Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye gass trenger jeg på en (drøy) ukestur?


kbruaz

Anbefalte innlegg

Gitt at jeg skal på Hardangervidda en uke (eller muligens 8-9 dager) nå i juni: Klarer jeg meg med 230 g gass? (En liten boks.) 

Jeg har såpass lite erfaring med gass på tur at jeg er nødt til å spørre. (Har brukt gass på tur noen ganger, men da kun på turer med maks to overnattinger.) 

Her forutsetter jeg forresten at jeg skal bruke brenneren (tar med reservebrenner også) kun to ganger per dag, og i snitt under 20 minutter hver dag. 

Driver og gjør klar pakklista, og tenker grundig over hva jeg egentlig trenger å ta med meg. Vil gjerne gjøre sekken så lett som mulig. (Innenfor rimelighetens grenser.) 

Edit: Jeg må vel legge til at det er snakk om de to billigste brennerne fra Biltema. (Den toppmonterte og slangebrenneren.) Jeg skal dessuten koke ganske lite vann. Under to liter per dag, i snitt. Skal lage mat kun til meg, siden jeg er eneste menneske i turfølget. 

Edit igjen: Etter å ha kikket litt på andre tråder her, kan det se ut til at det er lurt å ta en 450 grams boks, for sikkerhets skyld? (Jeg skal trolig fiske, så det kan bli behov for å varmebehandle noe fisk, om jeg er heldig.) 

Endret av uendelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selve brenneren (effektivitet), kjelen og vindskjerming er forhold som påvirker forbruket, så strengt tatt er det vanskelig å anslå forbruket.

Det lureste du kan gjøre er prøve noen oppkok med brennerne, kanskje det du ser for deg på en dag. Så veier du boksen før og etter. Da finner du forbruket. Deretter ganger du det opp med antall dager, og til sist legger du inn litt sikkerhetsmargin.

Selv om det er mer futt i en ny boks, så er forbruket gass på et oppkok tilnærmet konstant. Altså med lavere pådrag tar det bare lengre tid, men forbruket er likt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at en 230 g gassboks akkurat holder til 6-7 døgn med mitt bruk. Kaffekjele til frokost, steke fisk og ordne potetmos til middag. Til 5 dager er det mer enn nok med gass. Så for 7+ dager må du basere deg på å supplere med bål (lar seg fint gjøre i høyfjell) noen ganger. Jeg hadde gjort det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

uendelig skrev (9 timer siden):

Gitt at jeg skal på Hardangervidda en uke (eller muligens 8-9 dager) nå i juni: Klarer jeg meg med 230 g gass? (En liten boks.) 

Jeg bruker alltid å ha med en boks av den aller minste typen som back-up - altså en 100 g boks som veier 200 g. Dette etter uhell der gass har lekket ut, da kan det være ok å ha en boks i reserve. Vindskjerming er utrolig viktig. Om det blåser må man skjerme godt når man skal koke opp vann ellers forsvinner gassen fort.. Om man kun skal koke vann kan en dedikert vannkoker kanskje være bedre...

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan bli litt snaut. jeg og en kompis har som regel hatt med hver vår 230 på ukestur. Da har vi aldri gått tom men hver boks er et stykke under halvfull. Det har da vært koking av vann til kaffe og Toro rett i koppen gjerne på morgen. Lunsj er kok til kaffe og noen dager lunsjposjon fra Real. Middag varierer etter fiske med enten da kaffe, potetmos og steke fisk eller kaffe og Real. jeg er ikke så glad i 450 boksene men det har litt med lengde på slangen på brenner å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville styre unna billige gassbrennere.  Jeg hadde en slik en på Hardangervidda men den fungerte ikke i høyder over 1100 meter.  En kar som kom forbi tipset meg om at jeg måtte ha brenner med forvarmer.  

