Gå til innhold
  • Bli medlem

Er vind og vanntett skallbukse nødvendig på sommerstid?


Luddis

Anbefalte innlegg

Når en skal på lang tur så gjelder det å kvitte seg med alt som man kan spare vekt på, og la merke til at skallbuksen min veide litt over et halvt kilo. Hva hvis man dropper den? Om dagen kan man gå med bare en vanlig turbukse som er vindtett og kanskje litt vannavstøtende, og hvis det regner så kan man bare gå for å holde seg varm og ta den av og bytte til stilongs når du kommer inn i teltet. Er det noen som har erfaring med noe slikt? 

Jeg personlig har aldri gått på turer over en natt uten å ha med skallbuksa, men det hadde jo vært vekt å spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer med været, kanskje ikke overaskende svar. Jeg har på en natts tur droppet skalltøy og hadde vanlig turbukse og vindjakke. Regn ble det ikke men det kom vind på ettermiddagen. Da hadde skalltøyet vært kjekt å ha siden det er rimelig vindtett. Husker ikke helt hva jeg tok i stedet med type fjellreven bukse og en bomullsjakke. Har blitt en del turer gjennom årene hvor vind har blitt langt kraftigere enn meldt og er det ikke da veldig varmt blir det kjølig. Det hender jeg dropper det nå også men har da med poncho for å ha noe vann og vindtett men stort sett har jeg med skalltøy. Vekt på en solid turbukse blir ikke særlig mindre enn skallbukse. Jeg har som regel en tynn zipoff bukse i tillegg til skallbukse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått mange ukesturer i høyfjell med kun billig turbukse, sikkert i polycotton. Gått helt greit. Blie bløt tvers gjennom i regnvær, men tørker fort etterpå, og med ull under buksa slipper man å fryse selv om man er bløt. I leir er det bare å vrenge av seg buksa og så tørker den forbausende mye til neste dag. Har gått tilsvarende turer i skallbukse også, uten å ha vært mer komfortabel av den gang. Men er det meldt vedvarende og mye regn, så er en regnbukse i sekken man kan ta på utenpå kjekt å ha med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynn, vindtett bukse og poncho over er hva jeg har brukt de siste årene og det holder ganske bra. Blir våt fra knærne og ned, hvilket ikke er store problemet så lenge du er i bevegelse. Liker ponchoen siden den dekker sekken, men ikke like god i skikkelig vind.

Ekstra turminner når regnet slår i teltduken mens du holder den søkkvåte buksa langt unna dunteppet og gjør klar til å stige inn i stillongs.

Kan ikke si at jeg gjør dette for å spare vekt (selv om vekten på mye av utstyret mitt ligger noe under gjennomsnittet), mer fordi skallbukser har lett for å være varme når det ikke er direkte kjølig. Dessuten gråter jeg ikke like mye over et hull i en billig vindbukse som over hull i en Miraculix-bukse til flerfoldige tusenlapper.

"Vannavstøtende" er et ord som virker best i hodet på markedsførere. Ikke noe du kan regne med dersom det virkelig pøser ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig i seg selv å bli våt. Men nedkjøling kan i verste fall være farlig. Skal du gå i høyfjellet og har et tidsskjema som ikke tillater at du ligger over dårlig vær i teltet bør kanskje skallbuksa være med. I alle andre tilfeller hadde jeg vært nokså komfortabel uten den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Mitt beste tips er å bruke en god turbukse, gjerne i bomull og gjerne med lufting i sidene.  Med i sekken har du en lett regnbukse med hel glidelås på beina. Jeg synes det er mer behagelig å gå med bomullsbukse. Skallbukse blir ofte klamt når det er varmt.  Synes også der er bortkastet å slite ut dyre skallbukser i fint vær. 

God tur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer litt an på som flere gir uttrykk for. 


Og det er en del parametere som spiller inn for mine valg. Det ene er hvor lang turen er. Det andre er om det er mulig å droppe å gå en dag om været er skikkelig ille. Det tredje er hva man har av tørre alternativer osv og hvor vant man er til å være våt, en fjerde ting er hvordan evt etapper foregår og om man bare går eller om man skal bruke det samme kærne til f.eks å fiske 4 timer med på kvelden. 

