Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Knoten1 skrev (1 minutt siden):

her er opplysninger fra Eidfjord kommune 

https://www.eidfjord.kommune.no/tenester/avfall-veg-vatn-og-avlaup/veg/tinnholvegen/

Kan vel være mulig før, kommer vel an på snøforholdene vil jeg tro

Fant en link til facebook postet for 7 døgn siden at den allerede var åpen. Sjekk Eidfjord kommune Facebook. Er ikke på det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoten1 skrev (På 5.6.2022 den 21.30):

Fant en link til facebook postet for 7 døgn siden at den allerede var åpen.


Det høres rart ut at den skal være åpnet så tidlig. Jeg sjekket Facebook, og fant ingenting om det der. Heller ikke andre steder. De nyeste satellittbildene viser også at det er ganske mye snø på vidda fortsatt, og at de fleste vannene er helt islagte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (1 time siden):

Er det noe håp for at Kalhovd er åpen? 

I følge siden til hytta på ut.no har de stengt fram til og med 10. juni. Det er nok på grunn av villrein (kalvingsperioden).

Så er den ubetjent fram til og med sankthansaften (23. juni) og betjent fra santhans (24. juni)

Klikk på se åpningstider: https://ut.no/hytte/101003096/kalhovd-ubetjent

Booking: https://kalhovd.dnt.no/booking og priser/

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (37 minutter siden):

Beklager mitt slurvete innlegg.

Jeg mente veien til Kalhovd når den åpner. :) 
 

Jeg ville prøvd å sende en e-post til de som har med hytta å gjøre (hvis det er den veien du snakker om):

https://kalhovd.dnt.no/kontakt/

Men er det noe snø der nå da?

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoten1 skrev (På 5.6.2022 den 21.26):

her er opplysninger fra Eidfjord kommune 

https://www.eidfjord.kommune.no/tenester/avfall-veg-vatn-og-avlaup/veg/tinnholvegen/

Kan vel være mulig før, kommer vel an på snøforholdene vil jeg tro

Jøss 200kr for en tur på Tinnhølveien.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E. skrev (16 timer siden):

Jøss 200kr for en tur på Tinnhølveien.. 

Jeg sendte forespørsel til Eidfjord kommune om prisen var riktig.. Og det var det.. Politisk bestemt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er open for andre forslag og men har lurt på Hardangervidda i år, har berre vore ein gong før sommaren -18 i finveret i juli. Kjørte inn Valldalen og var nord for litlos. Fin tur og fekk noko fisk i Grønndalen og men pga eit kne eg er litt usikker på har eg lyst til og gjera litt forandring i år. Har lurt litt på og kjøra til tinnhølen og ta beina fatt ifrå der (eg innbille meg at det ikkje er lika strabasiøst som og gå inn via vivasdalen) kanskje nord for Sandhaug eventuelt sør for Langsjøen i området ved Torjus tjønan og område der. Foreløpig ser eg berre på kartet. Er jo helst fiske eg går etter og veit ikkje korleis det er her. Ein anna plass eg har sett litt på er Dyraheia eller Olavsbuhæa men dette området veit eg enda mindre om men såg litt på det pga ikkje så allfor langt og gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Yes.. Da har det blitt plass i kalenderen til en tur opp i Vikbekkfjell området.. 

Denne gangen ser jeg for meg å ta Maarfjord inn for så å gå tilbake til Synken.. 

Blir meg og hunden samt "guttungen" på tur.. Drar opp på fredag førstkommende.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å vurdere en tur til Vikbekkfjellet selv, etter mye gode innlegg og turrapporter her inne. Se om man kan planlegge en runde der, eller bare ta det på sparket..
Tur fra Haukeliseter hadde vært foretrukket, da det er kort for meg å kjøre dit, men fiskekort øst for stien opp til Hellevassbu er jo helt borte, og har jo vært der tidligere, så nye områder frister. Femundsmarka frister aller mest, men 10 timer i bil frister svært lite. Veibeskrivelsen på 1881.no sier litt over 4 timer til Kalhovd og det kan man fint leve med når man er drittlei av å kjøre bil. Betaler heller gladelig litt penger for parkering ved Synken, enn å kjøre i timesvis..

