Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til meg og mine to hunder


sturela

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter et telt til meg og mine to hunder. Har en husky og en stor vorsteh  og jeg er en mann på litt under 180 cm.Jeg  vil ha et telt som har bra bunnduk. Må ha insektnett i dør, være lunt. Blir brukt mest på vår og høst. Har i dag et tunneltelt( bjørgefjell 3 camp ) frå ca 1990.  Jeg er egentlig kanske fornøyd med det , men bunnduken er kanske slitt og det er litt stort.Klarer meg med et 2 mannstelt . Blir mest brukt i skogstereng, mulig fjelltur på sommer. Dør til innertelt bør være slik at det ikke blir tråkket på når dør er åpen.( dør må ikke ligge på bakken ) . Lite pakkvolum er viktigere en vekt da den ene hunden skal bære det og ikke jeg. Men vekten bør ikke være så mye over 3kg.Har lurt om Hilleberg kaitum 2 kan være et lurt valg. Kan sikker være lurt med kuppeltelt også da det kan være dårlig med pluggfester også i skogsterng. Viktige er også at det er bra avstand mellom innerduk og ytterduk slik at ikke sovepose blir bløt av kondens. Tar i mot forslag med stor takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, 

Helsport breheimen 2 til 2500 på xxl. Verdt å teste. Hadde første tur med hund i telt og hadde 9 nye fine hull i innerteltet i løpet av natta. Hunden ville ut og da er det greit at teltet ikke koster en formue. Om hundene er teltvante er det sikkert ikke noe problem. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (4 minutter siden):

Hei, 

Helsport breheimen 2 til 2500 på xxl. Verdt å teste. Hadde første tur med hund i telt og hadde 9 nye fine hull i innerteltet i løpet av natta. Hunden ville ut og da er det greit at teltet ikke koster en formue. Om hundene er teltvante er det sikkert ikke noe problem. 

Tore

Det er sant at det med hund i telt kan det gå litt hardt for seg. Har selv opplevd  at hund skal ut av telte gjerne gjennom  teltduken. Men de venner seg fort til å være  i telte. Har hatt hunder i telt som har holdt i 30 år, men nå er bunnduken veldig slitt. Jeg regner ikke med at den er veldig vanntett lenger. Men tusen takk for svar. Synd med hullene i innertelte ditt, men det lar seg nok fikse med nål å trå eller noen små lapper. Det største problemet jeg har med hund i telt er at de kaprer liggeundelaget mitt og gjerne soveposen, så vi må ofte slåss litt om plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hunde har ofte en høy komfort-faktor, så det kan bli litt knuffing om retten til underlag og soveposer, men det pleier å gå sig til. Har man hundene inne i teltet er det en fordel også å ha vannskålen inne, så de ikke skal gjennom nettingen til vannskålen i forteltet i løpet av natten. 

Hvis du ellers er fornøyd med det gamle Helsport? telt er det mulig å få sydd ny bunnduk i på gamle servise avd. som nettopp nå er splittet fra (se egen tråd om dette) De gjorde før en veldig bra og rimelig jobb på vår gamle Rundhø telt som med ny bunnduk og stenger er så bra som nytt.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (5 timer siden):

Hei

Hunde har ofte en høy komfort-faktor, så det kan bli litt knuffing om retten til underlag og soveposer, men det pleier å gå sig til. Har man hundene inne i teltet er det en fordel også å ha vannskålen inne, så de ikke skal gjennom nettingen til vannskålen i forteltet i løpet av natten. 

Hvis du ellers er fornøyd med det gamle Helsport? telt er det mulig å få sydd ny bunnduk i på gamle servise avd. som nettopp nå er splittet fra (se egen tråd om dette) De gjorde før en veldig bra og rimelig jobb på vår gamle Rundhø telt som med ny bunnduk og stenger er så bra som nytt.

Elgen

Kan få et telt som er litt lettere om jeg velger et nytt telt, men det og få sydd ny bunnduk er miljøvennlig. Det er morsomt å få seg noe nytt, samtidig er det litt forfengelig. 

