvendig å tette sømmene på ytterduken med en slik seam-sealer. Men etter dette har teltet fungert veldig bra - også i regnvær.

Var redd for dette. Gjorde du det med en gang eller var du på tur og ble våt?

Syjs fremdeles stoic passer best med tanke på vekt, pris og størrelse hittill..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian J. skrev (8 timer siden):

Takk for mange gode forslag!

 

Var redd for dette. Gjorde du det med en gang eller var du på tur og ble våt?

Syjs fremdeles stoic passer best med tanke på vekt, pris og størrelse hittill..

Jeg testet det i hagen en natt det skulle regne en del. Merket ikke noe før jeg våknet, men oppdaget da at det dryppet inn gjennom sømmene på flere plasser og at utstyret hadde blitt vått på flere steder.

MSR gikk over til en DWR de kaller Xtreme Shield for noen år siden, og dette skulle gjøre at de ikke trengte å tette sømmene.
Dette fungerte ikke slik den skulle - de skal visstnok ha begynt å tette sømmene på de teltene de har produsert etter 2019/2020.
Dersom du tenker å bestille teltet på nettet er kanskje ikke mulig å vite om teltet er produsert etter denne endringen ble gjort.
Finner du teltet derimot i en fysisk butikk, er det fort gjort å sjekke om sømmene er tettet.

Med tette sømmer, er dette et supert telt til en rimelig penge. Men skulle helst ønsket at det hadde vært vanntett uten noen egeninnsats. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har Fjellräven sitt Abisko Dome og er veldig fornøyd med luftemulighetene i teltet. Har brukt det i 2 sesonger, også i mye varme, og ikke opplevd den klamme teltfølelsen. Holder godt på regn gjør det også. Men teltet veier litt. Det er et minus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom B skrev (På 2021-6-23 den 23.49):

Satan jeg er glade på vegne av de fleste at vi har WWW i dag, før i tia måtte vi faktisk teste utstyr....

Den tida vi abonnerte på Villmarksliv kun for utstyrstestene? 😏

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
ingen87 skrev (På 27.7.2021 den 19.11):

Den tida vi abonnerte på Villmarksliv kun for utstyrstestene? 😏

Hmm, nei, i dag finnes faktisk alle svar på verdens verven... Nei grunnen til min  til dels sarkakstiske svar her inne er ganske enkel..Når grunnen til at man ikke tar den 3 dagers turen som beveger seg over 100 MOH i midten av Juli, er at man ikke vet om teltet eller Boxern tåler dette, så er vi blitt så godt vandt og pinglete i dette landet at om du ikke blir godkjent med det du har så  tar du ikke turen, alle teltene Helsport og lignede produsenter har holder lenge, og de holder til mere en dette! Ja du kan få et voldsomt uvær, Sjeldent, Værmeldingen vi har nå er gode, om du enda får et enormt dårlig vær på 100 MOH, Ja hva skjer, JO du setter opp teltet når det blåser opp, JA du må mestere å sette opp telt, så det neste som skjer er at barduner løsner en teltstang knekker, så ligger du der under flat duk, men det går veldig bra, ligg der til det gir seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.