En skikkelig gassbrenner finner du hos Primus til kr 697.  Sikkert nettpris:

primustom1234.png.101c40d376a81dee6f42e99d4f564168.png

 

 

Men da må du ha en vindskjerm.  Fjellsport har en til kr 199.

primus-vindskjerm1234.jpg.180497e137f0e591d836d80575f6f6b1.jpg

Men du lager en like godt selv at et par serveringsbrett.  Ett blir for lite, kjøp to, lag en fals og stift dem sammen med en stiftemaskin.   Som du vil se på min vindskjerm har jeg satt på vinger.  Stift vingene fast med en stiftemanskin. På dem la jeg  steiner, så holder vindskjermen seg på plass.  5 stk.

vindskydd1234.JPG.c3ba3d8b0243c0d56e59c9d78ffb887b.JPG

Men du snakker også om å ha med en reservebrenner.  Klokt valg.  Da ville jeg ha gått for Trangias rødspritbrenner.  Lag kjelestøtten av et par steiner og sett vindskjermenn rundt.  En slik rødspritbrenner koster under to hundre kroner.

---------------------------------------

Prsonlig bruker jeg siden 2014 en av mine to egenprodusert kvistbrenner, som jeg også har tilrettelagt for Trangia gassbrenner med forvarmingsrør.  Eller jeg kan bruke Trangia rødspritbrenner.  Da har jeg  også backup.  På Hardangervidda på en ukestur har jeg kun med en liten gassboks.  Jeg fyrer 99% med ved, men tyr til gass om natten er kald og jeg trenger en kopp te.

5.JPG.a76212f0e00688be5a1e63882053268f.JPG

 

Pyramideovnen.jpg.9d76cb8b1491353adaca793a542ae8a0.jpg

Lykke til.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (36 minutter siden):

Jeg ville styre unna billige gassbrennere.  Jeg hadde en slik en på Hardangervidda men den fungerte ikke i høyder over 1100 meter. 


Jeg har testet en av disse Biltemabrennerne på 1200(+) m.o.h. i Rondane, og den fungerte helt fint. 

Forøvrig har jeg sett mange her på forumet som roser disse Biltemabrennerne, fordi de angivelig er svært gode, prisen tatt i betraktning. (Det var forresten derfor jeg kjøpte dem.)

Jeg brukte Trangia og rødsprit på Hardangervidda i fjor, men i år vil jeg prøve litt mer "lettpakking". Kvistbrenner har jeg forøvrig også (og er veldig fornøyd med den), men ser liten grunn til å ta med kvistbrenner på høyfjellet. 

Men takk for svaret både til deg og andre som har kommentert! Skjønner at jeg bør ta med 450 g gass. (Men skal ha reserveryggsekk i bilen, med Trangia, rødsprit og diverse annet reserveutstyr.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (15 timer siden):

Gitt at jeg skal på Hardangervidda en uke (eller muligens 8-9 dager) nå i juni: Klarer jeg meg med 230 g gass? (En liten boks.) 

Bare for å unngå misforståelser: 230g er vel det vi sånn uoffisielt kaller en medium boks?

(100g = liten. 230g = medium. 450g = stor.)

Som flere har vært inne på så vil jeg si at hvordan man bruker gassen har mer å si en hvor lenge turen varer. På en solotur på 6-7 dager om sommeren der man bare koker kaffe om morgenen, fisk til lunsj og vann til frysetørret midddag + te/kaffe om kvelden og generelt er litt sparsommelig så klarer man seg med 100g på en uke. Jeg har vært på tre sommerturer der jeg har hatt med kun 100g gass, og alle gangene var det ca. 30g gass igjen i boksen da turen var over.

Reiser man derimot flere i følge og den ene ørretfiléen etter den andre surrer i panna utover kvelden i lystig lag, så bruker man nok opp en liten boks på et par-tre dager. Da er heller en medium boks på 230g tingen. 

De store på 450g er vel mest for campingturer og lignende der man ikke skal bære. Jeg har en slik boks som jeg kjøpte i 2012, og den er fortsatt halvfull.