Fra egne eksempler er høstjakta. Jeg jakter støkk (uten hund) så dermed er jeg stort sett i bevegelse hele dagen. Jeg bruker da en bukse som ikke er isolert, men har "innerforing" i mesh. Den blir dermed ikke like kald som en tynn skallbukse. Denne er langt fra vanntett, men jeg kan gå hele dagen med den vår og fortsatt holde varmen, selv i regn og vind klarer jeg holde varmeproduksjon og aktivitet så dette fungerer. Etter dagens jakt er det enten tilbake til hytte eller inn i telt hvor resten av dagen kan tilbringes i stilongs/sovepose som da må være tørre. MEN dette er svært individuelt. Jeg har minst 2 kompiser som i samme forhold måtte kjørt stilongs og skallbukse hele dagen for å holde varmen. Så her er det en fordel å kjenne seg selv godt. Om man ikke kjenner seg godt nok så kjør safe så du har et tørt og varmt alternativ/backup

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (På 10.6.2021 den 23.52):

"Vannavstøtende" er et ord som virker best i hodet på markedsførere. Ikke noe du kan regne med dersom det virkelig pøser ned.

Jeg hadde meg en tur nå i helgen og oppdaget akkurat det du sa. De buksene tåler ikke akkurat mye vann før man blir våt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luddis skrev (På 10.6.2021 den 22.11):

Når en skal på lang tur så gjelder det å kvitte seg med alt som man kan spare vekt på, og la merke til at skallbuksen min veide litt over et halvt kilo. Hva hvis man dropper den? Om dagen kan man gå med bare en vanlig turbukse som er vindtett og kanskje litt vannavstøtende, og hvis det regner så kan man bare gå for å holde seg varm og ta den av og bytte til stilongs når du kommer inn i teltet. Er det noen som har erfaring med noe slikt? 

Jeg personlig har aldri gått på turer over en natt uten å ha med skallbuksa, men det hadde jo vært vekt å spare.

Med mindre det er ett varmt område jeg skal gå i, så går jeg gjerne med skallbuksen hele turen og slipper å tenke på flere plagg. Med lufting i buksen blir det mindre trangt enn man skulle tro, den tørker veldig fort, og en tynn løpeshorts i tillegg veier lite om det er fare for varmt vær :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode poeng (ingen nevnt, ingen glemt), og jeg tror det vi ser en del av er at vi klarer oss ganske bra med mindre enn reklamen vil ha oss til å tro. Mitt perfekte regntøy er en hytte med masse ved og muligens noen dråper whiskey. Heldigvis er dette ikke så vanlig som diverse hyttegrender drømmer om, så som oftest blir det noe som er godt nok. Hvilket for meg ender med en eller annen slags poncho. Våt på føttene? Ja, det er jeg fra før. Våt på leggene? Ja, ikke den store overgangen. Våt på lårene og videre opp? Helst ikke og der kommer "poncho" inn.

Jeg ville ikke anbefale å dra til fjells uten noe som kan holde vann og vind ute i det minste på overkroppen. Hvis ikke, så må man være forberedt på å tilbringe tid i teltet. Det blir fort farlig kaldt når regnet kommer vannrett over flyene.

Kan ta setningen til @Marius Engelsen over og skifte ut "skallbuksen" med "vindbuksen" og muligens døper jeg bokserne om til løpeshorts dersom gradestokken løper løpsk. Forskjellen ligger antagelig i hvor og når.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luddis skrev (På 10.6.2021 den 22.11):

Jeg personlig har aldri gått på turer over en natt uten å ha med skallbuksa, men det hadde jo vært vekt å spare.

Hvis man skal gå mye i tett skog og kratt når det regner, eller mens det fortsatt er vått etter et regnfall, er det jo ingenting som slår en skikkelig skallbukse. Gjerne med ullnetting under slik at man får buksa litt ut fra huden. Med en vindbukse blir man jo søkkblaut helt opp til livet på bare noen få sekunder, og man forblir blaut så lenge man beveger seg.

Er man derimot over tregrensa med dagtemperaturer rundt 15° eller mer så er det helt ypperlig med en lett og hurtigtørkende vindbukse – eller kanskje enda bedre, en shorts eller zipoff-bukse, spesielt hvis det blir mye elvevadinger. Leggene mine tørker enda raskere enn polyester.

Skulle det bli surt og kaldt har man med ull til å ha under og/eller en regnbukse til å trekke over, slik @Omnilite  og flere andre tipser om. Et annet tips til overtrekksbukse er Haglöfs LIM Proof Pants som veier 165g i størrelse M og får plass i baklomma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.