Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskemuligheter i vann hvor det er tillatt med egen båt med motor


Tom42

Anbefalte innlegg

Jeg vil på fisketur nå!   Men siden jeg er lite gangbar har jeg kjøpt meg en gummibåt med motor, hvilket betyr at jeg må finne et vann hvor det er lovlig både å bruke egen båt og fiske fra den. 

Et vann, Mår, har jeg allerede peilet meg inn på.  Har inne en tåredryppende søknad om dispensasjon fra motorforbudet, men får jeg ikke det så ror jeg.

Men dit kan jeg først komme om ca en måned.  Men jeg vil på fisketur NÅ.  Aktuelle vann som jeg vet om er både Songa og Sønstervatn, men det er kanskje for tidlig?

Derfor "skyter" jeg med hagle og spør om noe kan tipse meg om et vann hvor det er tillatt med båt med motor - og at det er lovlig å fiske fra egen båt.  Nå er vel ikke et vann første mitt pri, men snarere bekker/elver som renner ut i vannet hvor jeg kan svinge "svøpa" jeg er mest interessert i.  Og selvfølgelig med en lite gresselette hvor jeg kan slå leir.

Og beliggenheten bør ikke være mer enn 3 -4 timers kjøretur fra Tønsberg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velmunden...eller Fjorda i Gran kommune, vest for Randsfjorden. 11 kvadratkilometer, så godt innafor lov om bruk av påhenger;

Del A Motor- og luftfartøyferdsel i vann- og vassdrag i Gran kommune § 3 Avgrensing og forbud mot motorisert ferdsel

All bruk av luft- og motorfartøy på innsjøer som er mindre enn 2 kvadratkilometer, er forbudt. I følgende vann er det da tillatt med motorferdsel; Randsfjorden, Vassbråa, Øyangen, Våja, Østre Bjonevatnet og Fjorda med tilhørende innsjøer/fjorder som er en del av det farbare vassdraget...Maks hastighet er 5 knop på alle vann over 2 kvadratkilometer, med unntak av Randsfjorden.

Og din nyervervede påhenger kler nok max-knop, ville jeg tro. Putret forbi noen småbåter da jeg var der. Ganske idyllisk. Mener det var 5 tilrettelagte plasser for bål og utedo(praktisk). Blir ikke lei i disse vannene med det første. Sies at selv kjentfolk kan rote seg vekk. Mange flotte sund og viker.

Skitt Fiske!

https://www.inatur.no/fiske/50fe9a11e4b0bfb3e46a9d01

IMG_20180826_153219.thumb.jpg.8682a5161b5542552892996310bf43ef.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (På 13.6.2021 den 17.53):

Jeg vil på fisketur nå!   Men siden jeg er lite gangbar har jeg kjøpt meg en gummibåt med motor, hvilket betyr at jeg må finne et vann hvor det er lovlig både å bruke egen båt og fiske fra den. 

Et vann, Mår, har jeg allerede peilet meg inn på.  Har inne en tåredryppende søknad om dispensasjon fra motorforbudet, men får jeg ikke det så ror jeg.

Men dit kan jeg først komme om ca en måned.  Men jeg vil på fisketur NÅ.  Aktuelle vann som jeg vet om er både Songa og Sønstervatn, men det er kanskje for tidlig?

Derfor "skyter" jeg med hagle og spør om noe kan tipse meg om et vann hvor det er tillatt med båt med motor - og at det er lovlig å fiske fra egen båt.  Nå er vel ikke et vann første mitt pri, men snarere bekker/elver som renner ut i vannet hvor jeg kan svinge "svøpa" jeg er mest interessert i.  Og selvfølgelig med en lite gresselette hvor jeg kan slå leir.

