Gå til innhold
  • Bli medlem

Ristøl, Lauvlia og "Skogen" fra Sælandsskogen.


REJOHN

Anbefalte innlegg

En skikkelig flott rundtur

Broderen og jeg hadde en kjapp tur rundt på Høgjæren. Med en del regn den siste tiden, mente vi begge at det ville være bløtt og vått i heia. Det var tørt. Fortsatt tørre myrer og sorpehull. Det var enkelt å gå – i vanlige fjellsko. Forholdene gjorde at vi kunne ha valgt småsko. Det ville muligens også være greit med en tur i heia, med småsko? Det er et par turer som jeg har tenkt på. Først og fremst rundturen i Madland, men også den «nye» turen fra Sælandsskogen til Ristøl, Lauvlia og «Skogen».

Værmeldingen for torsdag var fortsatt grei, tidligere i uka meldte yr om sol og blå himmel. Om morgenen var værmeldingen noe mer «usikker». For ikke å utfordre værgudene, ble det til at jeg valgte turen fra Sælandsskogen. Skulle det bli dårlig vær, eller formen ikke var på plass, kunne jeg jo korte turen ned til «bare» å ta runden rundt Engjavatnet. Det blir i så fall en tur på opp mot en mil og to og en halv time. En grei tur på en torsdag.

Det var snakk om vind. Yr mente det vill blåse opp mot frisk bris. Inne i skogen kunne jeg høre vinden, men den var ikke noe problem på parkeringsplassen. Det har blitt til at jeg som oftest legger turen om Blåfjell og ikke går opp Urdådalen. Bakketrening er greit, og det tar antakelig mindre tid å gå over eller Rundt Blåfjell. Det tar tid å tråkke mellom eller på alle steinene i Urdådalen. Heldigvis hadde jeg vett nok til å hive vindfleecen i bilen. Oppover bakkene ble det varmt. Selv over toppen der vinden fikk tak, gikk det greit i bare ullblusen.

Rett før Bjødnali, gikk jeg på to kjekke damer. De var også på tur rundt, men de ville ta den korte turen opp til gården og rund Sjelset og tilbake. Jeg lurte på om jeg ville ta disse damene igjen før de hadde gått hele runden. Oppe ved Bjødnali var det tid for beslutning. Hvor skulle jeg gå. Det ble til at jeg satte kursen mot Ristøl. Opp bakken mot gjerdeklyveren på toppen.

Stien oppover var ikke like grei å se nå som tidligere. Jeg fant likevel «stien» et stykke der jeg før hadde gått «feil», og kom opp over myrene uten å bli våt på beina – i småsko. På toppen, helt på toppen oppe på gjerdeklyveren tok vinden skikkelig. Der var det kuling og stiv kuling i kastene. Capsen for nedover lia bak meg. De mørke skyene som hadde ligget i sør hadde trukket vekk, selv om vinden kom fra samme retning. Sola kom litt igjennom, men vinden tok seg opp etter hvert. Det ble flott turvær på veien mot Lauvlia.

Det ble en tørr og flott tur over heia mot «Skogen». Det var meningen å ta en pause nederst i bakken, men det glemte jeg helt og fortsatte direkte mot Sjelset. Nede i bakken gikk jeg igjen på de to damene som var rundt uren og på vei mot bilen. Vi fikk en hyggelig prat. Damene var godt kjent der jeg hadde vært. Det siste stykket langs elva og mot bilen, ble litt «tungt». Jeg skulle nok ha stoppet og drukket litt. Tre timer i varmen og med mye oppoverbakke ga en del svette. En halvliter (saft) gikk greit unna på parkeringsplassen.

En flott tur. Telefonen mente jeg hadde gått 15 kilometer, men det er muligens litt «overdrevet». Det ble i alle fall tre timer i godt tempo.

P6168536.JPG

P6168542.JPG

P6168551.JPG

P6168560.JPG

P6168568.JPG

P6168528.JPG

P6168531.JPG

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.