Gå til innhold
  • Bli medlem

Bør jeg ha med mat når jeg trasker fra (selvbetjent) hytte til hytte?


henrık

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal gå 5-6 dager hytte-til-hytte i Breheimen om et par uker.  Alle hyttene skal ha mat (selvbetjent), så da har jeg noen spørsmål: 

1) Trenger jeg da egentlig å ha med mat ut over niste første dag? 

2) Hva slags nistemat kan jeg forvente at det er på hyttene?

3) Burde jeg evt ta med kokeutstyr så jeg kan lage f.eks rett-i-koppen eller pannekaker som niste underveis?

4) Har dere noen anbefalinger til nistemat som jeg kan ta med? Stikkord: holdbar i minst 5 dager, lav vekt.

Takker for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er opp til  den enkelte turistforening hva som finnes av proviant på hyttene. Jeg kjenner bare til STF s proviant.  Det er knekkebrød og syltetøy og smør, men mange velger å lage pannekaker som niste.

Det er forskjellige middagsretter og ris/potetmos. Frokost er som oftest havregrøt.....

For egen del har jeg med brød og egg/bacon. - og en pakke eller to med fjordland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør på hver dagsetappe ha med en til to dagsrasjoner (nødproviant). Selv om det nok er relativt sjelden kan det tenkes at du kommer til ei hytte det matlageret er tomt (brukt opp, ødelagt,  stjålet). Har du med litt rikelig til niste + et ekstra døgn er det nok til at du vil klare deg et par døgn om du skulle rpke ut for noe under veis (uvær, brekke foten...). Ut over dette ville jeg satse på at du finner nok mat på hyttene. Jeg pleier å ha noen ferdige porsjoner havregryn med melkepulver i til nødproviant. Husk å sjekke at det er betjente eller selvbetjente hytter.
Ubetjente hytter har ingen mat.

 

Her finner du typiske varer med priser:

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/turistforeningen/files/339528199e8ab2309f5c3046fa55fc1b594657df.pdf

God tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke hyttene i Breheimen, men DNT selvbetjent generelt:

1) Spesielt lurt er det ikke, men egentlig ikke, nei.

2) Størst utvalg i middagsretter. "Nistemat" kan være så ymse. Det kommer mest an på hvor kresen du er i matveien.

3) Ja, det bør du absolutt. Både med tanke på nødproviant og som kos underveis. Et eller annet varmt i kroppen gjør underverker når været slår seg vrangt.

4) Kommer an på deg. Hvis du vet hva du liker på tur, så ta med det. Hvis du ikke vet det, test med to-tre dagers tur i forkant. F.eks jeg greier ikke brød og nøtter på tur, mens sånne ting som Snickers og annet kliss plutselig er nytelse. Folk reagerer forskjellig på tur og en av reaksjonene kan komme i matveien. Det er greit, men hva som er dumt er å sitte halvveis ute i turen og få brekninger av maten som så fin ut på kjøkkenbordet.

Som nødproviant er det lite som slår frysetørret når det gjelder vekt og holdbarhet. Noen posjoner tørket kjøtt og frukt er heller ikke galt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, herlige Breheimen!   Tenker meg på telttur dit i juli.

Har vært mye i Breheimen, oftest på telttur.  Erfaringen min er at du finner det som står på proviantlista til DNT, linket til lenger opp her. 

Det er mange år siden jeg var innom Skridulaupbu, og utvalget der var ganske magert, ikke rart når den ligger usentralt til og får lite besøk.  Bortsett fra den, så tror jeg du finner greit utvalg på de andre hyttene.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips! Da pakker jeg iallfall kokesett, knekkebrød, havregryn, litt frysetørret mat og en spekepølse. Det burde ikke gi voldsomt med ekstra vekt.

Spenningen nå ligger mest i snøforholdene i Breheimen. Det er visst endel snø der nå, men mye kan endre seg på et par uker. Særlig stiene mellom Vigdalstøl - Fast - Arentzbu - Nørdstedalseter ser ut til å gå ganske høyt. Jeg er ikke kjent i Breheimen, men antar det kan være shady hvis ikke tilstrekkelig med snø har smeltet?

Endret av henrık
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

henrık skrev (42 minutter siden):

Spenningen nå ligger mest i snøforholdene i Breheimen. Det er visst endel snø der nå, men mye kan endre seg på et par uker. Særlig stiene mellom Fast - Arentzbu - Nørdalseter ser ut til å gå ganske høyt. Jeg er ikke kjent i Breheimen, men antar det kan være shady hvis ikke tilstrekkelig med snø har smeltet?

Er det mye snø, så betyr det at det blir tyngre å gå.   Om det er mye snø og varmt, så blir det stor snøsmelting, og sannsynlighet for store bekker.   

Er det bratt og mye snø, så kan det være vanskelig å få godt fotfeste om stien er dekket av snø.   På ruta du tenker gå, så er de bratteste partiene opp mot Oksli og ned mot Fivlemyrene, men der ser det ikke ut til å være særlig med snø i følge senorge.no.   Det er et kort, bratt parti rett øst for Leirvannet, der ser det ut som det ligger en del snø fortsatt, og det er også nordvestvendt, så snøen ligger kanskje en god stund til.

513416611_Screenshot2021-06-10at20_57_25.thumb.png.23c0d419ccfa3ff09885c16ad1bf4007.png

Du kan jo sjekke med Nørdstedalsseter når det nærmer seg tur.   Pluss sjekke oppdatert føremelding på dnt.no.   Den ferskeste meldingen for Breheimen sier:

"09.06:
I Breheimen er det fortsatt mye snø i høyden. Det er bart og fint nede ved Sota Sæter og fint å gå turer i området her. Grønt og sommerlig.

Men straks en kommer opp i høyden er det snøføre.

Vi er nå i en mellomsesong fra vinter til vår i fjellet og forholdene endrer seg for hver dag. Sjekk senorge.no om du planlegger tur."

Det står ikke noe i meldingen om bruer er lagt ut.  Det er også noe å sjekke.

Endret av Luesveis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.