Jump to content
IGNORED

"Randonee" ski til barn - tips og triks??

Hammer
 Share

Recommended Posts

Sitter å funderer på å gå til anskaffelse av noe som kan fungere som randonee ski til barna. Mine barn er 6 og 9 år og relativt ski vante (på fjellski). 
Nå har de egentlig aldri mast på slalåmski, og kost seg nok med fjellskiene sine. Men, spørsmålet kommer vel etterhvert og vi tenkte å være litt i forkant. Ingen av oss i familien er egentlig spesielt glad i alpinanlegg og ferdes der alle andre ferdes. Så den primære bruken blir nok i skogen og fjellet med en og annen tur gjennom skole e.l. i alpin anlegg. 
Jeg er ute etter så lette ski som mulig, gjerne også bindinger. Å kjøpe brukt er helt suverent, men jeg aner ikke hva jeg skal lete etter (merker, modeller etc). Sko regner jeg med vi kjøper nye uansett, så vi er sikker å finne noen som passer føttene. 

Så ja.. fyr laus med tips, størrelser, bredder, linker triks, osv. 
På forhånd takk :)

Hei igjen,
Klar over mulighetene med slalåmski, og bære de opp osv. Men det er ikke det vi er ute etter. 
Vi er ute etter noen lette ski, som vi kan montere på rando bindinger. Synes det var viktig informasjon @torese kom ved vedr. bindinger, og at de bør utløse fram også.

Heldigvis er datteren i huset eldst, og gutten tre år yngre. Så vi opplever stort sett at det meste av utstyr brukes i 4 sesonger før det er for lite. Neste erfaring da er at det lønner seg å legge noen kroner ekstra i utstyr, det holder godt de årene det brukes, og man får igjen helt greit når man selger det igjen. Spesielt om man handler alt på tilbud/outlet ;)

Terka skrev (4 minutter siden):

Det finnes ferdige pakker fra Dynafit som inneholder ski, bindinger, og feller. eksempel her: https://www.tromsoskiogsykkel.no/ski/ski/alpin/toppturski-junior/dynafit-seven-summits-youngstar-toppturski-jr-m/binding Disse kommer i 120 - 160 cm lengde, og dette er billig om man sammenligner med hva ski, bindinger og feller koster separat. (Desverre så koster randoneeutstyr en del.)

Jeg hadde to slike sett til mine barn forrige sesong, men solgte dem nå i våres til omtrent det samme jeg gav for dem, og har fulgt med på vårsalget og bygget opp skipakker selv som veier omtrent det samme som Dynafit Pakka men skiene har litt andre egenskaper som jeg var ute etter å ha sett barna bruke nevnte Dynafit sett. 

Bindinger (søk etter, finnes en del tilbud rundt om kring):

• Braasport Dynafit ST Rotation 7 binger til halv pris av listepris.  Disse har DIN justering 2,5-7, dvs for lettere brukere, og kan justeres 22,5 mm i lengderetning.
  • Betyr vekt mer en brukervennlighet (ref bindingene over) så finnes Marker Alpinist 8 , disse har en del mindre justering i lengeretning pluss er ikke like lette å justere  helløfter på osv. og kan justeres 3-8 mtp DIN setting. I tillegg har du ATK Crest 8/Hagan Pure 8 (samme binding, rebrandes) som også har DIN 3-8.
  • En DIN-kalkulator kan være greit å bruke om du er usikker på hva du skal stille inn bindingene på. Ref. kommentar fra @torese om benbrudd så er det viktig å ikke stille inn bindingene for høyt. Jeg har dog aldri opplevd "stygge benbrudd" hverken på barna eller voksne gitt at bindinger er bra innstillt. Rotasjon i fremski tilsvarer rotasjon i overkropp og binidngen løses ut. 

Ski (NB! Dette er ikke en anbefaling på ski til dine barn, det må velges ut fra høyde, vekt og skiferdigheter på dine barn): 

• Som @torese er inne på, det finnes mange lette alternativer til ski. Mine erfaringer (med barn som har kjørt en del i alpinbakke) er at skiene ikke skal være for stive (vanskelig å få satt god sving), ikke ha for mye innsving (oppleves som nervøse/vinglete), og at litt (mellom)bredde faktisk er ok i terrenget også for barn (smale ski synker litt mer i snøen og blir vanskeligere å styre. Mens brede blir tyngre å håndtere og tyngre å gå med).
  • Mine barn var 11 og 12 i vinter, og hadde som nevnt Dynafit Seven Summits Youngstar pakke sist sesong. Kommende sesong blir det K2 Wayback 96 m Dynafit ST 10 og K2 Talkback med Dynafit ST Rotation 7 (Jesting Sport hadde gode tilbud på ski med skifell tildigere i vår). 

Randoneesko: 

• Bruk finn.no, det er mye som selges brukt der, også sko som ser tilnærmet ubrukt ut.
  • Føtter og sko ganske ulike passformer, så det er greit å lese seg opp litt på sko. En sko skal være komfotabel på både når man går og når man står på skia, om ikke forsvinner trivsel og skiglede fort. Kjøper man veldig store sko ift fot, så kan det lett bli gnagsår på oppturen.
  • Eksempler herfra:
    • Min datter har typisk smal damefot,og var lett i finne sko til.
    • Junior har veldig høy vrist og bred "andefot" på fotbladet, og samtidig begrenset bevegelighet i ankel (mtp når han skal ned i skoa) og jeg måtte gå etter skesifikke modeller som er brede og samtidig har bra volum og justering over vrista.

Ellers så funker det knall som alternativ slik @børt-erik nevner med fjellski m/feller under opp og alpinski ned igjen, selvsagt om barna allerede har alpinski fra før. Om man velger å gå for randoneeutstyr til barna må være opp til den enkelte familie. For min del så "nekter" barna å gå på langrenn, mens alpint og randonee er innafor (muligens arva den instillingen fra pappa'en...), og datteren her er såpass fornøyd med randoneesko og ski at hun har utalt at neste sesong så skal hun bruke det i stedet for alpinsko/ski også i bakken.

image.png.72e57376ab6dab61819656207269747e.png

image.png.9d2dca8041c2704ebce6e6ff7fc571b1.png

Hei,
Takk for konkrete tips. 
Jeg har sett litt på de Dynafit pakkene. Til han minste, så tror jeg kanskje de blir litt i største laget. Men han er er også den som "kjører" tøffest av de to. Og i så måte trolig håndterer enn litt lang ski best. Jeg har lest meg til at skiene ikke bør være særlig lengere enn nesetippen til unger. Er dette dine erfaringer også? 

Hvilke sko anbefaler du? jeg tenker varme sko er pri 1, enkle sko er pri 2. Datteren min, har som din, smal lang fot. Sønnen i huset har vel litt mer "guttefot", men fortsatt ganske lang og smal.