Gå til innhold
  • Bli medlem

Vangen 635 Highlander


Finn-Åge Jakobsen

Anbefalte innlegg

Hei.

I forbindelse med rydding i en garasje fant jeg en Vangen fiskestang.

Den heter vangen 635 highlander. Jeg har søkt på den, men finner ingen ting om denne stangen. Den er 11 fot lang og tilsynelatende ubrukt.

Er dette en elvefiske- eller sjøstang om noen vet?

Bare nysgjerring

 

mvh

Finn-Åge Jakobsen

Endret av Finn-Åge Jakobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, gode gamle Vangen, ja. Sigurd Vangen bygde splitcanestenger i toppklasse fra 50-tallet. Han og Asbjørn Hørgård regnes som de to fremste stangbyggerne i Norge.
Den du har er ei glassfiberstang beregnet for slukvekter fra rundt 10 til 40 gram tror jeg. Jeg vet den var populær til fiske etter sjøørret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ei Vangen haspelstang, husker ikke modellnummer, men den var litt kortere enn din stang, og for litt lettere sluker. Den hadde en dyp og litt langsom aksjon, nydelig å kjøre fisk med.  Sigurd Vangen ble mest kjent for splitcanestengene (splittet bambus), og jeg mener han fant opp en ny type konstruksjon kalt stjernebygg, eller Magic Star. De stengene var veldig anerkjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.