Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnes det egentlig ferskvannsfisk?


Thomasdr

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om ferskvannsfisk egentlig finnes? Eller er det hele en løgn? Jeg ser jo disse i butikken, men ute i ferskvannene så ser jeg de aldri. Eller… jeg ser jo noen vak, men det er kanskje bare droner?

 

fra spøk til revolver, jeg tror jeg nå har rundt 200 timer med ferskvannsfiske bak meg uten å få napp. Har prøvd woblere, skjeer, mark, maggot og mais mm. Prøvd tidlig og sent på dagen, grundt og dypt og rundtomrking i vannene. Fra land, fra robåt og kano.

noe galt må jeg virkelig gjøre, send meg til sjøen så blir det masse fisk.

 

Nå vil jeg bare få napp av et eller annet, litt samme hvilken art det er og om det er spissende eller ikke.

 

Er det noen som har et tips til et fiskevann i Oslo og omegn som vil gi en elendig ferskvannsfisker trua på at det faktisk er mulig å fange fisk i ferskvann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes vel få vann i Oslo som man ikke får fisk i på dupp og mark 😊
Og får man ikke fisk på mark så prøv ett par maiskorn på krok str.8 eller 10. Mort finnes i de fleste vann.
Jeg har vel fisket karpe i Oslo litt mer enn snittet og hatet å få napp på andre arter enn karpe.
Og fikk de andre artene irriterende mye 🤢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved sjøen kan man sprade ned til vannkanten og pælme en diger sluk laangt ut. I mindre ferskvann må man gjerne smyge og ikke vise seg i siluett. Jeg beveger meg mye når jeg fisker, og kaster 5-10 kast pr standplass. Det første kastet gjør jeg gjerne med litt avstand til vannet for ikke å skremme fisken. Det kan stå overraskende stor fisk inntil land. Det er også viktig å variere innsveivingen. Jeg sveiver ofte raskt, stopper noen sekunder, og sveiver igjen. Særlig etter at jeg har fått et lite napp. Det kan trigge fisk som er nysgjerrig. 

I min slukboks er det mest spinnere. Mye kobberfarget, og en god del med neonfarget blad. Jeg får mest på spinnere, men det kan jo ha med at jeg fisker mest med det.. 

På varme, vindstille sommerdager er det fint å være på tur, men ikke nødvendigvis på fisketur.. Da er det natta som gjelder. Litt vind og skyer er bare bra. 

Det er fisk stort sett overalt i Oslomarka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg føler litt som trådstarter. Jeg fisker litt i ny og næ, men får svært sjældent napp i ferskvann. Gjedde på wobler er det da blitt til. Jeg har fisket med ulike sluk og spinnere og mark - også steder, hvor jeg har sett fisken vake - eller direkte sett den svømme rundt. Det siste en gang i Sverige med mange gjedder rundt om kajakkene i vannet. Etter mye strev fanget vi en liten medium, som vi så måtte dele 4 pers. for vi hadde ikke annet mat. Så jeg vil aldrig planlegge min turproviant på fiske.

På sjøen og særlig fra båt er fiskelykken bedre. Nok fordi jeg da kan oppsøke rev og skrenter, hvor jeg antar eller vet at fisken står og liker sig i strømskifter. En gang fylte vi en jolle godt og vel med torsk. Dvs. han med det dyre fiskeutstyr fanget nesten ingenting. Vi 2 andre som bare hadde Colaflaske med snøre og pilk fanget voldsomt. En uforglemmelig fisketur. Men selv ferskvannsfiske kan da være bra rekreasjon.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange kjenner seg igjen i beskrivelsen og løsningen er nok sammensatt.
 

I mange vann og områder er sesongen kort. Grunne vann kan være iskalde før de kjapt blitt kokende varme. Da må man utnytte tidsrom med temperatur der fisken er aktiv og på hugget.

Ellers er det kjedelige svaret det som står over her: Erfaring. Holde lav silhuett, varierer fart på innsveivingen og flytte på seg.

Kaster jeg lenge uten napp, så finner jeg frem dupp der sena er gjennomgående og lar marken ligge på bunn i noen minutter. Klarer ikke å huske at jeg har holdt på slik over tid uten å ha lurt noen ørretpinner.

