Gå til innhold
  • Bli medlem

Vådlandsnuten i Madlandsheia.


REJOHN

Anbefalte innlegg

En skikkelig flott tur.

En tur til Vådlandsnuten har stått på vårprogrammet i nok så mange år. Dette året har det liksom ikke blitt noe av denne tradisjonelle turen. Snø og mange andre turer har kommet i veien. Det var på tide å komme seg til toppen, denne våren – sommeren – også. Vådlandsnuten er en topp, hele 802 moh, så det er en del bakker oppover. Selvsagt det samme nedover, om ikke turen går videre mot Tverromdalen eller Rolighetsdalen og Maribakken.

Disse to turene er skikkelig flotte, og går i et spennende terreng. Tverromdalen går nedover mot Gloppedalen og Gloppevatnet som ligger mellom «Brekko» og «Madland». Rolighetsdalen leder ned til den gamle drifteveien mellom Jæren og Sirdal, og går i flott heie-terreng med lyng, moltemyrer og småvann. En skikkelig fin tur. Begge turene er skikkelige rundturer som lett er en lang dagstur på omtrent 15 kilometer. Jeg kunne tenke meg å ta en av turene, men var usikker på om det ville være lurt. Jeg hadde planer om andre langturer denne uka.

Det blir selvsagt kikket på værmeldingen før jeg tar ut på en slik tur. Jeg har gått hele turen i pisseregn, og mange ganger med noe regn underveis. Det er ikke fullt så morsom som å gå i oppholdsvær. Skulle det i tillegg vare tørt i bakken, så nærmer det seg skikkelig bra forhold. Det var nettopp hva værmeldingen bød på denne dagen. En helt vanlig mandag i begynnelsen av juni. Hvor mange andre kunne det være ute på tur den dagen – spesielt mot Vådlandsnuten. Det viste seg at det ikke var andre på den spesielle turen, men en gjeng hadde slått seg ned med telt og greier på andre siden av midtre Fisketjønn. Uten om det gikk jeg hele turen uten å se andre folk.

Ulempen med turer i Madlandsheia er tre «le». Om du er alene i bilen – som jeg, denne gangen – så betyr det å stoppe, gå ut av bilen, åpne leet og sette seg i bilen for å kjøre igjennom og så lukke leet. - tre ganger. Det tar litt tid, og det gikk 45 minutter å komme hjemmefra til jeg sto på parkeringsplassen. Det har skjedd stor endringer i Madlandsheiene i løpet av de 50-60 årene jeg har vært der. Ikke så mye oppe i høyden, der er det «hei» som alltid, men lavere nede Rundt parkeringsplassen og opp til Høylandsskaret er det i dag skog. Tidligere var det åpne sletter og god sikt. Det var en del gamle bjørker og litt skog, men mesteparten av bjørka er mindre enn 30 år. Det gror til.

Turen til toppen er egentlig ikke spesielt lang. Litt under 5 kilometer, og nesten ti opp og ned. Det er høydemeterne som gjør turen til noe annet en spasertur. Det er mange bakker opp, og opp. Rett før siste bakken opp mot toppen, fikk jeg igjen anledning til å hilse på skiltet broderen og jeg fikk satt opp for en del pr siden. Det står fortsatt godt. Fra toppen er det skikkelig god utsikt. Både innover i heia og ut mot kysten. På en klar dag er det mulig å se detaljer ganske langt vekke. Det var ikke god sikt denne dagen. Varm luft gir dis.

Siden jeg var alene ble det ingen pause på toppen, jeg snudde kjapt og tok fatt på bakkene nedover. Det ble ingen tur rundt Rolighetsdalen denne gangen. Nye sko og litt trøbbel med en gnagsår, gjorde at jeg gikk samme vei tilbake. Flott tre-timers tur i godt turvær, og uten andre.

P6078361.JPG

P6078365.JPG

P6078371.JPG

P6078373.JPG

P6078375.JPG

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Det virker som om du er godt kjent i området og kan kanskje gi meg et godt tips ang veivalg 😉

Jeg tenkte å gå rundturen via Høylandskaret og Tverromdalen. Det blir et par kg på ryggen da jeg vil ta med telt og overnatte 1 eller 2 ganger. Hvilken retning, tror du, er det "letteste" å gå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellsofa skrev (8 timer siden):

Det virker som om du er godt kjent i området og kan kanskje gi meg et godt tips ang veivalg 😉

Jeg tenkte å gå rundturen via Høylandskaret og Tverromdalen. Det blir et par kg på ryggen da jeg vil ta med telt og overnatte 1 eller 2 ganger. Hvilken retning, tror du, er det "letteste" å gå? 

Jeg har gått begge veier, men synes det er best å gå den "vanlige" veien (Høylandsskaret) først.  Jeg har noen ganger sett for meg å ligge i telt ved Tverromdalsvannet. Det  burde være mulig å finne en god plass der.  ellers er det jo en flott plass å slå opp telt helt nede ved Gloppevannet.  Bakken opp fra Lomsvik og opp til parkeringsplassen kan være tung...

Endret av REJOHN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellsofa skrev (4 minutter siden):

Takk for svar 👍 Kan det være en idé å starte fra den nederste p-plassen (Lomsvik) og gjøre unna den bakken mens man enda har krefter? Så blir det jo bare å cruise inn til bilen på returen 🤔

Enten det eller å ha to biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller legge fra seg sekk på hjemturen på nederste plassen og gå opp bakkene og hente bil uten sekk (husk å ta med bilnøkkel ut av sekken..) og så kjøre ned å hente sekken:-) Mulig det regnes som juks å ikke bære sekken opp der men det hadde jeg gjort..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dede skrev (2 timer siden):

Eller legge fra seg sekk på hjemturen på nederste plassen og gå opp bakkene og hente bil uten sekk (husk å ta med bilnøkkel ut av sekken..) og så kjøre ned å hente sekken:-) Mulig det regnes som juks å ikke bære sekken opp der men det hadde jeg gjort..

 Ingen dum idé, dette 😎 Og siden jeg ikke har 2 biler så blir det nok sånn at jeg "jukser litt" 🤭 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellsofa skrev (29 minutter siden):

 Ingen dum idé, dette 😎 Og siden jeg ikke har 2 biler så blir det nok sånn at jeg "jukser litt" 🤭 

Enda bedre; kjør sekken opp og legg den fra deg før du kjører ned og starter turen med å gå opp uten sekk😉 så slipper du bakken opp på slutten⛰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dede skrev (3 timer siden):

Enda bedre; kjør sekken opp og legg den fra deg før du kjører ned og starter turen med å gå opp uten sekk😉 så slipper du bakken opp på slutten⛰

Idéene dine blir bare bedre og bedre 😆 det plager meg litt at jeg ikke kom på det selv 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.