Gå til innhold
  • Bli medlem

Impregnering av Magasinets tarp


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse

Nei, ingen grunn til å kjøpe ny tarp @Tom42. Legg den på bakken, eller spenn den opp. Bland WhiteSpirit og silikon  1:2 eventuelt 1:2,5 eller 3 og smør utover med svamp. La den henge til den er herdet ferdig og da er den luktfri og klar til bruk. Funker 100%

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (15 minutter siden):

Nei, ingen grunn til å kjøpe ny tarp @Tom42. Legg den på bakken, eller spenn den opp. Bland WhiteSpirit og silikon  1:2 eventuelt 1:2,5 eller 3 og smør utover med svamp. La den henge til den er herdet ferdig og da er den luktfri og klar til bruk. Funker 100%

Hvor kjøper jeg silikon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig silikon , f eks. Baderomssilikon. Samme type som man fuger med. 
Ser at mitt innlegg over kan tolkes feil. Men det skal altså være 1 del silikon og 2, 2,5 eller 3 deler WS. Til imp av selve duken. Til sømtetting kan blandingen være 1:1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (På 20.6.2021 den 22.22):

Nei, ingen grunn til å kjøpe ny tarp @Tom42. Legg den på bakken, eller spenn den opp. Bland WhiteSpirit og silikon  1:2 eventuelt 1:2,5 eller 3 og smør utover med svamp. La den henge til den er herdet ferdig og da er den luktfri og klar til bruk. Funker 100%

Blir det seende såpass pent ut at man kunne ha brukt det på utsatte steder på en skalljakke? Type hette og skuldre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (4 timer siden):

Blir det seende såpass pent ut at man kunne ha brukt det på utsatte steder på en skalljakke? Type hette og skuldre 

Jeg prøvde en 1:3-4 blanding først. Den ble tilnærmet usynlig, og kunne ikke kjennes. Men på ett dyrt membranplagg som fortsatt er tett og fungerer, der ville jeg brukt vanlig middel. Jeg ser for meg at silikonblandingen kan tette membranet helt.

Rayun har en youtubefilm hvor han viser litt.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nikwax er en vits for å være helt ærlig. Skal ikke lange stunden før ytterstoffet blir vasstrukkent. Tenker dog ikke å smøre over hele membran, men på litt plagsomme steder hvor jeg føler fukten trekker lett inn (typisk nede ved ermene, hetta og noen ganger skuldre). Er forresten ikke nyeste og dyreste skalljakke som skal herpes ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å påføre sil/ws blanding på et lite synlig sted først med tanke på fargeendring. Ellers har jeg impregnert skalljakker (Bergans) fra innsiden, typisk over skuldre. Impregnering på utsiden fører til at vann preller av og ikke trekker inn i stoffet. Impregnering på innsiden hindrer vannet å trekke gjennom, mens yttersiden av plagget fortsatt blir fuktig.

Her er hvordan jeg gjør det på litt forskjellig stoff.

 

  • Liker 1
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (2 minutter siden):

Jeg synes nikwax er en vits for å være helt ærlig.

Litt enig, men ikke helt.

I regnvær har den null effekt, det blir bløtt til slutt allikevel. I korte skurer holder den vannet mer av jakken, samme ved drypp og søl.

Men jeg klarer meg helt fint uten.

Du kan jo prøve på en liten flekk, og se hva som skjer med jakken? Om resultatet er at den ikke puster på skuldrene, så betyr vel ikke det så mye? Viktigere at den holder vannet ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.