Til slutt knekker du koden i vannene du fisker i 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine tanker og erfaringer rundt ørretfiske. Sikkert mye av det som er feil, menmen.

Se an været og vannet du skal fiske i. Min erfaring er at hvis det blåser og er overskyet så er det lite mulighet for å få fisk. Nordavind er håpløst.

Spesielt i større vann for da tror jeg fisken forsvinner ut fra land. I mindre vann har jeg hatt hell i vindvær, men da med sol. Min erfaring er at sluk og spinnefiske må foregå på lyse soldager sånn at sluken eller spinneren får skinne og blinker mye. Det har også fungert i vindvær. Jeg fisker da med klassiske sluker sånn som Aura classic, Sølvkroken spesial kobber rød og noen spinnere med sølv/rødt, kobber/rødt, eller ensfargede spinnere i sølv og gull. For min del er det enkle ofte det beste.

Jeg tror fisken er litt sånn som oss mennesker. I uvær er den lite aktiv og gjemmer seg. I sol og finvær så kommer den gjerne frem. Så på dager det er dårlig og/eller ugunstig vær så drar jeg ikke på fisketur. Og om jeg drar så forventer jeg ikke å få fisk så da blir det for turens skyld.

Når det er sånne veldig varme sommerdager så er det vanskelig midt på dagen. Da må man eventuelt se om det er noe aktivitet på vannet i form av vaking. På sånne dager så er det fisking tidlig om morgenen eller sent på kvelden for da er insektene ute. Gjerne når solgangsbrisen har gitt seg om kvelden. Da kommer også fisken nærmere land for å spise alt som faller ned fra trærne og insekter som blåser ut på vannet og sånt.

Når det gjelder ørretfiske så er det viktig å se etter vaking. Hvis det vaker så kast på vakene, med sluk eller små spinnere. Meitemark og dupp fungerer også veldig bra når det er mye aktivitet på vannet. Kast duppen i hodet på fisken så biter den ganske fort.

Når det er vaking på vannet så fisker jeg med flue. Jeg bruker kastedupp, såkalt ørretbombe. Det er effektivt og man trenger ikke så mange forskjellige fluer for å få fisk. En sånn svart mygg, en maur med noe bust på og en sånn streaking caddis så er mye gjort. Kanskje også noen klekkere hvis man kommer oppi  en klekking. Dette er typisk dager som ikke er for varme, kanskje litt vind og overskyet, tidlig om morgenen eller kvelden. Det beste fisket får man hvis man kan kaste fluene oppi vakene eller dra de over vakene. Har man riktig flue da så er man garantert fisk. Jeg har fått fisk helt inntil der jeg står, kanskje to meter fra land og sånt. Drar inn flua sakte og tenker at nå får jeg ihvertfall ikke fisk og begynner å tenke ut hvor jeg skal kaste neste gang. Så et par meter fra land så sier det plask så sittern.

Så er det som nevnt over viktig å finne gode fiskeplasser. Får du ikke fisk et sted så flytt deg rundt vannet. Viker og bukter kan være bra steder å prøve. Er det mye skog ved bredden så tror jeg det er bra for dit kommer fisken for å finne mat. Hender også den går inn på grunner og sånt for å finne mat, men ikke hvis vannet er for varmt.

Så er det som noen skriver over også viktig å se an hvor varmt det er. Blir det for varmt i vannet så går ørretet på dypet.

Jeg mener også at det er bra fiske ved væromslag. Hvis det har vært et par dager med regn og nordavind også skyer det av og vinden snur til syd en morgen så er oddsen god for godt fiske. Jeg får aldri fisk i regnvær.

tl;dr;

Se an været før du drar på fisketur og få erfaring med hvilket vær som gir godt fiske i vannene du fisker i.

Ha flere ting å spille på, meitemark, sluk, flue, spinner.

Finn ut hvor fisken står. Leit etter gode fiskeplasser. Sats på dager og tider der fisken kommer inn til land for å spise. Flytt deg ofte hvis du ikke får fisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er primært ørret/røye-fisker.

