Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til småbarnsturer - helst med mørkt innertelt


andrevr

Anbefalte innlegg

Jeg har et relativt lett (3,5kg) 4-manns tunneltelt fra Helsport. Vi har to små barn i familien og håper å kunne telte mer ute etterhvert med dem. Opplever tre problemer med helsport teltet og det er at det på sommeren blir veldig varmt, det kan samle seg vann på ytterteltet ned mot bakken grunnet vinkelen mot bakken samt at det ikke blir mørkt inni teltet (viktig for å få barn til å sove). 

Vurderer derfor et nytt telt for å telte med småbarn. Det som er viktig for meg er at det ikke er altfor tungt, tåler litt, mørkt inni, bra løsninger mtp mygg (eksempelvis gjerne slik at man kan fjerne ytterteltet og kun ha innertelt som fungerer som myggnetting på spesielt varme dager - alternativt at man kan lufte godt i begge ender av teltet). Trenger ikke på noen som helst måte være Hillberg-kvalotet, burde heller være i den rimeligere enden av skala når den er til småbarnsturer og dertil stor slitasje. Størrelse burde være i sjiktet 3 til 4 voksne. 

Har sett litt på Coleman blackout teltene som gir mørke innertelt med de fordeler det har. Vet ikke om det finnes andre og bedre alternativer som gir mye av det jeg er på jakt etter? Tar gjerne i mot tips fra folk som er i samme situasjon og har gode råd. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. 

Telt tips har jeg ikke når det gjelder lystett duk. Men, vi har vært på telttur med våre barn siden de var knapt ett år. Aldri hatt lystett telt. Ja, det ble noen runder med styr. Men ungene vendte seg fort til at det var lyst. Det er et ikke eksisterende problem lengere. Derimot kan jeg se for meg at det er en bjørnetjeneste å ha mørkt telt nå. Før eller siden vil dere ha behov for telt som ikke er lystett, og da får dere igjen rundene med at ungene sliter å sove da. Min erfaring er at barn i 7 års alderen og oppover med søv underskudd er betydelig værre enn små barn som sover, eller kan sove dupp på dagen. 

Bare et tips altså. 

Vedr. Varme i telt. Spenn en tarp over teltet. Da blir det ikke så varmt når solen kommer. 

Et lite tips til der altså. 

Og et siste tips. Sovemaske. Mine barn brukte det en liten periode. Mor i huset bruker det konsekvent på sommeren. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.