Gå til innhold
  • Bli medlem

Hygiene, skjønnhet og jordbæruka


fj3ll

Anbefalte innlegg

For kvinner finnes det utrolig lite informasjon om tips og triks til hygiene og skjønnhet på tur. Alle har sine behov og rutiner, og tenker at det hadde vært supert om man kunne delt litt erfaringer på dette.

 

For det første, hva gjør kvinner i «jordbæruka» når de er på tur? Er det noen som har noen lure hacks? Eller er det bare intimservietter, engangsartikler og plastposer?

 

For det andre — hygiene/skjønnhet. Her har folk så mange forskjellige vaner! Jeg pleier å ha med meg sminkefjerner (bitteliten boks med pads), liten fuktighetskrem (gjerne som kan brukers på kropp, hender og ansikt), deo, solkrem og en et stykke av en shampoobar. I år tenker jeg å ta med meg et Dr. Broomer såpestykke da den kan brukes til hud, hår, klesvask, oppvask osv. Altså…mye vekt spart! Er det noen som har tips til nedbrytbare våtservietter (jeg skal ikke kaste de fra meg, men jeg liker i utgangspunktet ikke ting til engangsbruk)?

 

Sist, men ikke minst så liker jeg å freshe meg litt opp for mannen min når vi er på tur. Jeg er klar over at det er unødvendig med sminke på tur, og det er også avhengig av hva man gjør og hvor man er, men jeg trives med det. Jeg har som regel med en liten mascara og øyebrynsgel (+ concealer og en highlighter hvis jeg ikke er på gramjakt). I år tenkte jeg å finne en BB cream med spf! 

 

Hva har du med deg på tur? Har du med deg sminke og velvære/skjønnhetsprodukter?  I så fall, hva og har du noen «essentials»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøver selv å ikke tenke så mye på "skjønnhet" når jeg er ute i naturen. Synes mye av poenget med å gå på tur er å glemme seg selv og heller fokusere på omgivelsene. Tror det er sunt å komme seg vekk fra utseendehysteriet man stadig utsettes for som kvinne.  Når det er sagt har jeg en liten liste over ting jeg liker å ha med meg:

- En liten beholder med avocadoolje. Kan brukes som fuktighetskrem på huden og i håret, og er i tillegg en veldig sunn og veldig god matolje! :D Kokosolje gjør delvis samme nytten, men trekker seg ikke like godt inn i huden.

- Hatt, for å beskytte ansiktet fra solen. Mer behagelig, og sikkert sunnere, enn solkrem.

- Krystalldeo. Mindre rar lukt, kliss og rare ingredienser enn vanlige deodoranter.

- Ull-plagg nærmest kroppen. Ull føles rent i lang tid, mens syntetstoffer fort får vond lukt.

- Sunn mat. Går litt i hygiene-kategorien dette også, i tillegg til det rent helsemessige. Kroppslukt påvirkes av hva man spiser. Et kosthold uten sukker og kornprodukter minsker behovet for såpevasking og deo-bruk merkbart, ihvertfall for min egen del. Et godt kosthold holder også huden fin.

- Hvis jeg vil pynte litt på utseendet: Permanent vippe- og brynfarge. Null styr med sminkefjerner og kløing og pandaøyne, og fargen sitter i flere uker.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Halkatla nevner, permanent "sminke" er gull! Tror ikke jeg hadde med meg sminke på de siste feriene før korona, fikset brynene og farget øyenvipper/extensions før tur. Jeg føler meg mest vel med mørke vipper(har veldig lyse) så forstår godt bruken av mascara selv på fjellet :)Til sminkefjerning ville jeg brukt microfiber"pads": gjenbrukbare, trenger bare vann. Funker veldig godt. 

Gjenbrukbart til jorbæruka også: menskopp! Genial sak om du har tilgang til vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underskriver menskopp! Krever litt tilvenning å få den til å sitte riktig (gjorde for min del hvertfall), men jeg dura på med den på tur forrige mnd og er veldig fornøyd. Den blir med igjen! Blir mye mindre lukt enn med bind, og mye mindre søppel / æsj enn med bind og tamponger. Jeg hadde en liten pk intimservietter og noen truseinnlegg i tillegg + antibac og en liten linsevæske-flaske med nedbrytbar såpe. Brukte vannflaska med sprutekork til å spyle den ved skift. Graver et hull i bakken som innholdet helles over i. Tømme morgen & kveld holder. Eneste aberet er at det er essensielt å finne et uskjerma sted for skiftet. Jeg følte hvertfall at jeg så enda mer rar / suspekt ut der jeg holdt på, enn når jeg har brukt bind (som fint kan skiftes inni forteltet f.eks, for det er ikke noe man må tømme ut - og jeg kan sitte helt nede på huk - i motsetning til det som nok så ut som en slags yoga-posisjon med naken underkropp med menskoppen). Med mer trening går det sikkert lettere å ta ut og sette inn koppen. Dette ble utleverende - beklager til ømfintlige sjeler som evt får bilder i hodet nå!

 

Ang sminke osv har jeg absolutt ingen råd... eneste toalettartikler jeg har med på tur er en tannbørste og liten tube tannkrem. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
fj3ll skrev (På 17.6.2021 den 11.18):

For kvinner finnes det utrolig lite informasjon om tips og triks til hygiene og skjønnhet på tur. Alle har sine behov og rutiner, og tenker at det hadde vært supert om man kunne delt litt erfaringer på dette.

 

For det første, hva gjør kvinner i «jordbæruka» når de er på tur? Er det noen som har noen lure hacks? Eller er det bare intimservietter, engangsartikler og plastposer?

 

For det andre — hygiene/skjønnhet. Her har folk så mange forskjellige vaner! Jeg pleier å ha med meg sminkefjerner (bitteliten boks med pads), liten fuktighetskrem (gjerne som kan brukers på kropp, hender og ansikt), deo, solkrem og en et stykke av en shampoobar. I år tenker jeg å ta med meg et Dr. Broomer såpestykke da den kan brukes til hud, hår, klesvask, oppvask osv. Altså…mye vekt spart! Er det noen som har tips til nedbrytbare våtservietter (jeg skal ikke kaste de fra meg, men jeg liker i utgangspunktet ikke ting til engangsbruk)?

 

Sist, men ikke minst så liker jeg å freshe meg litt opp for mannen min når vi er på tur. Jeg er klar over at det er unødvendig med sminke på tur, og det er også avhengig av hva man gjør og hvor man er, men jeg trives med det. Jeg har som regel med en liten mascara og øyebrynsgel (+ concealer og en highlighter hvis jeg ikke er på gramjakt). I år tenkte jeg å finne en BB cream med spf! 

 

Hva har du med deg på tur? Har du med deg sminke og velvære/skjønnhetsprodukter?  I så fall, hva og har du noen «essentials»?

Er ikke alle kvinner ute i nattur'n skjønne? Litt svette og noen barnåler i luggen er uendelig penere en samtlige ting du får Vita.... mener nå jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.