Sture

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund og kostbare telt passer dårlig sammen. Jeg anbefaler å kjøpe ett telt på Magasinet.no , som heter gapahuk. Det er ideelt  plassmessig for 2 hunder og ett menneske. Teltet har en kjempestor dør med myggnetting, som lufter godt, teltet har ikke innertelt, robust materiale, teltet veier 1,8 kg(?), pris ca 800kr. Jeg kombinerer dette teltet med en tarp av god kvalitet, som jeg bruker over dette teltet, ved regnvær. God tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (3 timer siden):

Hund og kostbare telt passer dårlig sammen. Jeg anbefaler å kjøpe ett telt på Magasinet.no , som heter gapahuk. Det er ideelt  plassmessig for 2 hunder og ett menneske. Teltet har en kjempestor dør med myggnetting, som lufter godt, teltet har ikke innertelt, robust materiale, teltet veier 1,8 kg(?), pris ca 800kr. Jeg kombinerer dette teltet med en tarp av god kvalitet, som jeg bruker over dette teltet, ved regnvær. God tur.

Bra det kommer løsninger jeg ikke har tenkt på. Kan sikkert være en god løsning, som sikkert holder bra i skogsterreng. 

 

Nybruker skrev (1 time siden):

Hei. Sjekk ut Fjellreven Abisko Shape. Lite pakkvolum, stort fortelt. Jeg bestilte dette selv nå så bikkja kan ta det i kløven. 

Har sett på fjellreven. Virker som et veldig fint telt. Det eneste  jeg tror kan være negativt er når du åpner dør til innertelt blir døren liggende på bakken. Fint om du kan gi meg en tilbakemelding om hvordan du synes det fungerer.

 

torese skrev (15 timer siden):

Hei, 

Helsport breheimen 2 til 2500 på xxl. Verdt å teste. Hadde første tur med hund i telt og hadde 9 nye fine hull i innerteltet i løpet av natta. Hunden ville ut og da er det greit at teltet ikke koster en formue. Om hundene er teltvante er det sikkert ikke noe problem. 

Tore

Helsprø Breheimen 2 ser ut som et fint telt til en veldig god pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sturela skrev (19 timer siden):

 

Har sett på fjellreven. Virker som et veldig fint telt. Det eneste  jeg tror kan være negativt er når du åpner dør til innertelt blir døren liggende på bakken. Fint om du kan gi meg en tilbakemelding om hvordan du synes det fungerer.

 

 

Det skal jeg gjøre, men er det ikke bare å rulle døra innover i teltet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybruker skrev (11 timer siden):

Det skal jeg gjøre, men er det ikke bare å rulle døra innover i teltet? 

Har bare sett hvordan det ser ut på bilde. Det du sier er helt riktig. Det går helt fint bare man passer på å rulle døra innover i telte, å ikke er uvøren  som jeg er redd at jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (På 19.6.2021 den 11.03):

Hund og kostbare telt passer dårlig sammen. 

Det kommer nok heeeelt an på personen som eier hund 😊
Har hatt 6 hunder de siste 30 årene (flere sammen) og har hatt de i alt fra lavvo til Hilleberg Unna uten skade 
på teltet.   MEN, jeg har alltid hatt god dressur på mine hunder (jakthunder som har vært mye på jaktprøver)
Hunder er som barn. La ungene herje som de vil så knekker de ett kostbart telt på en helg.
Om man godtar at hund graver i bunnduk, skal ut gjennom innertelt så bør man ikke kjøpe ett dyrt telt.
Men kan man hund så er ikke hund i dyrt telt noe problem.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (11 timer siden):

Det kommer nok heeeelt an på personen som eier hund 😊
Har hatt 6 hunder de siste 30 årene (flere sammen) og har hatt de i alt fra lavvo til Hilleberg Unna uten skade 
på teltet.   MEN, jeg har alltid hatt god dressur på mine hunder (jakthunder som har vært mye på jaktprøver)
Hunder er som barn. La ungene herje som de vil så knekker de ett kostbart telt på en helg.
Om man godtar at hund graver i bunnduk, skal ut gjennom innertelt så bør man ikke kjøpe ett dyrt telt.
Men kan man hund så er ikke hund i dyrt telt noe problem.  

