Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellen på disse to GPS dingsene?


Anbefalte innlegg

Hva er hovedforskjellen på disse to siden det er litt prisforskjell? Garmin eTrex 10 (Worldwide) og Garmin eTrex 10 

Jeg skal kun være i Norge og jeg vil gjerne kunne legge inn geocacher på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde håpet på det svaret, men hva om det ikke er dekning på fjellet? Jeg føler meg liksom ikke trygg nok, men mulig jeg bare er litt overdreven engstelig siden det blir første gang i fjellet 🙈. Jeg bruker primært norgeskart friluftsliv. Og jeg merker at jeg enn så lenge ikke er sterk nok på kart. Hva om det liksom blir tett tåke eller noe? Jeg skal ikke langt ute på «viddene» sånn med det første, men planen er jo det etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke gps på telefon også uten dekning.  Jeg setter gjerne telefon i flymodus om jeg vil spare batteri der jeg vet det er varierende dekning så den slipper å bruke batteri for å lete etter signaler. Jeg bruker TOPO GPS og har lastet ned kart - om jeg skal på tur i nytt område så passer jeg på å ha lagt inn kartene på telefonen mens jeg er på Wifi (gjøres kun en gang for hvert område og en kan laste ned store områder omgangen (f.eks. hele hardangervidda).  Men for lengre turer (ukesturer) er det gjerne bedre med dedikert GPS mht batteri? Jeg kunne "velge" mellom Iphone XR sist vi oppgraderte på jobb.  Stor og tung telefon men masse skjerm og batteri på den.. Jeg sporer turer jeg går selv og laster jo også ned spor andre har laget som jeg vil følge - helt som vanlig GPS(tror jeg). Ikke perfekt program - høydemetere og hastighet kan av ogtil hikke litt.. og har enda ikke funnet en god måte å vise målestokk på.  Men for de 30 kr jeg betalte for kartet er det jo helt ok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tittei said:

Hva er hovedforskjellen på disse to siden det er litt prisforskjell? Garmin eTrex 10 (Worldwide) og Garmin eTrex 10

Ser ikke ut som det er noen forskjell, på Garmin sine sider er det bare en eTrex 10.  Noen bruker kanskje ordet worldwide fordi den leveres med et basiskart over hele verden. Det kartet er ubrukelig til navigasjon, men du kan i det minste se om du er på Borneo, i Himalaya eller på Finnmarksvidda, dersom du er usikker :-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke noen vesentlig forskjell nei, om noen i det heletatt.

Svjv. kommer alle Garmin med ett basiskart som dekker hele verden, så dette får du nok uansett. Det kan være at noen forhandlere slenger på "(worldwide)" for å fremheve dette.

Det kan også ha noe med garanti, dokumentasjon og tilbehør å gjøre, da produsenter ofte markedsfører og selger de samme enhetene i flere marked med ulike krav til dokumentasjon og garantiordninger, samt strømtilførsel o.l. - hvis det er ett produkt som skal kobles til strømnettet / lades. Dette påvirker da stort sett bare innpakning, medfølgende papirer og evt. varekoden på utstyret - ikke funksjonen.
Det vil i praksis si at en Garmin eTrex 10 bestilt på Fjellsport og en som er bestilt på Amazon.com, vil være akkurat samme GPS enhet, men emballasje, tilbehør osv. kan variere. Og du vil sannsynligvis ikke få utført gratis garantiarbeid i Norge på den som er bestilt fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (2 timer siden):

Ser ikke ut som det er noen forskjell, på Garmin sine sider er det bare en eTrex 10.  Noen bruker kanskje ordet worldwide fordi den leveres med et basiskart over hele verden. Det kartet er ubrukelig til navigasjon, men du kan i det minste se om du er på Borneo, i Himalaya eller på Finnmarksvidda, dersom du er usikker :-

Takk. Greit jeg er dårlig på kart, men et sted går grensen selv for meg 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (2 timer siden):

Det er nok ikke noen vesentlig forskjell nei, om noen i det heletatt.

Svjv. kommer alle Garmin med ett basiskart som dekker hele verden, så dette får du nok uansett. Det kan være at noen forhandlere slenger på "(worldwide)" for å fremheve dette.

Det kan også ha noe med garanti, dokumentasjon og tilbehør å gjøre, da produsenter ofte markedsfører og selger de samme enhetene i flere marked med ulike krav til dokumentasjon og garantiordninger, samt strømtilførsel o.l. - hvis det er ett produkt som skal kobles til strømnettet / lades. Dette påvirker da stort sett bare innpakning, medfølgende papirer og evt. varekoden på utstyret - ikke funksjonen.
Det vil i praksis si at en Garmin eTrex 10 bestilt på Fjellsport og en som er bestilt på Amazon.com, vil være akkurat samme GPS enhet, men emballasje, tilbehør osv. kan variere. Og du vil sannsynligvis ikke få utført gratis garantiarbeid i Norge på den som er bestilt fra utlandet.

Godt poeng. Jeg har snakket og lest enda litt mer. Kanskje jeg skal prøve meg på kun tlf og heller innvistere i en større og bedre powerbank. Jeg har HUAWIE P20 lite og ipad siste generasjon. Er 20000 et eller annet bra nok da? Tracker alle turene, pluss litt podcast og musikk som er lastet ned på forhånd. Snakker om max 7 dagers tur. (For lat til å regne ut selv, sorry) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips der hjælper på ydeevnen på en powerbank. 

1 sluk tlf når du oplader den

2 sørg for både tlf og powerbank er varme når du skal lade, jeg lader typisk om morgen, hvor powerbank og tlf så lægges i soveposen mens jeg drikker kaffe og spiser frokost.

3 jo større kapacitet batteriet i din tlf har, jo større powerbank bør du have. Har selv en iPhone 11pro max(kamera, e bogs læser og gps) jeg kan få 3 fulde opladninger ud af den her powerbank https://powerbanken.dk/produkt/anker-powercore-nintendo-switch-13400-mah-powerbank-sort/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.