Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda øst


Tittei

Anbefalte innlegg

Tips til rundturer Hardangervidda? Vi bruker den tiden det tar. Men jeg ønsker meg følgende (ingenting er skrevet i stein) 

* Barna er lite turvante, men har stor gåvilje, og er mellom 8 og 13 år. Har også med en liten hund

* Vi skal ligge i telt

* Jeg tenker at rundturen kan være på 2-4 mil, men ingen absolutt her

* Det eneste som er skrevet i stein er at det MÅ være rundtur, bruker bil

* Tenker at Solheimstulen eller Rauhellern eller noe er fornuftig utgangspunkt da vi også skal opp på flyvraket på Imingfjellet før eller etter, men igjen, jeg kan godt ta to urer i sommer, så er ikke låst til dette

* Helt ok å gå utenfor merkede stier, ønsker ikke gå i kø, men er ikke folkesky

* Det er snakk om fra nå i sommerferien

 

Endret av Tittei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Henger meg på tråden da jeg planlegger det samme - ser for meg en miniversjon av "Trekanten", så bort til Rauhelleren blir det ikke. Kanskje via Halstjønnberget og ned langs Smågefjorden - men jeg har ikke erfaring herfra og ser bare på kartet. 

https://ut.no/turforslag/1115045/trekanten-pa-stvidda-fottur-solheimstulen-marbu-rauhelleren-solheimstulen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var akkurat noe slikt jeg tenkte meg. 7 mil blir i overkant. Men tuller jeg nå? Mente bestemt det var mulig å leie båt og se på dyr på Mårbu, men nå finner jeg det ikke igjen. Kanskje det var en annen hytte jeg så på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittei skrev (48 minutter siden):

Det var akkurat noe slikt jeg tenkte meg. 7 mil blir i overkant. Men tuller jeg nå? Mente bestemt det var mulig å leie båt og se på dyr på Mårbu, men nå finner jeg det ikke igjen. Kanskje det var en annen hytte jeg så på? 

Det var en hest på Mårbu i august i fjor, de hadde hatt andre dyr tidligere. Nå er det nytt vertskap der, så det er ikke sikkert det kommer til å bli drevet helt på samme måte som før. Hytta er i alle fall pusset opp litt, siden den har vært stengt likevel.

Det er forøvrig 2 hytter på Mårbu, den andre er drevet privat. Kjenner ikke til hva som gjelder der.

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Solheimstulen - Ulvelilegeret - Mårbu - Solheimstulen?

5 mil, men første dagen(e) går dere på vei (slepa) med mange flater. Og med telt er det faktisk lov å ta det pent.

Mårbu er to hytter. Den store, røde DNT-hytta er hvor offisielle stier deler seg med skilt. Båt og dyr er ukjent for meg, men jeg er gjerne blind for attraksjoner utover mat og ly.

Hvis dere skulle få medvind, så er det greit å komme til Borgsjåbrotet fra Mårbu og fra Immingfjell til Solheimstulen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittei skrev (8 timer siden):

Tips til rundturer Hardangervidda? Vi bruker den tiden det tar. Men jeg ønsker meg følgende (ingenting er skrevet i stein) 

* Barna er lite turvante, men har stor gåvilje, og er mellom 8 og 13 år. Har også med en liten hund

* Vi skal ligge i telt

* Jeg tenker at rundturen kan være på 2-4 mil, men ingen absolutt her

* Det eneste som er skrevet i stein er at det MÅ være rundtur, bruker bil

* Tenker at Solheimstulen eller Rauhellern eller noe er fornuftig utgangspunkt da vi også skal opp på flyvraket på Imingfjellet før eller etter, men igjen, jeg kan godt ta to urer i sommer, så er ikke låst til dette

* Helt ok å gå utenfor merkede stier, ønsker ikke gå i kø, men er ikke folkesky

* Det er snakk om fra nå i sommerferien

 

Trenger litt oppklaring.  Utgangspunkt fra Rauhelleren.  Dit kan du garantert ikke komme med bil.  Når det er sagt kjøres det nok forsyninger fra "ett eller annet sted i fra" til Rauhelleren via Tronssbu , Byen og Rauhelleren, men jeg hadde  en tåredryppende søknad for et par år siden om å kjøre Fra Tondsbu til Byen.  Avslag så det holdt.  Dårlig utgangspunkt om dere skal gå i retning av Imingfjell

Om du velger å gå fra Mårbu til Imingsfjell kan du kjøre til Atrå (På vei til Rjukan) og ta buss (Tinn Billag)  derfra til Synken og ta Mårfjord til Mårbu. 

440386348_Synken-MrbuA.jpg.480616942bd2ffab77346d546886a816.jpg

Fra Imingfjll går det helt sikkert buss til Rjukan.  Fra Bjerkeflåta på riksvei 40

Eller dere kan kjøre til Synken og parkere der til den nette sum av kr 50 pr  dag.

På Mårbu er det to fjellstuer - den røde som tilhører Drammen turistforenig og Mårbu seter og Fjellstue.  Den er privat og  eies av familien til Bendik som kjører M/S Mårfjord.  Den ligger noen hundre meter  lengre  vekk.  Martet viser også stien mot Imigsfjell, men det har du sikkert

1706142867_Mrbua.png.55a66528a4a49126bc8188260eb97172.png

 

Mulig dette er forklarende eller enda mer forvirrende.

Endret av Tom42
tilleggsoppysninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpa. Jeg må som sagt ha rundtur, der start og stopp er med min egen bil, ellers brukes beina våre. Jeg har nok ikke vært tydelig nok mht Rauhellern. Det var bare et forslag. Jeg begynner å nærme meg en rute nå. Forslaget til @Grimner var fristende, så det tar jeg med meg i planleggingen. Vi bruker telt ja, og her skal vi bare kose oss. Jeg korter enkelt ned turen om jeg ser det blir for langt. Bare godt å ha en rute i hodet, så tilpasser jeg den underveis

Vi tar nok flyvraket en annen tur eller kanskje finner et annet flyvrak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.