Jeg har lært meg at det aller viktigste er å bli kjent med vannet, hva er det som funker/ikke funker her. Mange tenker type agn - og det kan selvsagt ha noe å si - men hva med det fisketekniske og hvor står fisken som regel? Temperaturen teller. Er det varmt vil fisken stå dypere. Ørret er mest aktiv rundt 7-16 grader og gjerne 10-12 innenfor der igjen. Står du for lenge på én plass - og kanskje feil plass? Husk og variér. Ørretten biter best kveld - natt - morgen. Jeg kjøpte en bok fra Teknologisk forlag som er helt super, men er nok ikke i salg lenger. Kan finne fram tittelen hvis av interesse.

200 timer uten napp? Du har ikke holdt på i et fisketomt vann vel? ;)

PS: Ser Øystein kommer med mange tips: Og "Jeg bruker kastedupp, såkalt ørretbombe." Her ville jeg prøvd INNO Bombarda. Er du i Elverum? Sjekk Fiskelukke i Storgata. Der finnes en butikk som har de, eventuelt på nettet.

Endret av GeirMU
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker faktisk Inno Bombarda. Får veldig sjelden oppheng med den, selv med vanskelige kast og vindforhold. Man kan også bremse snøret litt før duppen går i vannet sånn at flua legger seg ut forbi.

Jeg gjør sånn at flua henger etter duppen og da er det greit med lang stang for å få lang fortom. Man tenker liksom at man vil ha flua et stykke unna duppen .Dog tror jeg ikke fisken er så redd for duppen. Så jeg tror man fint kan kaste med kortere fortom hvis ikke fisken er veldig sky.

Viktig å sveive sakte inn sånn at snøret alltid er stramt ellers er det vanskelig å få fisken til å henge når den biter. Også er det viktig å stramme opp snøret og fortom raskt etter at flua har landet på vannet. For er fisken aktiv og du har et godt treff så hugger den til med en eneste gang flua lander på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

En av mine største aha-opplevelser kom da jeg begynte å fiske med flue. Ikke nødvendigvis fordi jeg får mer fisk på flue, men fordi jeg skjønte at jeg ikke trengte å kaste langt.

Jeg gikk over til å jevnt over bruke lettere utstyr også på skjeer og spinnere. Kastene blir kortere, noe som igjen gjør at jeg rekker flere kast, og bedre fiske på grunt vann. Jeg kaster alltid i vifteform, dvs.  kaster alltid første kast nært og langs land (rask innsveivig, lett å sette seg fast) før jeg kaster lengre og lengre ut. Når jeg har gjort dette, typ 20 kast som til sammen dekker 180°, beveger jeg meg videre slik at førstekastet får litt overlapp med sistekastet. På denne måten dekker jeg over store deler av vannet.

Jeg synes sjeldent at været har stor innflytelse på fisket, men fisken står ikke på samme plasser når det er 25 grader vindstille og steksol, som når det er stiv kuling 5 grader og regn. Fralandsvind og pålandsvind har mye å si for hvor fiskens byttedyr vrimles og samles opp. Det er lett å velge å stå i fralandsvind (nødvendigvis medvind, med mindre du er ute i båt), da dette er både mer komfortabelt og enklere rent fisketeknisk, men det vrimles opp og samles mye mer byttedyr i den enden av vannet med pålandsvind. Tørr å kaste i motvind, og akseptere at kastene blir kortere!

Slukenes synlighet vil også variere ut fra vær og forhold. For meg fungerer den gamle læren med kobber i regn og blank i sol. Jeg kjører alltid svart Panter Martin om natta, uavhengig av vær.

Som mange allerede har sagt så er det viktig å bevege seg. Ørret finner mesteparten av maten sin i litoralsona (det grunne partiet mellom land og marbakken). Fisker man på den måten jeg nevnte over kan man fiske av store vannområder på en dag. Om sommeren når det er varmt kommer han inn  i dette området på kvelden/natta, på dagtid er det generelt trått fiske. Da vannet blir for varmt for ørreten, og den spiser generelt lite.

Er det mye vakeaktivitet er det bare å kaste nær vakene. Da trenger man ikke å "famle i blinde" som beskrevet over.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.