Gå til innhold
  • Bli medlem

Fugleplyndring i Stekenjokk


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Leste denne artikkelen på SVT - https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/har-jagar-naturbevakaren-misstankta-boplundrare-i-stekenjokk-folj-med-pa-jakten

Det er i grunnen bra strengt om man ikke kan stoppe langs veien og plukke opp en død fugl, men de skal ha kred for at de følger godt med oppå der!

De folkene som raner fuglereir oppå fjellene der gir jeg ikke mye for - og mon tro om det ikke er mer vanlig i Norge enn vi aner?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kjell Iver endret tittelen til Fugleplyndring i Stekenjokk
Annonse

God, gammeldags faunakriminalitet, vi snakker om der. Hører om det sånn år om annet, så det går vel for seg hele tiden. På hvilket nivå aner jeg ikke. Betviler sterkt at det i Norge er så mange nidkjære voktere av fuglereder - skjønt nå gjør jeg aldri noe galt, så de har ingen grunn til å skvette frem bak en tue :)

Rugemaskin - en av mange ting jeg ikke har i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nidkjære fuglevoktere finnes dog. På begynnelsen av 1990-tallet hjalp jeg ei venninne med flyttelasset fra Tromsø til Trondheim, og på veien hadde vi planlagt en kanotur i Børgefjell. Da vi la ut på  Namsvatnet, var det tydelig at våren ikke hadde kommet så langt som vi hadde håpet. På kaia var det noen folk  som var lite snakkesalige, og skula  litt på oss. Storfossen i Storelva var et imponerende  skue med voldsomme kaskader av vann, og i  Djupvannet lå isen enda, slik at vi fikk lite bruk for kanoen som vi hadde båret opp. Vi koste oss likevel med turer til fots. Vel tilbake ved bilen etter noen dager skula de samme folkene om mulig enda mer. Da vi stoppa på Grong for å spise, ble vi tilsnakket av en person som presenterte seg som politi. Han hadde ligget bak oss i flere mil før vi stoppet, og lurte på om han kunne ransake bilen. Etter litt nøling innrømte han at det var folkene på  Namsvatnet som hadde varslet. Eieren av bilen hadde også blitt sjekket opp, og vi fikk vite at han hadde plettfri vandel! Etter å ha snakket med oss, minsket lysten på ransakelse, men vi insiterte på at han gikk gjennom turutstyret i det minste, vi hadde lite lyst til å ha mistanken hengende over oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tror huvudorsaken till att det blev förbud mot att stanna efter vägen var p.g.a. ren kalvningen och det kaos som blev förra året, vägen vart som et långt hinder med bilar tätt i tätt så inget kunde korsa vägen och kalvar vart skilda från honan. Folk sprang som tokar för att ta selfies med renkalvar.

Men håller med om att det är bedrövligt att läsa om bo plundring, vet sen tidigare fall att utländska boplundrare har fått hjälp av lokala med GPS kordinat för att hitta rovfågelbon. 

Det är inget som är så vackert som en rovfågel i det fri. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll1 skrev (På 24.6.2021 den 17.39):

GPS kordinat

Jeg vil tro at dagens kameraer/telefoner som legger inn GPS-koordinater er til stor hjelp for de som vil plyndre eller krypskyte. Er alltid nøye med å fjerne koordinater fra bilder av sjeldne arter før jeg legger ut noe på nettet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.