Gå til innhold
  • Bli medlem

Kipara Atom SL 205


Anbefalte innlegg

Annonse

Bredden på båten er viktigst. Årer med lengde 225 -230 passer bra til de fleste packrafter er min erfaring. 

Du får forresten mye bedre egenskaper i vannet ved å gå opp en tusenlapp eller to fra de enkleste "baljene" og til en vanlig packraft :-) 

 

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk! Da vet jeg det. Mye å velge mellom på årefronten. Tror jeg går for firedelt og relativt lette. 😊

Tenker denne ikke er så dum, jeg, selv om vanlig packraft også frister. Jeg skal bare flyte rundt på en tjern da, i god avstand til alle elver. 😅 Men skal Google litt mer. Det var vekten og størrelse på sammenpakket båt som var avgjørende her, ikke tusenlappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fungerer nok helt fint til å duppe rundt med i et tjern. Men om man etter hver ønsker seg noe som holder retningen bedre og med litt mer fart så vil jeg tro Kipara Jávri fungerer bedre uten at det blir så mye tyngre om du ikke skal ha spruttrekk. West System og Packraftnorge har også noen rimelige packrafter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne, jeg. Kjøpte årer fra West System. Har trua på at denne er god nok for meg. Jeg skal bare være på vannet. Har skikkelig vannskrekk. På nippet til å binde båten fast med et langt snøre til et tre på land før jeg legger ut. 😅 Men takk for tips! Jeg forstår godt hva du mener. Hadde med vannskrekken min på rafting i Sjoa en gang og forstår hvor nyttig det er med en båt man kan styre. 😬

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Kipara Atom er ganske grei å bruke, om ikke bølger er for store. Med sekken foran får man en viss stabilitet i drivet fremover. Og vingling frem og tilbake reduseres ytterligere med kjappere frekvens på padlingen. Det er av produsenten(Kinesisk) ikke anbefalt å montere finne under for stabilisering, da bunnduken ikke er så kraftig som på større modeller. Men Kipara har testet det ut, og sagt det fungerer( på eget ansvar). Jeg valgte å ikke montere finne, da klageretten forsvant. Men mulig jeg snur, da jeg planlegger tur i Kvenna vassdraget (på vannene vel og merke). Å drasse rundt på en større Packraft over mil før vann, samt mellom vann, ser jeg på som meningsløst. Da er det bedre å kunne flexe mellom padling/ fottur. Blåser det opp, vil det uansett bli tungt/ uforsvarlig med en større. 5-6 m/s er min grense. Selv mister man fart med ca 1 km/h ved valg av liten gummibåt.

Fortsatt uenig med meg selv om jeg skal bruke medfølgende sete(300g), eller nøye meg med pakksekken. Sistnevnte funket bra, som eksempelvis over øvre og nedre Roasten(4-5km...padler langs land ja). Dette og da setet gjør det noe trangt for føttene, når sekken ligger skrått opp i baugen. For kort er den. Men den jeg velger på lengre turer.

Med årer/sete, vadesokk/sko, lappesaker/ pumpepose og redningsvest/tau, kommer det hele på drøyt 4kg. Men passer fortsatt ned i en sekk(55l) til ukes tur.

PS! Glemte nevne tilskjært bamse liggeunderlag til å ha i bunnen av Packraften. Da har man en "fully operational battle station". Totalt 4,5 kg. (Og liggeunderlaget brukes selvfølgelig sammen med et lett oppblåsbart om natten, eller i camp.)

IMG_20220126_165854.jpg

IMG_20220126_170527.jpg

Endret av Myriameter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss Winther skrev (På 17.6.2021 den 0.32):

Hei! Tenker på å kjøpe Kipara Atom SL 205 og jobbe litt med vannskrekken. Hva avgjør lengden på årene jeg velger? Helt blank på alt som har med fiske og vann å gjøre, bortsett fra safety. 😅

Om du KUN skal bearbeide vannskrekken, kan denne være til hjelp. Om det er plass til noe mer enn deg og vannskrekken i denne modellen, er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ser du allerede har gått for Atom SL, men hvis andre også skulle prioritere vekt og størrelse vil jeg foreslå Anfibio Nano SL. Har denne selv og er veldig fornøyd, den er meget stabil i vannet og med påmontert finnefeste er den gull til fiske/dorging langt til fjells. Veier 910g inkl finne (85g), brukes sammen med padleåren Anfibio Fly (440g) og oppblåsbar flytevest (280g) - til sammen utrolig kompakte 1630g. Har lagt ved bilde under av utstyret for en 5-dagerstur. Liggeunderlaget (7mm tykt, veier 100g) brukes som sete. 

Turutstyr2.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.