Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativer til Bergans Wiglo Lt4


Grensejægern

Anbefalte innlegg

Hei. Skal sove litt i telt i sommer med kone og 2 små barn. Kommer ikke til å benytte teltet på de mest ekstreme turene, det har jeg et annet telt til. Finnes det noen gode og litt rimeligere alternativer til Bergans-teltet? Har siktet meg ut Marmot Limestone 4p, men har på følelsen av at jeg kan finne enda bedre enn dette.

Noen med gode råd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Wiglo LT4 og fornøyd med det, Spesielt siden barn sjelden ligger stille i soveposen og vil bevege seg litt rundt. Da er det fint med litt takhøyde og god plass. Skal begge de voksne bære sekk (eller en med bæremeis)? Skal barna bære soveposene selv? Skal dere gå langt? Vi har kvadratiske liggeunderlag og liker at det er mye fortelt. Skulle jeg valgt noe annet, så måtte det blitt noe som Lofoten Trek 5 Camp tror jeg: https://www.helsport.com/no/telt/basecamp-lavvo/lofoten-trek-5-camp/?code=7029981043892 Men fortsatt litt smalt i fotenden, dårlig oppbevaring og ser ut til at det er vanskelig å ventilere godt. Det positive er at du sparer en kg og lettere å slå opp. Men hvorfor ikke Wiglo? Hva er det du ikke liker med den? Har du noen preferanser av tunelltelt, selvstående, vekt, slitestyrke osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kostnad da hovedsaklig. Vi kommer ikke til å telte voldsomt mye, jeg tipper maks en håndfull ganger per år. Da er det ikke viktig å ha det aller beste på markedet, tenker jeg. Jeg bestilte Limestone nå. Måtte ta en avgjørelse da det blir telting i lofotten allerede fra neste uke, så skal gi en tilbakemelding når jeg har testet det :) Takk for svar

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Robens Green Cone 4 er et rimelig og godt alternativ til Wiglo. Funksjonelt, ekstremt lett å sette opp, god plass, bra lufting ... 

 

ADFB70AE-099A-4B42-83EA-9EF2CF24773A.jpeg

747B2D7B-3802-401D-A030-091EF3C2F9DB.jpeg
 

Edit: ser for sent at TS alt har kjøpt ... men lar den stå i fall andre lurer på det samme

Endret av Olav Nilsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er I samme båt, så takk for godt tips! 

 

Ramlet forøvrig over din tråd om Wiglo vs Green Cone :)

 

Eneste ulempen er at det ikke er fullt så billig lengre.

Endret av ingen87
Nye opplysninger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (1 time siden):

Jeg er I samme båt, så takk for godt tips! 

 

Ramlet forøvrig over din tråd om Wiglo vs Green Cone :)

 

Eneste ulempen er at det ikke er fullt så billig lengre.

Ja, det har blitt dyrere, men det har Wiglo også. Så vidt jeg kan se er det fremdeles omtrent halv pris av Wiglo ... (3680,- her:https://scandihills.no/produkter/336-firemannstelt/18090-robens-green-cone-4/?gclid=CjwKCAjwoZWHBhBgEiwAiMN66WqUvZjUTcoHDaKFNI1em4ApQ_WKK_mwrTXE2wj66YJLXAGfd-IaYxoCcZYQAvD_BwE - uten at jeg kan gå god for den nettbutikken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (30 minutter siden):

Jepp det var det jeg og fant ut. Hadde et håp om at den gamle modellen av Wiglo skulle komme på tilbud, men det har latt vente på seg.  

Har du prøvd å sove fire inni Green Cone? 

Nei, det har jeg ikke prøvd. Bare to pluss hund. Blir nok ganske «tett» med fire - så det kommer nok litt an på hvilke forventninger og hvilke intimsoner folk har. Tre må gå veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Så sånn sett er det kanskje ikke et alternativ til Wiglo 4 (to voksne pluss to barn)? 


Jeg har sett på det Klymit-teltet over, og så har jeg sett at Heldre Vidde (jallamerke?) kommer i 4 mannsutgave med lav vekt og god plass. Men kjenner ikke så godt til dette Heldre-merket så aner ikke om det er noe å satse på. Klymit lager i alle fall gode underlag, uten at det nødvendigvis betyr bra telt 😛 

Er ganske nysgerrig på det Limestone-teltet som trådstarter ender opp med å kjøpe. Så håper han snart er tilbake fra Lofoten! At han ikke ligger på Bunesstranda med knekte teltstenger og sunnreven teltduk..

 

 

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (48 minutter siden):

Okei. Så sånn sett er det kanskje ikke et alternativ til Wiglo 4 (to voksne pluss to barn)? 


Jeg har sett på det Klymit-teltet over, og så har jeg sett at Heldre Vidde (jallamerke?) kommer i 4 mannsutgave med lav vekt og god plass. Men kjenner ikke så godt til dette Heldre-merket så aner ikke om det er noe å satse på. Klymit lager i alle fall gode underlag, uten at det nødvendigvis betyr bra telt 😛 

Er ganske nysgerrig på det Limestone-teltet som trådstarter ender opp med å kjøpe. Så håper han snart er tilbake fra Lofoten! At han ikke ligger på Bunesstranda med knekte teltstenger og sunnreven teltduk..

