Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk for lang person/rygg


AndréL

Anbefalte innlegg

Hei! Ser meg smått om etter ny sekk for kortere teltturer (2-4 dager). Stort sett på sommer det blir telting, så ser for meg volum på 70-80l (alltid fiskeutstyr med). Utfordringen min er å finne sekk som fungerer til ryggen min. Er 199 høy, og følger jeg guide for å måle rygg lander jeg på ca 61 cm. Har prøvd litt sekker på xxl osv, men finner ikke noe som kjennes bra fra start av. Tenkte derfor høre her på forumet om det er andre av omtrent samme dimensjoner som har funnet seg en bra sekk de trives med. På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har omtrent samme mål, for meg ble det Hyperlite Mountain Gear 4400 Windrider.
Mange tenker nok «gramteller» når de leser det navnet.

Max bæreevne på sekken er 27 kg. Selve sekken veier 1,1 kg, rommer 45-70 liter (rullelukking). For meg er den komfortabel opp til 24 kg, over det blir det ubehagelig å gå langt.
Den har ikke «load lifters», og trenger det ikke heller. Hoftebeltet har ikke bevegelig feste, det går fint uten det og. Det HMG kaller «weatherproof» dekker ikke når det bøtter ned, pakk i drybag/plastpose eller bruk poncho.

Jeg kjøpte fra svensk nettbutikk (backpackinglight), for å enkelt kunne returnere hvis det ble helt feil. Prismessig var det likt som andre 70-90 liters sekker i butikk når jeg kjøpte.
Det eneste jeg ikke er helt fornøyd med, er at jeg valgte sort og ikke hvit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @TimoS. Skal undersøke denne nærmere. Gikk du for størrelse tall på denne? Ser den er 53cm + i ryggen. Spurte Fjellsport som foreslo Gregory Baltoro, men største størrelse der er trolig litt knapp. Bergans Trollhetta 75 skal kunne justeres til 60cm, så bør sikkert sjekke den og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ble Tall for meg. Sekken er rimelig rammeløs, det er kun to aluminiumsstenger og en tynn plastplate som stiver av. Stengene kan relativt lett bøyes hvis det er feil form.
Hvis du vurderer å kjøpe HMG sekk, spør backpackinglight fyren og, han bruker si rett ut hvis noe ikke er ideelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en HMG Porter 4400 og er meget godt fornøyd. Jeg er selv 191 cm  med lang rygg, og valgte Tall og den sitter godt på meg. Jeg er mektig imponert over at en så enkel sekk (2 aluminiumsstenger og en plastplate) som veier 1.2 kg med ekstra frontlomme, kan være så komfortabel opp til 20-22 kg.

Jeg brukte litt tid på å venne meg til å ha sekk uten topplokk. Når jeg var avvent ville jeg ikke valgt noen annen løsning. Det stemmer at sekken ikke er vanntett, men du kan sømtette bunnsømmen og sømmen som fester skulderreimene så blir det bedre. Jeg har gjort det, og det ble mye bedre, men pakker fortsatt i vanntette pakkposer bare for å være på den sikre siden.

Største minuset for min del er prisen.

Jeg er heller ikke noen gramjeger, men tenker litt vekt når jeg pakker.

Packraftnorge.no selger til vanlig Porter sekken i str. 4400 og 5400.

 

IMG_6451.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fine ut de sekkene fra HMG. De ligger vel litt over det jeg hadde tenkt å bruke med tanke på pris (2-3000), men absolutt interessant. Er ikke den mest ivrige vandreren, så blir sikkert et snitt på 2-3 turer årlig der jeg har behov for sekk av denne størrelsen. Likevel greit å forsøke lande noe som er noenlunde komfortabel å bruke. Som oftest blir hoftebeltet liggende oppå hoftebeinet etter litt bevegelse på sekker jeg har testet. Sjekket et par videoer fra Gregory, og ser ut til at toppen av hoftebeltet skal være et par cm over toppen på hoftebeinet. Testet Bergans Trollhetta og Lundhags Gnaur på xxl, og begge passet ok, og hoftebeltet satt ca som beskrevet for Gregory sine videoer. Sekken fra Lundhags synes jeg var litt for kraftig til formålet mitt og er nok ikke et reelt alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ofte angrer på etter kjøp, for turutstyr jeg ikke er 100% sikker på hva jeg egentlig bør se etter - er at jeg ikke sjekket Europris, ClasOlson, etc.
Sportsbutikker tjener nok drøyt mye penger på at de fleste går for ekspedisjonskvalitet og kjøper ny ett til to år etter. Ikke at jeg tror du ikke vet hva du bør ha, det bare slår meg etter kjøp hver gang.

Lista for hvordan tilpasse/prøve sekk jeg bruker, er omtrent som denne fra Rei. For sekker uten tradisjonelle «loadlifters», tynn stropp i stedet for hoftebelte, osv, blir det litt annerledes, men nøkkelpunktene er det samme uansett.
For meg høres det ut som du har fått fornuftige råd i butikkene. Jeg pleier legge midten av hoftebelte midt på eller 1cm over «sidekanten» av hoftebeinet, for mine hofter blir det rett -aner ikke om det bare er meg..

Det ingen butikk noensinne har sagt til meg, er hvor stor forskjell det er å gå med under 1/6 av kroppsvekt på ryggen, og det å gå med mye mer. Nå går jeg for lav vekt, lang holdbarhet, og bryr meg ikke om volum. Prismessig ligger slikt utstyr ikke så mye over «vanlig», så lenge du ikke går for det helt ekstreme.

 

På min sekk var det allerede på noe som ser ut som ser ut som sømtetting, en slags silikontape som er limt på. Hvis jeg ikke pakker sekken full, legger det seg regnvann i stoffdelen av bak- og sidelommene, som siver ned mellom lagene i bunnen. I normalt-stappet-sekk-tilstand klemmes det igjen og bli tett.

Endret av TimoS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er like lang som deg, men synes ikke lengden på sekken er så avgjørende som hvordan den sitter rundt hoftene og korsryggen. Bergans' hoftebelte på storsekkene får for eksempel beina mine til  sovne.. Et tips er å kikke på dyrere sekker til du finner en du liker, og så søke etter denne på Finn. Mulig å gjøre gode kjøp der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.