Og beliggenheten bør ikke være mer enn 3 -4 timers kjøretur fra Tønsberg

 

Du slipper å vente så lenge. Gaustadveien inn til Kalhovd åpner 19.00 fredag neste helg...25.6. Men...ser av nettsiden deres at det kun blir mulig å kjøre 07.00-07.45, 12.00-13.00 og 19.00-19.45...inntil videre. Dette pga rassikring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (5 timer siden):

Du slipper å vente så lenge. Gaustadveien inn til Kalhovd åpner 19.00 fredag neste helg...25.6. Men...ser av nettsiden deres at det kun blir mulig å kjøre 07.00-07.45, 12.00-13.00 og 19.00-19.45...inntil videre. Dette pga rassikring

Takk for gode og nyttige innspill.  Opp til Synken kommer jeg ikke til å dra før tidligst 11 juli. 

I morgen drar jeg imidlertid til Songa - med et  "hav" av smertestillende og diverse remedier. 

Tom78.JPG.e18048f4f7581b42ddedda63d9fa5c60.JPG

Har  strippet varehengeren, kastet lemmene så nå er den en ren båthenger.  Har lagt en plastpressening på gulvet og knabbet Zaloflaska fra kona og dynket plastunderlaget slik  at det er lett å trekke båten opp

Men en ting er å trekke båten opp på en henger noe ganske annet er å sjøsette den - for ikke å trekke den opp ogjen.  Dro derfor til det lokale Stållageret og til Biltema og "vipps" hadde jeg to gummihjul bak.   

Hjul.JPG.21022d7896257d332186a002757e1dc8.JPG

Gleder meg vanvittig.  En slik båt er en god kompensasjon for oss lite gående.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (På 16.6.2021 den 10.29):

Jeg har en mistanke om at @Tom42 vil opp over tregrensa i denne forbindelse. Ellers så er det jo et utall vann der det kan kjøres båt med motor. 

Du har helt rett.  I morgen drar  jeg til Songa.  Takk for meget gode innspill, ikke minst om motorforbudet på Mår.  Det skulle tatt seg fint ut å bli anmeldt for ulovlig bruk av  motor.  Men jg kommer til å arkivere innspillene om vann i rimelig nærhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (På 17.6.2021 den 22.21):

Det blir spennende å høre hvordan det gikk! Var et kreativt oppsett du har der i hvertfall :)

Som vanlig.  Alt var som før.  jeg skulle bare ditt og bare datt og plutselig var klokka altfor mye.  Men putt, pytt det spilte da ingen rolle om det var sen kveld eller tidlig natt.  Og at det  ble tidlig natt skyltes spørsmålet til noen forbipasserende;  "Er jegpå rett vei".  "Joda, bare følg veien til du ser skiltet". Og så kjørte de og jeg etter. Til slutt ringte jeg på  et hus.  En dame betraktet meg med et engestelig blikk, men tilslutt kom mannen i huset og fortalte at jeg hadde kjørt  en mil for langt.  

Og merkelig nok jeg fulgte hans anvisning om bakke opp og bakkr ned og en lang slette, og  da så jeg skiltet:  Songaveien.  Og siden skiltet kun var  synlig for de som kom fra min nye retning, osv osv.

Riktignok hadde jeg vært på Songa før, men selv i mørket gliste en gold fjellknause mot meg og litt lengere ut så jeg en ditto øy, fullstendig fri for vegetasjon og med tilhørende "goodieser" for oss sportfisker i strandsonen.  Her burde de som lovpriser vår rene elektrisitet ta  seg en tur og se på baksiden

Ikke mye likt propagandakartet 

Songa3A.jpg.10c01805cac6159c41fb92a726216f0e.jpg

Men nå var båten skjøsatt og jeg putret en  smule engstelig, "i litt minfra en mørlt" mot den innbydende elven ved Tallaksbu, helt  til høyre på "propanandakartet", dog ikke var den så innbydende  på realtteteskartet. 

Men fordi jeg var redd for oppdukkende mål, skvalpeskjær, så stoppet jeg motoren og tok jårene fatt inntil regnet valgte stoppested hvorpå jeg gjorde strand, nei sølehugg.  Så var det å beinfly i regnet opp til selve strandsonen, og jeg kunne ikke la være å le.  Vanligvis brukte jeg lang tid på finne det rette stde.  Nå holdt det med å finne 2 kvadratmeter.