 

 

Haha :D Vi er tilbake, med et helt telt. Det ble en natt på Hauklandstranda rett før de satte igang med teltforbud der. Om teltet: Jeg er veldig fornøyd. Det er veldig god plass, lett og sette opp, og jeg liker at man kan sove med bare innertelt (blir nesten som å sove under åpen himmel). Har egentlig ikke så mye å utsette. Jeg er ikke den som sover mest i telt, så jeg kan ikke si noe om det er bedre eller dårligere enn andre, men jeg er ihvertfall fornøyd. Har egentlig ingenting konkret jeg vil pirke på med. 

20210622_134906.jpg

20210622_135820.jpg

20210622_135839(0).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (54 minutter siden):

Okei. Så sånn sett er det kanskje ikke et alternativ til Wiglo 4 (to voksne pluss to barn)? 


Jeg har sett på det Klymit-teltet over, og så har jeg sett at Heldre Vidde (jallamerke?) kommer i 4 mannsutgave med lav vekt og god plass. Men kjenner ikke så godt til dette Heldre-merket så aner ikke om det er noe å satse på. Klymit lager i alle fall gode underlag, uten at det nødvendigvis betyr bra telt 😛 

Er ganske nysgerrig på det Limestone-teltet som trådstarter ender opp med å kjøpe. Så håper han snart er tilbake fra Lofoten! At han ikke ligger på Bunesstranda med knekte teltstenger og sunnreven teltduk..

 

 

Jo, det er vel like stort eller større areal enn Wiglo så vidt jeg husker. Og uten senterstang i innerteltet. Tenker ikke på Wiglo som et firemannstelt heller. Men to voksne og to barn fungerer nok greit vil jeg tro. 4 voksne - not so much. Vi gjorde en vurdering med to voksne og tre relativt store hunder og det skulle gått fint - endte på en annen løsning, dog (men ikke grunnet plasshensyn) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensejægern skrev (5 timer siden):

Haha :D Vi er tilbake, med et helt telt. Det ble en natt på Hauklandstranda rett før de satte igang med teltforbud der. Om teltet: Jeg er veldig fornøyd. Det er veldig god plass, lett og sette opp, og jeg liker at man kan sove med bare innertelt (blir nesten som å sove under åpen himmel). Har egentlig ikke så mye å utsette. Jeg er ikke den som sover mest i telt, så jeg kan ikke si noe om det er bedre eller dårligere enn andre, men jeg er ihvertfall fornøyd. Har egentlig ingenting konkret jeg vil pirke på med. 

20210622_134906.jpg

20210622_135820.jpg

20210622_135839(0).jpg

Takk for tilbakemelding! Hadde dere grei plass (god plass får man vel neppe med fire stk i et 4-mannstelt)..? Og hadde dere noe "vær" på turen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav Nilsen skrev (5 timer siden):

Jo, det er vel like stort eller større areal enn Wiglo så vidt jeg husker. Og uten senterstang i innerteltet. Tenker ikke på Wiglo som et firemannstelt heller. Men to voksne og to barn fungerer nok greit vil jeg tro. 4 voksne - not so much. Vi gjorde en vurdering med to voksne og tre relativt store hunder og det skulle gått fint - endte på en annen løsning, dog (men ikke grunnet plasshensyn) 

Aha.. så for meg at Wiglo-teltet var et stort 4-mannstelt. Da må man kanskje opp på Wiglo 6 om man tenker å ha et familietelt også etter at ungene begynner å strekke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (1 time siden):

Takk for tilbakemelding! Hadde dere grei plass (god plass får man vel neppe med fire stk i et 4-mannstelt)..? Og hadde dere noe "vær" på turen? :)

Ja, vi hadde veldig greit med plass. 2 små barn riktignok, men vi hadde masse bagasje. Var dessverre veldig heldig med været så fikk ikke testet det sånn sett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (12 timer siden):

Aha.. så for meg at Wiglo-teltet var et stort 4-mannstelt. Da må man kanskje opp på Wiglo 6 om man tenker å ha et familietelt også etter at ungene begynner å strekke seg.

Har sovet to voksne på ene siden av stanga (LW underlag) og det gikk helt fint. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (15 timer siden):

Aha.. så for meg at Wiglo-teltet var et stort 4-mannstelt. Da må man kanskje opp på Wiglo 6 om man tenker å ha et familietelt også etter at ungene begynner å strekke seg.

Alt er relativt. Det går nok fint å sove fire voksne og det er nok mer firemannstelt enn et typisk firemanns tunnelltelt (som sjelden rommer mer enn 3) så du burde nesten sjekke det ut selv ut fra dine preferanser. Men jeg liker litt rom rundt meg i alle fall og synes det blir for intimt og tar gjerne med meg Green Cone alene til meg og hunden 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
ingen87 skrev (På 9.7.2021 den 14.10):

Jepp det var det jeg og fant ut. Hadde et håp om at den gamle modellen av Wiglo skulle komme på tilbud, men det har latt vente på seg.  

Har du prøvd å sove fire inni Green Cone? 

Wiglo ligger idag ute på ryddesalget til XXL. Betalte 6000,-. Forhåpentligvis et telt vi kan bruke i mange år framover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.