Gå til innhold
  • Bli medlem

Big Agnes copper spur, Nemo Dagger eller MSR Motha Hubba NX...eller??


Klang

Anbefalte innlegg

Hei, 

er på jakt etter nytt 3 p telt, og dette er en jungel!, vil ha kuppel, relativt lett. Brukes av meg alene eller 2 pluss hund. Sommer, høstbruk...ikke i storm på vidda, men teltplassene kan ligge litt utsatt til ved et fiskevann.

Nemo og BA selges rundt/under 6000, mens MSR nå ligger på 7000+.

Noen av disse jeg burde helle mot? Eller ta det billigste der og da? ...eller er Marmot Limelight 3p (eller Exped Lyra eller...eller..🙄🙄) mer enn godt nok??

Tenkte meg på tur neste helg, så jeg må trykke på kjøp ganske snart🙄😀

Endret av Klang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kolla mitt test på MSR hubba hubba nx2 är det lättaste tältet i mellan pris sortiment som har ett relativt brett anv.omr.fungerar i fjället om ej extremväder men du får välja tältplats mer noggrant än med HB och HS tält.

Har tillräckligt tjockt golv på 30d för att ej behöva FP ska detta med så ökar ju vikt 2-300 gr och volym och pris.

Jag missade att testa som rapportertats i tur rapport men måste prova igen om det ska med på tur snart.

BA  andeles för klent material och för mkt mesh.

30 d  på yttertält provat 20d  för tunt 15d på många ställen.

40d om du vill ha ett Tält för kalfjäll och ingen mesh.

Välj tält med dynema Ytter om du vill och har ekonomi att köpa men finns ist. inget med tätt inertält.

Jag har provat många märken och modeller under förra året och HS bästa val då HB kv.men 10-20% lägre pris.

MSR ritas av Dac och enl.HB provas de i vindtunnel och ej i fält under utv.av nya modeller samt har styvare material och mkt mindre dvs färre lager av silicon eller polyuretan på väven som utan detta endast är vatten avstötande en kort tid sedan absorberas vattnet och vikten 2-3 dubblas.

BA och MSR får du inp.om efter några veckor eller månaders anv.därav bl.priset och köp inget med klenare bågar än Dac 9. Dac 10 för Robust Tält.

Jag rekomenderar Vaude som lägsta kvallitet på Fjälltät för Nordiska förhållanden på sommaren.

De har 3000 vp och 5000vp på golv bra design och vindtunneltest på alla och miljö certifiering och kraftigare vävar som 68d då man har man polyester som är billigare men mer UV tåligt som är det och vind som gör att du får köpa nytt tält.

Bilder MSR h.h. nx2 ,HS rt sl 2,Vaude acro 2p och ett Riktigt Tält HS himalaya 2p dvs epx mod

WP_20210512_17_49_26_Pro-01.png

IMG_0651-01.jpeg

vaude tunnel 4.jpg

WP_20200707_21_54_13_Pro.jpg

Endret av Håkan S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BA Copper spur eller veldig bra telt. Gjennom årene fått mange priser i utlandet, det har jo ikke vært et vanlig merke her hjemme. Noen er ikke så glad i telt hvor man setter innertelt først, har ikke plaget meg. Jeg har 2 manns versjon kjøpt 2009 og det fungerer fint enda. Ingen sømmer har gått, teip på sømmer er tette, myggnett er tett mins et lite hull jeg laget , sydde det bare sammen, netting er tett nok mot knott og alt og samtidig så den demper vind. Men telt lufter bra så ikke morgenbadstu. Første 6 år grukte jeg det med bikkje og bunn er fremdeles tett og fin. Jeg har ekstra bunn til mitt. Det sparer slitasje på  bunn samt at jeg da kan slå opp yttertelt først, evt og droppe innertelt når der ikke er innsekter, du kan og bruke innertelt som myggtelt under tarp f.eks.  Så slike telt er fleksible. Tåler og greit med vind uten at jeg har målt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag läste även de testerna därav köp(dessa tester sker ju ej i Norden)men valde på Ringtind pro som nu är slutsållt och sälj ej på dessa webs. är nog svårt få tag på jag tyckte det var för tungt men if.til pris ett MKT bra tält,hade sl   men valde FEL men innan det blir varmt i tältet på långtur får man vara igång med frukost om man vill gå en bit och kunna rasta på fina ställen.

Köper man på Web utananför landet kostar ju retur frakt så mkt att man har det kvar i gaderoben tills man säljer det med förlust.

2 tält+tarp klarar de flesta turer om ej sållt får det vara med på cykelsemester,då innertält och tarp passar bra ihop.

Om klarar test hemma får ni senare i höst kolla om det fungerade i fjällen men om varning för oväder på den förbetalda tågresan i 24h är ett annant med isf.detta.(sitter nu lite medtagen eft.andra Cowid-19 sprutan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Nå var det slik at mens jeg satt og trykket - så forsvant det ene teltet etter det andre her 😕 Så i panikken kjøpte jeg et Marmot Limelight 3p - Mulig jeg satser på at det er greit nok...litt tyngre enn ønskelig...og at jeg stikker innom XXL og ser litt nærmere på Nemo dagger...hvis de har det fysisk noe sted.. Nemo er det teltet som jeg i utgp kjenner minst til/ har hørt minst om...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Marmot Limelight 3p mottatt...og jeg heller mot å sende det i retur. Reell vekt er 3 470 gr knusktørt, inkl, footprint, 3,2kg uten footprint.  Litt i overkant syns jeg...når det står 2 730 gr på lappen... (men jeg ser nå at dette er anoreksi-varianten)...hmm..skal regne i helgen, men jeg tenkte å dra på tur uansett - i verste fall havner det på finn... :-) 

 

 

 

 

Endret av Klang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.