På en tur på 8-9 dager der du går alene høres det ut som om 230g er det mest fornuftige. Så kan du som @Kjell Iver foreslår ha en 100g i bakhånd, f. eks. i reserveryggsekken i bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Ominlite skriver kan vind påvirke forbruket på gass. Dette kan jeg selv skrive under på, har opplevd å bruke neste en hel boks (den minste) på å koke 1 liter vann under en vindfull sommer dag. Vinden kom fra alle kanter og det var klin umulig å finne le for vinden. Skal du på høyfjellet i sommer, kan du ikke regne med at det blir vindstille og 25 grader i en hel uke. Var heldig sist sommer og fikk vindstille 25 grader en hel uke :-) Men satser ikke på at jeg får det på sommerens tur! Jeg kjører både gass og stormkjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vurdere sitt eige forbruk basert på kva andre brukar, er i beste fall bare ein peikepinn. Dersom ein er usikker på om du greier deg med ein boks, ville eg tatt med meg meir.

Mine eigne erfaringar, altså mitt forbruk pr overnatting på langtur, ligg på 20-40 g. Men eg lagar mat på kokeapparatet (skulle eg basere meg på real turmat, ville eg aldri reist på tur!) 230g kan altså vera nok for ei veke (7 dagar = 6 overnattingar), men ikkje for 8-9 dagar. Eg ville uansett ha med meg meir på ein vekestur for å vera sikker. Å måtte spare på varmmaten for at brennstoffet skal halde resten av turen, er ikkje noko eg gidd risikere.

Å ta med reservebrennar som brukar anna brennstoff, som det er foreslege i tråden, er etter mitt syn, ein dårleg ide. Då må du i så fall ha med dobbelt opp med brennstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE hør på gramjegerne her! Vil du være SIKRET et komfortabelt opphold, EN UKE+, sikret for alt vær og vind kan stelle i stand, i HØYFJELLET som kan oppstå, ja da BØR du sikre deg! ÉN STOR GASSBOKS!

God tur! ;)

  • Liker 5
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 time siden):

Drar du på Europris, så har de 300g beholdere.

Og disse har standardgjenger? 

Er faktisk mulig jeg skal til Europris i helga uansett. Men jeg har en del 230 g og 450 g bokser stående fra før, og jeg kommer nok til å høre på Bjarne og satse på enten to 230 eller én 450. Noen fanatisk gramjeger er jeg tross alt ikke, langt derifra. 

Det gjenstår ennå noe planlegging av turen, bl.a. hvor jeg skal dra, helt nøyaktig. Været ser litt usikkert ut i andre halvdel av neste uke, og det er særlig været som kommer til å være avgjørende for hvor jeg drar, f.eks. om det blir på Hardangervidda, og eventuelt hvor på vidda. Andre ting som er bestemmende faktorer, er bompenger, parkering og reisetid. Men været er desidert viktigst. 

Ser ellers at mange i tråden har nevnt vindskjerming, og dette er jeg fullt klar over viktigheten av. Jeg har brukt vindskjerm før, og tar det trolig med på denne turen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (3 timer siden):

Vil du være SIKRET et komfortabelt opphold…

 

uendelig skrev (2 timer siden):

Været ser litt usikkert ut i andre halvdel av neste uke…

Ja, har man ingen erfaring med eget forbruk av gass bør man være på den sikre siden og legge inn noen marginer. Men vei boksen når du kommer hjem, så har du en viss pekepinn på forbruket til neste tur! 😊

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lager du alle måltider i teltet og ikke kosefyrer i teltet holder en 100g boks.

Hvis du har lengre dagsetapper, og planlegger å lage mat utendørs bør du tenke over type brenner og ha med mer drivstoff. Nytter ikke å beregne utifra  effektivitet og koketider sett på Youtube filmet innendørs. Da har vindskjerming alt å si. Hvis du planlegger å lage mat utendørs ta med en 230g boks.

Er tanken å bruke brenneren til oppvarming, bør du ha med 2x230g. Typisk brenner tømmer en 230g boks på +- 1,5time på full guffe (noe man sjeldent gjør)

Hvis turen er på snaufjellet på sein høst, lønner det seg å beregne litt ekstra til drivstoff, i tilfelle du blir værfast.

