Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag - mest for pengene?


Bhh

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter liggeunderlag til å bruke i telt med 2 voksne + 2 små barn. Jeg må altså ha flere underlag og de fleste "best i test" blir derfor hima dyrt totalt når vi altså må ha flere. I tillegg har jeg ikke lyst til å bruke masse penger på noe som kanskje ikke får mange års levetid pga småbarn. Jeg ser derfor etter noe som er i middels eller lavere prisklasse men fortsatt ok. Det blir nok mest brukt en eller to overnattinger på rad så det aller mykeste er heller ikke nødvendig. Er det noen som har tips eller erfaring? 

Edit: ser at jeg må spesifisere litt:) Vi ser altså etter en god løsning til oss 4, ikke bare liggeunderlag for barn :) Er det noen som har erfaring med doble underlag fremfor flere enkle?

Endret av Bhh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring - barn er så lette at de sover fint på bamseunderlag.

Når barna ble litt større har jeg til dem et superbillig (og tynt) "Europrisunderlag" som er klippet i to på lengden slik at de 2 barna har hver sin del. Dette er langt nok til å dekke de fra "hale til hode" og brukes under et enkelt opplåsbart fra Klymit. Noe ala det her https://www.outnorth.no/klymit/static-v?gclid=CjwKCAjwtpGGBhBJEiwAyRZX2tCS5FaOtYjDiiY6dgxyqkHGury0qKRyD438VjEnNVLwwQDBWBrMYhoCqF8QAvD_BwE#Green. Veier bare halvkiloen og da jeg handlet dem fant jeg dem til under 500,- pr stk. De er "bare" 180 i lengden så for kort for min bruk, men lang nok til ungene. Da kan de også bruke det avklippede underlaget til å sitte med på bakken ute osv, og som underlag/beskyttelse for det oppblåsbare mot bakken. Ungene som nuh har blitt 14 og 16 bruker dem fortsatt og synes komforten er bra. Så på turer der de må bære selv så er disse favoritten. Og vi har også masse tykke underlag ala Exped 7cm tykke og Amok sine Fjøl, så de har hatt muligheten til å sammenligne med tykkere underlag som vi gjerne bruker på lavvotur der man ligger nær bilen osv...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi standard bamse underlag, breie nok til at ungene kan snu seg litt og sklir heller ikke. Kan kappes i lengden og i hjørnene. Men om dere har 4 manns telt bør du gjøre en oppmåling først om alle bruker bamseunderlag. Har selv begynt å bruke kort Z fold type eggekartongunderlag for sommersesongen. Ungene likte det ikke i det hele tatt, mens bamse er de storfornøyd med.  Så fælt som mine spretter får de heller ikke oppblåsbart 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bhh skrev (16 timer siden):

Jeg ser derfor etter noe som er i middels eller lavere prisklasse men fortsatt ok. Det blir nok mest brukt en eller to overnattinger på rad så det aller mykeste er heller ikke nødvendig. Er det noen som har tips eller erfaring? 

Noen konkrete tips: Her her noen rimelige og greie oppblåsbare med R-verdi 1,9 som holder til sommerbruk for hele familien:

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/liggeunderlag/urberg-airmat-pump-rio-red.html

Vi har hatt tilsvarende i mange år, og de har også vært fine å sende med ungene på skoleturer, turn- og korpsstevner opp gjennom årene. 

Hvis man ønsker ekstra varme, komfort og redundans i tilfelle punktering kan man supplere med slike (legges oppå eller under, klippes til ønsket lengde)

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/liggeunderlag/robens-zigzag-slumber-green.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.