Gå til innhold
  • Bli medlem

Trygt varmeapparat...?


Kjepphesten

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med Kovea Fire Ball Gas Heater? Jeg kjøpte en i fjor som jeg foreløpig ikke har brukt. Fjellsport.no og andre forhandlere

presenterer den som teltvarmer, men på apparatet står det tydelig advarsel om fare for at det kan dannes livsfarlig gass som er uten lukt og at apparatet ikke skal brukes i telt eller i lukkede rom.

Setter pris alle innspill. 

 

 

 

61518_Kovea_Fire_Ball_Gas_Heater__1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den forbruker oksygen når den brenner, det er derfor den ikke skal brukes i lukkede, små rom.
Jeg har brukt den brenneren en god del, både i telt og bak i varebilen. Den er enkel i bruk, varmer godt og er trygg i bruk så lenge du bruker sunn fornuft. Det vil si at du skal holde et øye med den, du skal selvsagt ha god lufting i rommet/teltet, og du skal ha god avstand til teltduk og brennbare ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Joh i prinsippet,, hvis forbrenningen skjer uten tilstrekkelig tilgang av oxygen - og det gjelder alt som brenner: tre, trekull, gass, parafin, bensin, diesel mmm. Derfor lufting med bra tilgang på oxygenet.

Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Kjepphesten said:

Er det ingen fare for at det dannes kullos?  Det er vel den gassen det henvises til i advarselen som står på apparatet? 

Den brenner rent, men litt risko for kullos er det nok.  Så uansett - sørg for god lufting. Det er ikke nok å bare åpne ventilene i teltet, du må ha ei dør åpen hvis du har tenkt å la den brenne lenge.. Det blir det samme som når man fyrer/lager mat med en primus i telt.
En slik gassvarmer er beregnet for å brukes i kort tid. For eksempel å varme opp teltet før du legger deg, eller om morgenen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe en kullmonoksidalarm og ha i teltet: https://www.kjell.com/no/produkter/hjem-fritid/alarm-og-sikkerhet/brannvern/gasslarm/kullmonoksidalarm-p21188

Har brukt primusen mye uten og det har gått fint, men fant til slutt ut at better safe than sorry. Spesielt på høst/vinter hvor jeg kosefyrer mer. Veier ikke mye og tar ikke mye plass.

Endret av ubernoob
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.