Har ferie siste delen av august, da må det vel være fint å gå på fjellet der, uten for mye mygg og ...folk :D  

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (1 time siden):

Begynner å vurdere en tur til Vikbekkfjellet selv, etter mye gode innlegg og turrapporter her inne. Se om man kan planlegge en runde der, eller bare ta det på sparket..
Tur fra Haukeliseter hadde vært foretrukket, da det er kort for meg å kjøre dit, men fiskekort øst for stien opp til Hellevassbu er jo helt borte, og har jo vært der tidligere, så nye områder frister. Femundsmarka frister aller mest, men 10 timer i bil frister svært lite. Veibeskrivelsen på 1881.no sier litt over 4 timer til Kalhovd og det kan man fint leve med når man er drittlei av å kjøre bil. Betaler heller gladelig litt penger for parkering ved Synken, enn å kjøre i timesvis..

Har ferie siste delen av august, da må det vel være fint å gå på fjellet der, uten for mye mygg og ...folk :D  

Misunner deg den turen, men husk at det ikke selges fiskekort etter 19. august.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (2 timer siden):

Misunner deg den turen, men husk at det ikke selges fiskekort etter 19. august.

+1

Som @Bjarne H.S. nevner er det slutt på fiskinga ganske tidlig 😡på Vikbekkfjell, men er det for å vandre i fjellet er det fritt fram.🤙

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (2 timer siden):

Misunner deg den turen, men husk at det ikke selges fiskekort etter 19. august.

Takk for info, for det fikk ikke jeg med meg på fiskekortet. Sjekket jo igrunn ikke det heller, siden jeg er vant med områder der det hverken er grisedyrt eller tidsbegrensninger.
Men starter heldigvis ferie uka før, så får evt legge turen til da, om det blir noe :) 
Evt får jeg finne et par reserveløsninger med tilsvarende turer på Hardangervidda.

Endret av Kristian J. Vabø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke mange arbeidsdagene til ferie nå.. kanskje på tide å begynne å planlegge litt og finne fram utstyr, så man er klar når Yr viser tendenser til fint vær noen dager..

Hadde tenkt å pakke i 45l sekken og Lanshan 1p-teltet +tarp, men slik Yr viser værmeldingen akkurat nå ved Vikbekkfjellet for neste uke, så bør man kanskje ta det trygge valget og pakke litt ekstra, og heller ta 85l-sekken og Hilleberg Unna, om det skal fortsette med slikt vær de neste ukene.
Har ingen bestemt dato jeg må reise, bortsett fra å rekke fristen for når fiskekortet går ut, men blir så fort Yr viser et glimt av finvær noen dager. 

Er det kontanter som gjelder som betaling for parkering på Synken, eller tar de Vipps nå?

Ser og at DNT skriver at det er bom ved Steinsbøle, veien opp til Kalhovd, som koster..50,- pr dag!?
Stemmer dette? Håper virkelig dette er en skrivefeil og at det er kun for passering på vei inn, hvis ikke blir dette en dyr tur..

Bare nå ved å ha skrevet dette innlegget og satt å googlet etter info samtidig, vurderer jeg faktisk å dra en annen plass, dvs Trondsbu. Der er det vel bare "dyr" bompassering, og gratis parkering? Kortere grusvei å pine bilen på også ser jeg... :P 
Evt betale Tinn-taxi for å kjøre meg til Synken, og la bilen stå nede i Atrå...

