Gå til innhold
  • Bli medlem

Bästa HB el HS tält för 193cm lång


Håkan S

Anbefalte innlegg

Provade ett Nallo 2 i går väl kort pga stor lutning upp mot tak jag har ett Vaude som är 230 inv och lite mindre lutning då känns det ok samt med kupol på mitt MSR 208 cm.

De som har Unna är det inte jobbigt att demontera innertält för att laga mat och ha kläder inne i innertält och ev ryggsäck och då få mer kondens än Soulo,men 200 gr lättare på långtur är ju bra och på lågland en liten tarp på 2-300 gr så kanske det är bästa Tältet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Håkan S skrev (2 timer siden):

Provade ett Nallo 2 i går väl kort pga stor lutning upp mot tak jag har ett Vaude som är 230 inv och lite mindre lutning då känns det ok samt med kupol på mitt MSR 208 cm.

De som har Unna är det inte jobbigt att demontera innertält för att laga mat och ha kläder inne i innertält och ev ryggsäck och då få mer kondens än Soulo,men 200 gr lättare på långtur är ju bra och på lågland en liten tarp på 2-300 gr så kanske det är bästa Tältet?

Jeg løsner aldri innerteltet for å lage mat.

Jeg bare åpner ut til ytterteltet, legger skumunderlaget i åpningen, og lager mat oppå dette.

Ryggsekken, sko, og våte klær legges i ytterteltet på Unna. 

Siden Unna har lite yttertelt, opplever jeg lite kondens i dette.
 

Her ser du omtrent størrelsen på ytterteltet til Unna. Knyter man en 10-15 cm løkke med strikk eller snor i bardunfestet får man strekket det godt ut. I fotenden av teltet, ved siden av liggeunderlaget, er det plass til en blå ikea-pose som jeg kan slenge alt annet oppi om jeg vil rydde.

3174966E-6341-4F3A-8943-633E8D0BE527.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag får pröva med rätt pris går det ju att sälja vilket ej är så roligt om man köper till nypris.(utan flera tusen i förlust)

Och sl 15-20d vävar är jag klar med för fjälltält provade ju HS ringstind 2 sl och tyckte det var för ömtåligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Marius Engelsen skrev (På 18.6.2021 den 12.39):

Men som alle solotelt, er Unna ett lite telt.

Kanskje exped Orion UL 2 er ett bedre valg for deg om du vil ha litt mer plass?

Evt Nordisk Telemark LW?

Helsport reinsfjell 2 SL?

Hilleberg Helags 2? (god plass!) https://hilleberg.com/eng/tent/yellow-label-tents/helags-2/

Vil tro orion 2 blir for kort for en på 193cm. Orion 3 kan også oppleves noe kort, se f.eks denne reviewen. Mulig reinsfjell er bedre? 

Er selv lang og har samme problem. Drømmeteltet hadde vært et soulo med allak 3 lengde, under 2,5kg. Akto er langt nok, men alt for lavt under taket. Samme gjelder Ringstind 2. Så langt er Tarptent scarp 2 det teltet som tikker av flest antall bokser for meg. Har du sett på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nylig Orion 3 UL selv. De har forbedret liggelengden litt fra forrige modeller om jeg ikke ta helt feil. Den skal være 230 nå. Jeg er 185 og opplevde liggelengden akkurat passe, jeg tror det holder for din lengde også, men du kommer nok litt borti innerduken.

På den ene helgeturen jeg har fått brukt det så langt så var det ingen kondens i teltet, ikke fuktig på innsiden av ytterduken engang, selv om det regnet. Høyden på teltet er helt fantastisk, kan stå i teltet når jeg bøyer ryggen, veldig behagelig telt å oppholde seg i.

Får inntrykk av at det kanskje er litt mer solid/robust enn de SL teltene jeg har testet fra HS. Teltet mitt veier 2730g med kun det jeg trenger på tur.
Glippen på ytterduken er langt fra så stor som jeg har sett bilder på i andre tråder her FF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.