Gå til innhold
  • Bli medlem

Konteiner-rester etter Mardonius luftslipp Østmarka


TheFlorux

Anbefalte innlegg

Hei,

Tok en tur til myren øst for Steinsjøen i Østmarka i helgen for å se etter spor etter luftslippet da Max Manus ble sluppet i fallskjerm med en del utstyr i april '43. Riksantikvaren skriver så fint at "Rustne konteinere kan fortsatt sees i området" og angir også GPS-posisjon 10.988280773163, 59.831008605293 som er litt øst i myren øst for Steinsjøen.

Etter å ha gått manngard gjennom myren og området rundt med en kompis måtte vi innse at det var bomtur - ikke en eneste rest etter konteinere fra luftslippet i 1943 var å finne, på tross av meldingen hos Riksantikvaren.

Er det noen som har funnet disse, og vet om vi i det hele tatt var på riktig myr? Fant frem til nøyaktig punktet som var angitt hos Riksantikvaren sjekket med Garmin GPS, og der var det definitivt ingenting. Ettersom meldingen der er oppdatert nylig så synes det heller ikke sannsynlig at de har forsvunnet i myren på så kort tid. Her er loggen over mitt søk - kompisen min tok vestsiden. GPS-koordinatene nevnt over er til høyre i myren på bildet under der jeg har surret mest frem og tilbake.

1818915523_Screenshot2021-06-08at13_07_37.thumb.png.95f37dc2d47c07e4adf473e2660f97d8.png

 

Jeg begynner å gå tom for nye koller, tjern og stier å besøke i Østmarka, så nå står historiske steder for tur, og denne her kunne det vært gøy å få loggført.

Alle tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
sneakyowl skrev (31 minutter siden):

Hmm, ikke til forveksling med samme type slipp ved Kåterudmåsan (!) altså?
https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Slippsted_for_Milorg_gruppe_121
 

Nei, dette er en annen, der Max Manus også ble sluppet ut. Også referert i Østmarka fra A-Å, side 178.

Se https://www.kulturminnesok.no/kart/?q=&am-county=&lokenk=location&am-lok=&am-lokdating=&am-lokconservation=&am-enk=&am-enkdating=&am-enkconservation=&bm-county=&cp=1&bounds=59.83192591728339,10.987207889556885,59.83009270553835,10.989353656768799&zoom=18&id=f6d6eefb-c229-11eb-a3a5-005056bf50a4

Kåterudmåsan også på listen, men denne gangen skulle vi altså på (bom)tur til myren øst for Steinsjøen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (8 timer siden):

Jeg foreslår at du stiller spørsmålet i Facebookgruppene  "Østmarka" og "Kjære Østmarka". 

Godt innspill. Er dog ingen fan av Facebook, så ville heller spørre her. Sjekker med ØX og et par andre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen,

Da har jeg vært i kontakt med superhyggelige Even Saugstad, Østmarka A-Å, og det viser seg at GPS-angivelsen på Riksantikvarens kart høyst sannsynlig kun er ment som en generell angivelse av myren de siktet på, og ikke refererer til et bestemt funn. Dessuten ble kontainerene spredt over et område fra Pølseberget til Steinsjøen, og Max Manus synes også å hoppe litt fra vann til vann i boken sin.

Konklusjonen blir nok at jeg til høsten tar en ny tur til skråningen øst for Steinsjøen og tar en titt i bratthengene der, og så parkerer prosjektet for denne gang. Tar også kontakt med Riksantikvaren for å fjerne GPS-anvisningen da den definitivt er misvisende.

Håper dette kan spare eventuelle andre for en bomtur. Vel - bomtur og bomtur - ethvert påskudd til å komme seg ut i marka er jo positivt.

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.