Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Lofoten i sommer

Anbefalte innlegg

Hei

Sikkert et rart spm, men jeg prøver.

Skal til Lofoten i sommer og lurer på hvor vi bør bo og hvilken flyplass som er best å fly til fra Bergen? Forslag? Er Evenes langt unna der vi bør bo? Hotell eller leilighet/rorbu er planen.

Vi tenker løpe og gå i fjellet, og har ikke bestemt hvilke turer og fjell vi skal velge. Helst ikke de luftigste.. Tips?

Vi har en venninne som bor i Sortland som og skal joine deler av uken vi tenker være der, men hun har bil og er fleksibel.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første du bør gjøre er å bestille turboka som Lofoten Turlag har gitt ut:

(Logg inn for å se skjult innhold)

Der er over 90 turforslag for alle typer turer. Ei virkelig må-ha-bok for ferskinger til Lofoten!

Fly til Bodø og en flott fergetur over Vestfjorden til Moskenes er en fin måte å ankomme Lofoten på.

Du kan bo på hotell eller i små hytter nær sjøen, de kaller det rorbuer men de fleste er egentlig nybygde små sjøhus. De er overalt i hele Lofoten, men kan allerede være fullbooket det meste av sommeren.

EDIT: Det er mange som tilbyr bosted via airbnb også!

I Lofoten må du være forberedt på at det er folksomt - MASSE folk på de mest populære stedene. Så hvis du liker det er Lofoten for deg :-)
Men utenfor allfarvei kan du fortsatt finne rolige steder med lite folk.

Endret av Bjørn J
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av jso
      Hei.
      Sitter nå her og har bestilt diverse soveposer for bruk i sommerhalvåret, og mulig noe vår og høst. Brukes på enkle turer i nærmiljøet med familien, stort sett. 
      Har nå bestilt 
      Helsport svadalen - sendes tilbake. Litt kort.
      Mountain equipment classic 500 Lang - hentes på posten i dag. Kona har en sånn og den virker fin, men er litt dyr. Dog bruker jeg gjerne litt ekstra for å få noe litt fint.

Haglöfs ursus -9

Den jeg på en måte har mest lyst på, men også er litt usikker på, er denne

som jeg har bestilt for 1999 på fjellsport.
      Vil denne holde til sommer og litt vår og høst? Ser folk har poser med omtrent samme mengde dun, og tenker at jeg nok vil være komfortabel i den. Et annet moment er at jeg ofte leser på kveldene, og derfor sovner med posen åpen, slik at det blir kaldt. Med denne vil jeg kunne ha posen helt på, og bare stikke armene ut for å holde boka. Genialt? 
      Bruker også litt hengekøye, og den ser jo fin ut til dette og. Har dessuten andre poser, bl.a. en eldre Norheim dunpose, som kan brukes når det er kaldere.
      Hva sier folket?

• Av Erik Haaland
      Langtur denne helgen fra Stavtjørn til Stavanger Turistforening sin hytte på Støle. Sol, knusktørt og mer multer enn folk på turen innover - men jeg noterte at Helseministeren hadde vært på besøk for noen dager siden, bevis godt nok på at det er god helse å gå turen. Det gikk 4,5 timer inn med en liten pause på stølen Hommi. 

Returen på Søndag gikk ned Søre Kvitladalen til STF hytta på Kvitlen (denne må dere besøke en gang!!), opp Nordre Kvitladalen til Hommi og så tilbake til Stavtjørn, totalt 35km begge dager og 10 timers trav, så det brant godt under føttene vel fremme ved bilen. Men turen tar jeg gjerne igjen! (Logg inn for å se skjult innhold)
      Fin start ved Stavtjørn  
      Elva til venstre renner ned til Barbuvannet  

Vakre Hommadalen  
      Hommi  
      Hovlandsstølen til venstre   (Logg inn for å se skjult innhold)
      STF hytta på Støle  
      Kjentfolk på besøk   (Logg inn for å se skjult innhold)
      Søra Kvitladalen  

Reine Amazonas, bare litt mindre vann....  

STF hytta på Kvitlen  

Opp Nordre Kvitladalen  

Hadvardhomtjørna på høyre side  
      Siste innspurt
    • Av Are Mehus
      Hei, dere. Hvilken størrelse sekk hadde dere gått for dersom man skulle hatt en dagstursekk, som også kan benyttes mellom de betjente hyttene på sommerhalvåret? Dagsturbruken kan være fiskeutstyr, kokekar og brenner o.l. Det finnes jo pakklister i fra dnt angående hva som er relevant å ta med seg på hytte til hytte turer. Klarer ikke å lande på volum her😵. Håper på tips👍
    • Av Hilde Therese Halvorsen
      Hei.Vi er ett par som har lyst til å telte på Rondane i sommer. Vi bor langt unna, så er ikke kjente i det hele tatt. Er det noen fine steder , der man er litt alene? Vil helst ikke gå mer enn nødvendig fra bil parkering. Fiske vann er også ett must. 
    • Av ahh777
      Hei! Jeg har ganske nylig kjøpt Helsports Varanger 8-10 lavvo og lurer på om jeg skal skaffe meg innerteltet til lavvoen. Noen med erfaringer med innertelt som kan si noe om fordeler ved å bruke det? Jeg vil bruke lavvoen både sommer som vinter, og i sommer planlegger vi å campe i et område med mye mygg. Vil innerteltet hjelpe på comforten og myggangrepene? Hva med innertelt vinterstid? Har brukt lavvo uten innertelt vinterstid, noe som fungerte bra, derfor er jeg litt i tvil om kjøp av innertelt vil gi turopplevelsen i lavvo enda mer glede og comfort (vinter og sommer) som er verdt prisen jeg må betale, billigste ser ut til å være til 1999,- på XXL, 

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.