 

Ingen fasit, men det er slik jeg planlegger mitt forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen generelle betraktinger jeg lærte på sist 9 dagers padletur ang. drivstofforbruk. (Ikke gass, men de samme forutsetningene gjelder for gass også).

- Man kan spare drivstoff på å avslutte kokingen av vannet litt før oppkok. Når jeg lagde frysetørket mat og havregrøt kokte jeg alltid opp vannet (men var det egentlig nødvendig?). Kaffen er mer enn varm nok før den blir 100 grader ;) 
- Skjerm godt mot vinden.
- Ikke fyr på maks effekt under koking hvis målet er å spare drivstoff. ("Søler" mye varme med full effekt). Ser at det blir påstått det motsatte over, at forbruk på ett oppkok et konstant uansett effekt. Så dette må jeg vel måle hjemme for å kunne si helt sikkert.
- Vi brukte en del hermetikk (vi måtte jo frakte med vannet allikevel, så hvorfor ikke?). Hermetikk bruker en brøkdel av drivstoffet sammenlignet med å koke vann til Real. Maten blir veldig raskt varm, og er spiseklar øyeblikkelig. Pannebrød og annen mat som er rask å steke brukte også ganske lite drivstoff sammenlignet med å koke opp til Real.
- Ved fyring i telt, skru ned varmen for å spare drivstoff hvis du ikke trenger all varmen.

På 7 dager med matlaging hadde jeg brukt opp en tank parafin på 111 brenneren. Dvs. 3 dl parafin. De to siste dagene fyrte jeg lenge for varme, kos og tørk i teltet, i tillegg til matlaging da gikk det ca. 2,5 dl. Jeg hadde med totalt 1,3 liter, så jeg var overrasket over at det gikk så lite.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig ville jeg alene på tur klart meg fint med mer å gå på med en medium-stor (Coleman C300) boks på en uke, og det er med en ikke-super-effektiv toppmontert brenner. Det koster deg veldig lite å sikre deg med en ekstra liten boks som backup, så bruker du turen til å tilegne deg egen erfaring basert på ditt bruk, uten å være engstelig for å ha for lite.

Jeg har lagt fra meg tanken om å bruke de store (440-450g innhold) boksene. Disse er upraktisk store i sekken og spesielt for toppmonterte brennere. I tillegg så blir det ikke like pakkvennlig som en "middels" boks som i mitt tilfelle går perfekt inn i den ene kjelen : )

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei, jeg fikk erfare at på en 6 dagers tur, en gas boks på 450 gram er nok for meg, men så kjøpte jeg en slik boks på Biltema sist og denne (også 450 g) varte i 9 dager!!! Sjekket det hele da jeg kom hjem og det stemte...., jeg veide de to boksene uten å bruke dem først og gas boksen fra Biltema var tyngre !!! Uansett så kommer jeg til å ta med meg to små bokser (230 g)  fra Biltema i fremtiden. Har kjøpt nytt og lettere koke system i det siste som har liten volum! Koke systemet består av : Optimus Crux brenner som jeg legger på bunnen av Naturehike Titan kjele på 12,3 cm i diameter og deretter putter jeg en gas boks inn i kjelen. Det går fint med en stor boks på 450 gram. Så setter jeg kjelen med brenneren og gas boksen inn i Optimus vindskjerm som har fleksible vinger. Selvsagt bruker jeg gas boks stand, men den fra Optimus knakk på den siste turen min så nå kjøpte jeg Jetboil Fuel Can Stabilizer som virker mindre stiv. Optimus Crux er bra fordi den kan legges sammen slik at den ligger flat på bunnen av kjelen under den konkave bunnen av gas boksen! I tillegg er den høy nok slik at vind som kan gå gjennom lufte hull på vindskjermen forstyrrer ikke flammen.  Det hele, uten gas, veier 390 gram. Plus ( noen få gram) den ene delen av håndtaket til kjelen som jeg mistet....Dette må jeg fikse og kanskje lage delen selv av ståltråd....Forresten har noen tips ...? Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.