Gå til innhold
  • Bli medlem

Alfa Holt vs Alfa Impact


TheFlorux

Anbefalte innlegg

Hei,

Nå har Oslo Sportslager endelig fått inn Alfa Impact igjen, men oppdaget akkurat Alfa Holt som beskrives som en sko med ekstra god demping.

Er det noen som har rukket å få noen erfaring med Holt enda? Det jeg liker med Impact er den positive omtalen her på fjellforum og andre steder, at den kan repareres og at det er en skikkelig skinnsko.

Imidlertid har jeg et par skader som gjør at jeg trenger ekstra god demping i skoene mine, og sånn sett kunne Holt være interessant, samtidig som den også ser ut til å puste bedre, og jeg har nok en ikke ubetydelig fotsvette på lange turer både i skog og fjell.

Har forsøkt å spørre Alfa, men der er det ingen svar å hente for tiden..

Noen som har noen innspill før jeg handler i morgen? Har gledet meg til dette i et par måneder nå 

Tusen takk for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. 

Hadde nettopp litt av samme problemstilling selv. Alfa Holt skal være mindre stiv og lettere. Impact er tyngre, stivere og jeg antar at den varer lengre. Jeg eier allerede et par stive sko fra før som jeg bruker til å gå i hardere terreng med. Jeg var ute etter sko som egner seg godt i variert terreng med mye myr (Trøndelag), valget falt derfor på Holt. Har ikke mottatt skoene enda så kan ikke si noe om hvordan de er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

danielbravo skrev (7 minutter siden):

Hei. 

Hadde nettopp litt av samme problemstilling selv. Alfa Holt skal være mindre stiv og lettere. Impact er tyngre, stivere og jeg antar at den varer lengre. Jeg eier allerede et par stive sko fra før som jeg bruker til å gå i hardere terreng med. Jeg var ute etter sko som egner seg godt i variert terreng med mye myr (Trøndelag), valget falt derfor på Holt. Har ikke mottatt skoene enda så kan ikke si noe om hvordan de er. 

Takk for svar. Det minner meg om at jeg sannsynligvis må bite i det sure eplet og få meg to par turstøvler selv i tillegg til to par tursko. Går 2-5 mil per uke, ofte lenger 2-3-dagers turer med opp til 20kg sekk, og da er gode, stive støvler viktig. Ser ut som idealet ville være Holt til de kortere turene og Impact til de lenger, men da snakker vi jo nesten 9.000 kroner for tursko. Skrekk og gru!

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (2 minutter siden):

Takk for svar. Det minner meg om at jeg sannsynligvis må bite i det sure eplet og få meg to par turstøvler selv i tillegg til to par tursko. Går 2-5 mil per uke, ofte lenger 2-3-dagers turer med opp til 20kg sekk, og da er gode, stive støvler viktig. Ser ut som idealet ville være Holt til de kortere turene og Impact til de lenger, men da snakker vi jo nesten 9.000 kroner for tursko. Skrekk og gru!

Har ikke prøvd Impact skoene, har kun prøvd på Walk King skoene, som jeg tror skal være nokså like i stivheten. Det går nok helt fint an å bruke Impact skoene til det meste. De skoene jeg har for tiden (Salewa Rapace) synes jeg kan bli for stive når jeg går i mykere terreng, samtidig som de ikke er helt vanntette lenger. Du kan jo prøve deg fram med den modellen som dekker det største behovet ditt, så ser du etterhvert om det fortsatt er behov for enda ett par? Sko er jo veldig personavhengig også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv Impact og er meget fornøyd med de. De er ganske så stive i sålene, men jeg liker litt den direkte responsen også, selv om knærne sikkert hadde likt litt mykere såler i blant. De er tunge som rakkern i forhold til andre fjellsko jeg har eid tidligere, men det er ikke noe jeg kan si jeg legger særlig merke til når jeg først er på tur.

Holt ser ut som veldig tiltalende sko også : )

Angående pris, så kjøpte jeg mine under julekalenderen til Alfa. Da var det 30% rabatt å få hver dag på hele nettbutikken. Om de kommer med noe lignende i år, og du har tid til å vente så er det en god del kroner spart på det.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (3 minutter siden):

Jeg har selv Impact og er meget fornøyd med de. De er ganske så stive i sålene, men jeg liker litt den direkte responsen også, selv om knærne sikkert hadde likt litt mykere såler i blant.

Takk for godt innspill! Kan jo kjøpe Impact og eventuelt bytte sålen inni også. Og så vurdere Holt til jul. 
 

Får vurdere hvilken som passer best på foten. Må innrømme at jeg håper det blir Impact. Som DNT-medlem får man jo hyggelig pris også, om enn ikke så mye som 30%.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fasiten 😎 (for mine føtter)

Kom akkurat hjem fra Oslo Sportslager hvor jeg har prøvd både Impact og Holt i flere størrelser. Impact er suverent bedre på absolutt alle områder, med mulig unntak for demping i sålen. Har ikke fått testet hvor bra den puster over tid selvfølgelig, men da begge har Goretex inni er nok det ganske likt.

Impact er noe bredere foran og passer sådan foten min bedre. Den er den første turskoen jeg har vært borti som var behagelig selv i butikken - tror knapt den trenger å bli gått inn.

Nå må jeg få flyttet rundt på en del avtaler slik at jeg sporenstreks kan komme meg ut i marka og ta Impact skikkelig i bruk. Har til og med fått lov av kona å gå inn skoene inne ..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.