Gå til innhold
  • Bli medlem

Har du gått Navarsete - Vigdalstøl - Fast - Arentzbu - Nørdstedalseter?


henrık

Anbefalte innlegg

Som nevnt i en annen tråd så har jeg og samboer planlagt å gå Navarsete - Vigdalstøl - Fast - Arentzbu - Nørdstedalseter i Breheimen neste uke. 

Så da lurer jeg på et par ting:

1) Er det noen ekstra vanskelige partier her? Tenker steder som er veldig luftige eller med ustabile steinmasser?  Hadde en skikkelig skummel opplevelse opp Tverrådalskyrkja for et par år siden da jeg nesten fikk steiner på min størrelse over meg, og samboer er ikke så keen på at noe sånt skal skje igjen.

2) Er det noen som har gått (deler av) turen nylig? Er veldig interessert i snøforhold, og om det kan være en hindring for å gjennomføre tur. Vi vurderer å ta med truger, men det hadde vært greit å slippe de ekstra kiloene.  Jeg følger selvsagt med på føremeldingene for Breheimen og snødybde på  senorge.no , men ingenting slår en kjentmann med oppdatert erfaring :)

Takker for all hjelp :) 

 

Endret av henrık
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
henrık skrev (10 timer siden):

Som nevnt i en annen tråd så har jeg og samboer planlagt å gå Navarsete - Vigdalstøl - Fast - Arentzbu - Nørdstedalseter i Breheimen neste uke. 

Så da lurer jeg på et par ting:

1) Er det noen ekstra vanskelige partier her? Tenker steder som er veldig luftige eller med ustabile steinmasser?  Hadde en skikkelig skummel opplevelse opp Tverrådalskyrkja for et par år siden da jeg nesten fikk steiner på min størrelse over meg, og samboer er ikke så keen på at noe sånt skal skje igjen.

Hvis dere følger DNT-sti, så skal det være trygt.  Om det er utfordrende partier skal det stå i rutebeskrivelsen på ut.no.  (Men naturen kan ikke kvalitetssikres, selv ikke av DNT, så overraskelser må man være forberedt på.)

henrık skrev (10 timer siden):

2) Er det noen som har gått (deler av) turen nylig? Er veldig interessert i snøforhold, og om det kan være en hindring for å gjennomføre tur. Vi vurderer å ta med truger, men det hadde vært greit å slippe de ekstra kiloene.  Jeg følger selvsagt med på føremeldingene for Breheimen og snødybde på  senorge.no , men ingenting slår en kjentmann med oppdatert erfaring :)

Sjekk forholdene med Nørdstedalsseter.

Gammel snø som ligger utover sommeren er etter min erfaring oftest, men ikke alltid, så fast at det er greit å gå på, og at truger ikke er noe vits å dra med seg på sommertur i høyfjellet.

Det store spørsmålet er som sommerbruene er lagt ut.  Hvor viktig sommerbruene er, vil avhenge av vannføringen, som igjen avhenger av nedbør og snøsmelting/temperatur.     Brua over Rausdøla ved Arentzbu er den viktigste, siden Rausdøla er den største elva på turen.  Det er et bredere og roligere parti et stykke oppover elva, som jeg har vadet et par ganger med vann til knærne og en del strøm, men om vannføringen er for stor, må dere gå en potensielt veldig lang omvei.   Den brua er på strekningen Arentzbu-Nørdstedalsseter, som i utgangspunktet kan være krevende.    Det kan også bli en del omvei om bruene over Kvitene og Nobbelvi ikke er lagt ut (det beste er kanskje å gå hhv. oppopver mot breen, og rundt Leirvatnet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips og tilbakemelding!

Og bra innsikt mht. sommerbroer, det hadde jeg ikke tenkt på.  Et kikk på https://www.dntoslo.no/sommerbroer/ sier at ingenting er lagt enda, men heldigvis fikk jeg akkurat en bekreftelse fra DNT Oslo på Facebook:

Sitat

Som regel blir de lagt ut rett før nærmeste betjente hytta åpner. Det kan være avvik hvis det er store snømengder.

Sitat

Fikk bekreftet av avdeling for hytter og ruter at sommerboene i Breheimen er påplass. Lista på våre nettsider er ikke oppdatert ennå

Så da er ikke det noe problem iallfall :) 

Værmeldingen ser også veldig bra ut, så da blir det tur!  (Dette er for Gravdalen 1288moh, som jeg innbiller meg er blant de høyeste punktene for turen)

432607296_Skjermbilde2021-06-23kl_14_15_55.png.33528b1595bfaeeec3d0b04c429a1f4d.png

Endret av henrık
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.