Gå til innhold
  • Bli medlem

Teleskopstang


tanjam

Anbefalte innlegg

Jeg er uteetter ei god teleskopstang som er myk og kaster godt, og med en slukvekt opp til 30g. Jeg har sett litt på R.T Steelhead Iconic tele 8', noen som har erfaring med denne stangen? Har vurdert å vente til 9' kommer på lager, for å muligens ha litt bedre kasteevne i stangen. Er det mye forskjell på egenskapene fra 8' til 9'? 

Eller har noen tips om en god teleskopstang som kan brukes til det meste, og som dere er veldig fornøyd med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
borgern skrev (12 minutter siden):

Jeg bruker Shimano STC minitele versjon 7-21gr. Finnes og i 10--30 i et par lengder. Synes den kaster bra. Ikke like lamgt som 4 delt jeg har men bedre enn andre tele jeg har hatt. Fin tube og med snellepose så stang kan være mer eller mindre ferdig rigget.

Takk for tilbakemelding. Ja jeg har fått anbefalt ei 4-delt stang for å kan kase lengre, men ønsker en ende enklere løsning når en har større oppakning med seg. Er Shimano STC minitele en myk stang? Og hvilken lengde har du i 7-21g? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har RT Steelhead Iconic Tele 7' 5-20g. En av flere teleskopstenger som alltid er med på tur. Steelhead'n er noe stivere og raskere tupp enn tilsvarende lang Ninja X tele, og bruker den primært til wobblere/jerkbaits. Kaster veldig godt til teleskop av den lengden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva folk sier så er telskopstenger ett dårlig kompromiss.
Ser ikke logikken i at man sparer 2 minutter på å rigge en teleskop kontra en 4 eller 5-delt stang.
Ulempene med en teleskop er så store at det for meg er helt uaktuelt å dra med meg noe som har så stor sjanse til å bli ødelagt i forhold til en 2 eller 4-delt stang.
Og at teleskopstenger kaster dårligere samt ikke kan sammenlignes med normale stenger 
gjør ikke valget vanskelig for min del 😊

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (12 timer siden):

Uansett hva folk sier så er telskopstenger ett dårlig kompromiss.
Ser ikke logikken i at man sparer 2 minutter på å rigge en teleskop kontra en 4 eller 5-delt stang.
Ulempene med en teleskop er så store at det for meg er helt uaktuelt å dra med meg noe som har så stor sjanse til å bli ødelagt i forhold til en 2 eller 4-delt stang.
Og at teleskopstenger kaster dårligere samt ikke kan sammenlignes med normale stenger 
gjør ikke valget vanskelig for min del 😊

For meg er ikke riggetiden avgjørende, men plass. Har både 2 og 3 delt stang, men teleskopstanga på 7 fot er alltid med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hele livet brukt en 2 delte stenger, og jeg ligger alltid på latsiden når det gjelder å demontere ferdig oppknytt snøre og det blir alltid surr når jeg skal sette sammen igjen. Da så jeg for meg at 4-delt stang blir det enda verre med. Derfor tenkte jeg at en god teleskopstang kan være et greit alternativ når jeg skal på fjellturer og ellers, gjerne den beste på markedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blouberg skrev (23 timer siden):

For meg er ikke riggetiden avgjørende, men plass. Har både 2 og 3 delt stang, men teleskopstanga på 7 fot er alltid med.

Hvilken teleskopstang bruker du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BX heter vel egentlig Exage BX, vel forgjenger til Stc. Hadde en slik og var veldig fornøyd med den helt til jeg greide knekke tuppen ved å legge en rull sauegjerde på den når stangtupp stakk ut. Derfor jeg kjøpte den nye. Teleskop er og praktisk som stang 2 på tur siden den tar liten plass. F.eks i packraft/kano hvor det ikke er behov for å kaste så langt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (17 minutter siden):

BX heter vel egentlig Exage BX, vel forgjenger til Stc. Hadde en slik og var veldig fornøyd med den helt til jeg greide knekke tuppen ved å legge en rull sauegjerde på den når stangtupp stakk ut. Derfor jeg kjøpte den nye. Teleskop er og praktisk som stang 2 på tur siden den tar liten plass. F.eks i packraft/kano hvor det ikke er behov for å kaste så langt. 

Stemmer at den heter Exage, har sikkert hatt denne i 10 år. Synes den er god å kaste med, tross den korte lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tanjam skrev (20 timer siden):

Har hele livet brukt en 2 delte stenger, og jeg ligger alltid på latsiden når det gjelder å demontere ferdig oppknytt snøre og det blir alltid surr når jeg skal sette sammen igjen. Da så jeg for meg at 4-delt stang blir det enda verre med. Derfor tenkte jeg at en god teleskopstang kan være et greit alternativ når jeg skal på fjellturer og ellers, gjerne den beste på markedet. 