___
Info om priser på bompasseringer og parkering er jaggu ikke lett å finne hos alle de forskjellige aktørene. Skulle vært en felles oversikt over slikt, pris og mulige betalingsmåter, både for bomveier og parkering. Hjemmeside/App med søkbart kart med klikkbare punkter så prisene kom opp, hadde vært kjekt! Og muligheter for hvem som helst å kunne sende inn infoen :D (Nesten litt slik iNatur virker med fiske- og jaktkort på det søkbare kartet) Evt burde de som selger fiskekort og DNT-hyttene bli flinkere til å gjøre infoen lett tilgjengelig, dvs ALL info om slikt lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg kjørt gjennom bommen på Steinsbøle på et par år, men da var det 50,- for å passere bommen. Med mindre de har endret opplegget velger jeg å tro at det fortsatt er slik.

Kanskje noen på forumet som har kjørt der nå i år kan bekrefte / avkrefte. 

Men når det gjelder parkeringen på Synken er den priset pr døgn og jeg har puttet penger i konvolutten. Husker ikke om det er mulig å Vippse, men det er i hvertfall mulig å bruke mobilen der.

Har sagt det før og sier det igjen: 50,- for bompassering er helt innafor, det er tross alt et langt strekke inn til Synken. Sist jeg var der kostet det 50,- pr døgn å parkere og  husker jeg ikke feil 130 eller 140,- pr døgn for kortet. Begge de siste noe i overkant dyrt. Men det er et flott område og går du litt lengre enn de første vannene så er det ikke for mye folk heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (10 timer siden):

Nå har ikke jeg kjørt gjennom bommen på Steinsbøle på et par år, men da var det 50,- for å passere bommen. Med mindre de har endret opplegget velger jeg å tro at det fortsatt er slik.

Kanskje noen på forumet som har kjørt der nå i år kan bekrefte / avkrefte. 

Men når det gjelder parkeringen på Synken er den priset pr døgn og jeg har puttet penger i konvolutten. Husker ikke om det er mulig å Vippse, men det er i hvertfall mulig å bruke mobilen der.

Har sagt det før og sier det igjen: 50,- for bompassering er helt innafor, det er tross alt et langt strekke inn til Synken. Sist jeg var der kostet det 50,- pr døgn å parkere og  husker jeg ikke feil 130 eller 140,- pr døgn for kortet. Begge de siste noe i overkant dyrt. Men det er et flott område og går du litt lengre enn de første vannene så er det ikke for mye folk heller.

Leste et sted at parkeringen på Synken nå var priset til 75.- per døgn.

  • Liker 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

God tur! Fin vekt for en flere-dagers det der!

Utstyrsdigresjon: UN Blue Kajka så bedre ut enn jeg trodde ut i fra produktbildene! Ikke overrasket egentlig. Jeg har 2 stk. Kajka, begge i "Forest Green" fargen. Den første trodde jeg at jeg fikk feil farge (Graphite), da den vitterlig er mer blågrå enn grønn. Men nei, sekk nr. to er helt lik - Kjøpt fra ulik plass. Da lurer jeg fælt på hvordan Graphite-fargen faktisk ser ut i virkeligheten 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian V. skrev (På 17.7.2022 den 16.56):

Begynner å vurdere en tur til Vikbekkfjellet selv, etter mye gode innlegg og turrapporter her inne. Se om man kan planlegge en runde der, eller bare ta det på sparket..
Tur fra Haukeliseter hadde vært foretrukket, da det er kort for meg å kjøre dit, men fiskekort øst for stien opp til Hellevassbu er jo helt borte, og har jo vært der tidligere, så nye områder frister. Femundsmarka frister aller mest, men 10 timer i bil frister svært lite. Veibeskrivelsen på 1881.no sier litt over 4 timer til Kalhovd og det kan man fint leve med når man er drittlei av å kjøre bil. Betaler heller gladelig litt penger for parkering ved Synken, enn å kjøre i timesvis..

Har ferie siste delen av august, da må det vel være fint å gå på fjellet der, uten for mye mygg og ...folk :D  

Du tenker ikke mye på den kjøreturen der når du kommer opp 😃 hadde med kanon opp ditt i sommer😍 helt konge 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.