Godt å høre om folk, som virkelig kan dressere sine hunder så godt at man kan stole på de 100%. Jeg er mildt sagt imponert.Jeg går utifra at du ikke bare har blant landets beste jaktprøvehunder, men også blant landets beste telthunder:). Jeg har hatt mange hunder, som jeg har stolt 100% på, men hvor det viser seg at jeg har tatt feil. Plutselig har hunden overraskende  feilet på en LP konkurranse/på en jaktprøve, plutselig kommer den ut av det blå apporterende med logrende hale med en joggesko i munnen, plutselig la den ene hunden min seg på ryggen i teltet, mens jeg var ute av teltet, og sprellet med beina i været og vipps så var det rift i innerteltet. Konklusjonen må være: stoler du 100% på dine hunder( den gjør ALDRI feil) bruker man de feteste teltene på tur! For den mer vanlige mann i gata, som har en mer normal hund ( dvs kan feile) bruk rimeligere telt, eller om man har mye penger så kan man jo bare kjøpe nye telt ettersom de blir ødelagt. Ihvertfall kan det være å lurt å trene inn hunder i ett billig telt, selv for den beste dressør. 

En opplevelse jeg hadde forrige helg på hardangervidda var at minst 4 forskjellige stegger begynte å hevde revir midt på natta, det kaklet mildt sagt på alle kanter av teltet og ett par ganger flakset de over teltet. Jeg er glad jeg hadde billig telt denne natta, for jeg må innrømme at selv godt jaktpremierte fuglehunder ikke var spesielt rolige i teltet.

Kanskje Tubbs avholder dressurkurs, tror jeg ville meldt meg på, er alltid klar for å lære mer om hund. Og når mottoet til Tubbs er: « kan man hund, er ikke telt noe problem», ja da blir jeg spesielt nysgjerrig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (2 timer siden):

Kanskje Tubbs avholder dressurkurs, tror jeg ville meldt meg på, er alltid klar for å lære mer om hund. Og når mottoet til Tubbs er: « kan man hund, er ikke telt noe problem», ja da blir jeg spesielt nysgjerrig.

 

Har aldri holdt dressurkurs men har trent og dømt hihunder i 15 år.
Har lite lyst til å fortsette denne diskusjonen akkurat i dag.
Kom akkurat innafor døra etter å ha avliet min hun nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (4 minutter siden):

Har aldri holdt dressurkurs men har trent og dømt hihunder i 15 år.
Har lite lyst til å fortsette denne diskusjonen akkurat i dag.
Kom akkurat innafor døra etter å ha avliet min hun nå!

Jeg føler virkelig med deg, måtte avlive min drømmehund i april måned, og er fortsatt i sorg. Folk påstår at « tiden leger alle sår», men det føles ikke slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot dette her, men jeg lå en gang langt inne i nord Sverige på jakt. Hadde vært en del observasjon av bjørn i området, så jeg fulgte jo litt ekstra med når jeg hadde hunden ute i søk. Våknet uansett om natta av at blodet frøs til is og jeg ble stiv av skrekk. Bjørnen prøvde å komme seg inn i lavvoen! Hva faen gjør jeg nå? Hvor er hodelykta? Klarer jeg komme meg ut av soveposen uten å lage for mye lyd? Hvor er hagla!! Dette kan jo bare ikke skje, og hvorfor reagerer ikke hunden? Kloringen og krafsingen ga seg ikke på duken, og etter hvert fikk jeg hivd meg opp og fomla fatt i hodelykta; Der lå bikkjeskinnet i dyp søvn på ryggen på reinskinnet sitt nede i hjørnet mens labbene klora og krafsa på teltduken lykkelig drømmende om dagens jakttur..

Endret av Nybruker
  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (1 minutt siden):

Jeg føler virkelig med deg, måtte avlive min drømmehund i april måned, og er fortsatt i sorg. Folk påstår at « tiden leger alle sår», men det føles ikke slik. 

Takk
Nei, dette har jeg gjort endel ganger og føler ikke det samme jeg heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (12 minutter siden):

Har aldri holdt dressurkurs men har trent og dømt hihunder i 15 år.
Har lite lyst til å fortsette denne diskusjonen akkurat i dag.
Kom akkurat innafor døra etter å ha avliet min hun nå!

Trist å høre. Føler med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.