Gå til innhold
  • Bli medlem

Når bør tursekken byttes?


fj3ll

Anbefalte innlegg

Hei!

Når vet man om tursekken synger på siste verset? Venter du til den faller fra hverandre, bytter du før den er helt slitt, når den er hullete eller merker du når bæresystemet begynner å «svikte»? Folk har jo vidt forskjellige preferanser og vaner, så ble nysgjerrig på hva folk anser som en for sliten sekk. 

Jeg har en Osprey Aura AG 65l som jeg har hatt siden 2015. Jeg er veldig fornøyd med denne sekken, men i fjor begynte den å knirke! Altså, den knirker så mye at den tar bort sjarmen med fjellroen. Jeg googlet det litt og så at dette var et vanlig problem med Aura/Atmos-sekkene. Noen mener det er tegn på at sekken begynner å bli utgått, og andre mener det bare er noe som går bort etter hvert. Jeg fant for øvrig en kommentar på en YouTube-video som foreslo at man kunne bruke dry-lube eller silikonspray på bærerammen, og at knirkingen var pga malingen/laget utenpå stålrammen som slites bort, og at den dermed får mer friksjon og derav knirkelyden.

Tenkte å prøve det, men ble oppriktig nysgjerrig på hva folk tenker om bytte når man bør bytte ut tursekken/når anses den som sliten? Har aldri tenkt noe særlig over dette selv da jeg heller har sekker i forskjellige størrelser. Er fryktelig trofast mot produktene jeg liker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tursekken inspiseres før bruk, de tåler titalls år med belastning. Se etter slitasje, sømmer som holder på å gå opp etc. 

Skader repareres, hull lappes, ødelagte spenner byttes, utslitte stropper byttes, ødelagt glidelås byttes etc. Er man ikke fingernem selv har produsentene egne servicesenter (norrøna skiftet glidelås på min sekk for meg).

 Jeg bruker flere sekker, og noen får mye og hard bruk på ski med stålkanter, spade og annet skarpt utstyr.  Ingen av sekkene mine er særlig nyere enn 10 år (de fleste eldre) og den ene brukes til trekking av pulk. Jeg ser ingen begrensing i alder på noen måte på en sekk som kjennes bra ut på ryggen.

Litt knirking fikses åpenbart enkelt med siliconspray/smøring/fett (man tager hvad man haver, men marint fett varer veldig lenge). Kjøper du en ny sekk, kan den jo knirke etter en stund og trenge smøring den også...

2015 er ikke gammelt i det hele tatt (med normal turbruk).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis knirkinga ikke lar seg fikse, og er til så stor irritasjon at du ikke kan leve med den, så er sekken oppbrukt. For deg. Andre kan jo kanskje leve fint med knirkinga.

Det er som @Marius Engelsen sier over her. Alder er ikke noen målestokk, i seg selv.

For min del, så er en sekk utslitt når den ikke lenger funker til det jeg ønsker å bruke den til. Mine eldste sekker, som er i vanlig, nogenlunde regelmessig, bruk, er fra 1992 og 1994. De er fortsatt i god stand, uten sjenerende skavanker. Sekken jeg fikk til konfirmasjonen, i 1988, derimot, er slaktet og har blitt til lommer og pakkposer, m.m. Den ble etter hvert så slaskete at de ikke var god å bære. Den ble vel "omdisponert" på begynnelsen av 2000-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sekk fra 1995 som fortsatt er i bruk 3 døgn i året ca når det skal bæres tungt. God som ny. 130 liter

 

Så har jeg en sekk fra ca 2012 som brukes ca 60 døgn i året. 105 liter.  Denne var utslitt i glidelåsene til de 2 store ytterrommene. Fikk byttet disse og har sekk i maaange år til. 

 

Min erfaring med minst et 20-talls forskjellige typer knirk opp gjennom årene tilsier at de aller fleste lar seg fjerne med rett type smøring på rett sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og at dere deler deres erfaringer :)

Ja, det er jo som dere sier. Sekken er fortsatt behagelig og i utmerket stand, så enten går knirken bort med smøring, over tid eller så blir det en del av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være en tanke å gå over sekken og justere på det som justeres kan. Med litt bruk blir gjerne ting som har vært stramme slakkere og omvendt.

 

PS
Den sekken kan knirke så mye den vil for meg. Innebygget antityngdekraft! Hva blir det neste? FTL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.