Og nå begynte det å regne - for alvor.  Ja, det bøttet så mye og så intenst at  vannstanden økte slik at båten fløt, til tross for at jeg hadde dratt den litt opp på land og fortøyd den.  

Og jeg tenkte,; det er ikke første gangen jeg koser meg under baldakinen i regnvær, men det regne ters gjennom på flere steder, og for å berge noe mer tørt enn "pose alltid tørt" var det bare å krype i posen.

Men det var ikke slutt på elendigheten.  Det var umulig å   finne brukbart brensen, einer fri for bark.  Og den veden som det egentlig var nok av søkk bløt.  Men jeg hadde jo gassbrenneren, og snart begynte en kjelle med tevann så småått å boble, da flammet det opp,  Drivstoffkablen, den armerte  brant.  Da fikk jeg nok.  Elv, fikk være elv.  Og snart putret jeg tilbake til utgangspunktet.

Men båten den fungerte helt perdekt, og jeg gleder meg til å besøke andre vann hvor  det  er tillat med bensinmotor, forresten så har jeg en el motor oså.

Og nå er jeg hjemme hos mor.  i dag  spiste vi turmaten entrecote i soppsaus i heimen,  teltet henger i garasjen til tørk, klar for nye eventyr. 

Egentlig et spørsmål:  Det eneste jeg lurer på er om jeg må kjøpe en ny baldakin, eller om jeg kan impregnere den?, for en gang etter 10 juli drar jeg opp til Mår.  Har søkt  omdispensasjon fra motorforbudet, og får jeg ikke det ror jeg opptil utløpet av Vikbekken som ender i Mårrr. 

Og da om kneet er fortsatt på lag, og om @rayun går forbi og ta en video kan kommentaret bli: "at i dag er Tom på plass på "Toms place"" ved Holken.

61321587_10-40Oversiktovervreleirplass-HolkenA.JPG.97303aaecb5f7c4bd1c837b4ff318f42.JPG

 

songa2A.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (På 16.6.2021 den 8.19):

Velmunden...eller Fjorda i Gran kommune, vest for Randsfjorden. 11 kvadratkilometer, så godt innafor lov om bruk av påhenger;

Del A Motor- og luftfartøyferdsel i vann- og vassdrag i Gran kommune § 3 Avgrensing og forbud mot motorisert ferdsel

All bruk av luft- og motorfartøy på innsjøer som er mindre enn 2 kvadratkilometer, er forbudt. I følgende vann er det da tillatt med motorferdsel; Randsfjorden, Vassbråa, Øyangen, Våja, Østre Bjonevatnet og Fjorda med tilhørende innsjøer/fjorder som er en del av det farbare vassdraget...Maks hastighet er 5 knop på alle vann over 2 kvadratkilometer, med unntak av Randsfjorden.

Og din nyervervede påhenger kler nok max-knop, ville jeg tro. Putret forbi noen småbåter da jeg var der. Ganske idyllisk. Mener det var 5 tilrettelagte plasser for bål og utedo(praktisk). Blir ikke lei i disse vannene med det første. Sies at selv kjentfolk kan rote seg vekk. Mange flotte sund og viker.

Skitt Fiske!

https://www.inatur.no/fiske/50fe9a11e4b0bfb3e46a9d01

IMG_20180826_153219.thumb.jpg.8682a5161b5542552892996310bf43ef.jpg

 

Dette høres meget interssent ut.  Hva slags fisk er det å få der?  Jeg har vært i traktene før.  Gikk en escapeøvelse meellom Randsfjorden og  Sperrilden.  Navner Bjoneroa eller noe sånt dukker opp i hukommelsen. 

Når jeg  nevnte  bruk av bensinmotor, glemte jeg i farten at jeg har  jo en el motor.  Skal sjekke hvor langy/lenge den går, og så kan jo påhengeren ligge i båten.

Hørr gjerne mer fra deg.

Mvh Tom

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.