Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om GPS


Kristian05

Anbefalte innlegg

Annonse

Fila du laster ned er ei zip-fil (komprimert fil). Du skal ha tak i img-fila som ligger inni denne, så du må pakke ut zip-fila. Fila som ligger inni heter gmapsupp.img. Denne må du endre navn på, for mest sannsynlig ligger det allerede ei fil på GPS-en din med dette navnet. Du kan endre navnet til hva du vil bare den heter .img til slutt. Jeg pleier å laste ned Topo Summer II-kartet over Norge og kaller da img-fila for "OSM_Topo_Summer_II_Norway.img" før jeg legger den over på GPSen. Nå har ikke jeg Garmin 60CSx, men Garmin Montana. Når jeg kobler den til PCen finner jeg 3 mapper på rot-katalogen hvorav den ene heter Garmin. Jeg går ned i denne og legger så img-fila der. Antakelig finner du nevnte gmapsupp.img der hvis du allerede har et kart på GPSen.

Så er det viktig som @Arcticpeak sier at du må gå inn i menyen og velge (aktivere) dette kartet. Du bør samtidig deaktivere andre kart som ellers vil kunne legge seg over det nye kartet ditt og dermed skjule det.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Fila du laster ned er ei zip-fil (komprimert fil). Du skal ha tak i img-fila som ligger inni denne, så du må pakke ut zip-fila. Fila som ligger inni heter gmapsupp.img. Denne må du endre navn på, for mest sannsynlig ligger det allerede ei fil på GPS-en din med dette navnet. Du kan endre navnet til hva du vil bare den heter .img til slutt. Jeg pleier å laste ned Topo Summer II-kartet over Norge og kaller da img-fila for "OSM_Topo_Summer_II_Norway.img" før jeg legger den over på GPSen. Nå har ikke jeg Garmin 60CSx, men Garmin Montana. Når jeg kobler den til PCen finner jeg 3 mapper på rot-katalogen hvorav den ene heter Garmin. Jeg går ned i denne og legger så img-fila der. Antakelig finner du nevnte gmapsupp.img der hvis du allerede har et kart på GPSen.

Så er det viktig som @Arcticpeak sier at du må gå inn i menyen og velge (aktivere) dette kartet. Du bør samtidig deaktivere andre kart som ellers vil kunne legge seg over det nye kartet ditt og dermed skjule det.

Takk for svar!

Jeg har nå prøvd å laste ned, men jeg klarer ikke å pakke ut fila, og finner ingen img-fil. Når jeg har trykket på pakk ut alle og prøver og åpne mappen står det at "plateavbildingsfilen er skadet". Hva gjør jeg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Kristian05 said:

Takk for svar!

Jeg har nå prøvd å laste ned, men jeg klarer ikke å pakke ut fila, og finner ingen img-fil. Når jeg har trykket på pakk ut alle og prøver og åpne mappen står det at "plateavbildingsfilen er skadet". Hva gjør jeg da?

Virker som du muligens mangler noe programvare på PC.

Dette skriver kartmannen.no om den feilen du nevner:1687430614_Skjermbilde2021-06-18kl_14_22_38.png.d3f1316df6a7c3608bf3dfa80b4fb952.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian05 skrev (25 minutter siden):

Takk for svar!

Jeg har nå prøvd å laste ned, men jeg klarer ikke å pakke ut fila, og finner ingen img-fil. Når jeg har trykket på pakk ut alle og prøver og åpne mappen står det at "plateavbildingsfilen er skadet". Hva gjør jeg da?

Det er PC-en din som tror at kartfila er ei skadet "image"-fil (disk-image). Det er ingen ting å bry seg om (jeg får det jeg også). Det er bare å flytte den utpakkede fila over til GPSen, men husk å endre navnet først, ellers overskriver du ei eventuell kartfil du har der fra før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freebird skrev (18 minutter siden):

Dette er en image-fil. Plateavbildningsfilen skal ikke pakkes ut, den skal direkte inn på minnekortet på GPS-enheten.

Det er zip-fila som skal pakkes ut. Kartfila du laster ned fra frikart.no som skal over til GPSen er pakket inn i ei ZIP-fil. Denne pakkes ut først. GPSen forstår ikke hva ei zip-fil er og vil ikke prøve å åpne den for å få tak i kartfila som ligger inni.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.