En 4 delt stang kan jo fint demonteres som 2 delt. 3 delte er det litt verre med i så henseende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tanjam skrev (På 18.6.2021 den 10.07):

Jeg er uteetter ei god teleskopstang som er myk og kaster godt, og med en slukvekt opp til 30g. Jeg har sett litt på R.T Steelhead Iconic tele 8', noen som har erfaring med denne stangen? Har vurdert å vente til 9' kommer på lager, for å muligens ha litt bedre kasteevne i stangen. Er det mye forskjell på egenskapene fra 8' til 9'? 

Eller har noen tips om en god teleskopstang som kan brukes til det meste, og som dere er veldig fornøyd med? 

Det ligger en selvmotsigelse i spørsmålet. Myk teleskopstang som kaster godt og takler 30 gram.. Et sånt kompromiss finnes ikke. Man må velge hvilke egenskaper man vil forsake.. Skal ei teleskopstang tåle at man drar til litt i kastet med en 30 grams sluk, så må ytterste leddet være såpass tykt at det blir en kjepp.. 

Jeg har en sånn Exage som ble kjøpt (ganske dyrt) til lett fiske på tur, men den blir stort sett aldri brukt. Den er jo ultrakompakt, og den er derfor veldig skjør og må behandles forsiktig. Det tar omtrent like lang tid å rigge den og min firedelte i samme vektklasse, og kastelengden er vel omtrent halvdelen.. Den kjører også fisk dårligere, for det er ikke aksjon i hele stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (5 minutter siden):

Det ligger en selvmotsigelse i spørsmålet. Myk teleskopstang som kaster godt og takler 30 gram.. Et sånt kompromiss finnes ikke. Man må velge hvilke egenskaper man vil forsake.. Skal ei teleskopstang tåle at man drar til litt i kastet med en 30 grams sluk, så må ytterste leddet være såpass tykt at det blir en kjepp.. 

Jeg har en sånn Exage som ble kjøpt (ganske dyrt) til lett fiske på tur, men den blir stort sett aldri brukt. Den er jo ultrakompakt, og den er derfor veldig skjør og må behandles forsiktig. Det tar omtrent like lang tid å rigge den og min firedelte i samme vektklasse, og kastelengden er vel omtrent halvdelen.. Den kjører også fisk dårligere, for det er ikke aksjon i hele stanga.

Gøy med flere erfaringer om teleskopstenger.
Jeg har en god kastestang som jeg bruker til det meste av fiske, men selv om den bare er 2-delt blir det alltid snurr på snøret fordi jeg ikke orker å demontere ferdig montert snøre med diverse fluer/sluker ol. Jeg ønsker en meget lettvint løsning når det gjelder å bare ta noen kast ved korte stopp på lengre turer med tyngre oppakning. Derfor ønsker jeg ei god teleskopstang jeg kan ha i samlingen av utstyr. Selv om kravene er ikke er å oppdrive i en teleskopstang, er jeg likevel interessert i den som er nærmest og kan kategoriseres som en relativt god stang.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du rigge ned ei teleskopstang med flueopphenger så blir det neppe noe mindre kluss..;) Det er jo verd å prøve, men ikke vent for mye. Skal du ha dupp/opphenger mener jeg du bør opp i 9 fots lengde. 

Jeg løser rask/midlertidig nedrigging med å hekte sluken av svivelen, og så feste svivel/hurtigkobling i toppringen. Da kan jeg legge stanga dobbel og den er klar til bruk umiddelbart. Bruker små svivler som kan dras gjennom ringene, slik at jeg ikke må kutte snøret ved demontering. På den måten går også rigging fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (13 minutter siden):

Skal du rigge ned ei teleskopstang med flueopphenger så blir det neppe noe mindre kluss..;) Det er jo verd å prøve, men ikke vent for mye. Skal du ha dupp/opphenger mener jeg du bør opp i 9 fots lengde. 

Jeg løser rask/midlertidig nedrigging med å hekte sluken av svivelen, og så feste svivel/hurtigkobling i toppringen. Da kan jeg legge stanga dobbel og den er klar til bruk umiddelbart. Bruker små svivler som kan dras gjennom ringene, slik at jeg ikke må kutte snøret ved demontering. På den måten går også rigging fort. 

Etter jeg har lest gjennom denne posten, og ubesluttsomme meg, blir nokk til syvende og siste og investere i både teleskop og i ei 4-delt ei, hehe. Har mye besøk så å ha flere fiskestenger tilgjengelig skader ikke uansett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tanjam skrev (22 timer siden):

Etter jeg har lest gjennom denne posten, og ubesluttsomme meg, blir nokk til syvende og siste og investere i både teleskop og i ei 4-delt ei, hehe. Har mye besøk så å ha flere fiskestenger tilgjengelig skader ikke uansett. 

Det er min erfaring også. Har rekruttert flere nye fiskere gjennom å låne dem stenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.