Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped MIRA II HL I sterk vind!


Aaaaaaaahaaaaa

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som har teste Exped MIRA II HL i sterk vind på snaufjellet eller har link til noen tester/erfaringer rundt dette? 
 

Andre tips om liknende telt som tåler sterk vind taes imot med takk. Bør holde seg rundt den samme vekten og ha romslig plass til en person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke prøvd Mira, men det er et lettvektstelt med tynn duk, og er oppgitt å være et såkalt 3-sesongs telt. Det er med andre ord ikke konstruert for de tøffeste og røffeste værforholdene, og på høyfjellet om høsten kan man få kastet over seg ganske så sterk vind, og kanskje kombinert med sludd/snø.
Det er klart at jo tynnere duk teltet har, jo større risko for at den revner i sterk vind. Men det finnes forskjellige kvalieter av tynn duk, og Exped bruker gode materialer i teltene sine.
Mira er vel et slikt telt der du først slår opp innerteltet, og så legger ytterduken over det? Det er en upraktisk og irriterende løsning i vind og/eller regn.

Mitt førstevalg til et romslig solotelt til høyfjellsbruk er Hilleberg Unna. Det tåler MYE vind og uvær, og konstruksjonen gjør det veldig stabilt selv om det blåser kraftig. Det er et telt jeg ville stolt 100 prosent på. Det veier et halvkilo mer enn Mira, men er etter mitt syn vel verdt den ekstra vekta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (35 minutter siden):

Jeg har ikke prøvd Mira, men det er et lettvektstelt med tynn duk, og er oppgitt å være et såkalt 3-sesongs telt. Det er med andre ord ikke konstruert for de tøffeste og røffeste værforholdene, og på høyfjellet om høsten kan man få kastet over seg ganske så sterk vind, og kanskje kombinert med sludd/snø.
Det er klart at jo tynnere duk teltet har, jo større risko for at den revner i sterk vind. Men det finnes forskjellige kvalieter av tynn duk, og Exped bruker gode materialer i teltene sine.
Mira er vel et slikt telt der du først slår opp innerteltet, og så legger ytterduken over det? Det er en upraktisk og irriterende løsning i vind og/eller regn.

Mitt førstevalg til et romslig solotelt til høyfjellsbruk er Hilleberg Unna. Det tåler MYE vind og uvær, og konstruksjonen gjør det veldig stabilt selv om det blåser kraftig. Det er et telt jeg ville stolt 100 prosent på. Det veier et halvkilo mer enn Mira, men er etter mitt syn vel verdt den ekstra vekta.

Tusen takk for tips. Ja er redd mira kan være litt for skjørt for røffe forhold. Har et orion 3 ekstrem og det tåler også ganske så mye vind men synes det er litt for tungt på vandring i høyfjellet. Unna vet jeg tåler veldig mye men ser noe trangt ut? Men jeg må ta å få sett det i virkeligheten å sjekke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at Orion 3 er for tungt for alenetur, ja :-) . Men det er et fantastisk telt, jeg har brukt Orion 2 extrem ganske mye, Duken på Orion-teltene er dobbelt så "tykk" (egentlig tråden som er brukt når de vever stoffet) som duken på Mira, så det tåler mye mer.
Jeg synes Unna er veldig romslig som solotelt, mye bedre romfølelse i det enn mange andre enpersons-telt. Kuppelformen og nokså rette vegger bidrar til det. Og det er kjapt og enkelt å sette det opp i dårlig vær. Mangelen på store fortelt vil du neppe oppleve som plagsom. Er du alene er det bare å hekte av litt av innerteltet hvis du skal lage mat inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (16 minutter siden):

Skjønner godt at Orion 3 er for tungt for alenetur, ja :-) . Men det er et fantastisk telt, jeg har brukt Orion 2 extrem ganske mye, Duken på Orion-teltene er dobbelt så "tykk" (egentlig tråden som er brukt når de vever stoffet) som duken på Mira, så det tåler mye mer.
Jeg synes Unna er veldig romslig som solotelt, mye bedre romfølelse i det enn mange andre enpersons-telt. Kuppelformen og nokså rette vegger bidrar til det. Og det er kjapt og enkelt å sette det opp i dårlig vær. Mangelen på store fortelt vil du neppe oppleve som plagsom. Er du alene er det bare å hekte av litt av innerteltet hvis du skal lage mat inne.

Høres ut som unna kan være en god løsning, så skal definitivt sjekke ut det nærmere 👍🏻🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jeg fikk vindtestet mitt Mira ii HL ved bredden av Femunden da jeg lå en natt og ventet på morgenbåten i juli 2021. Det var 18 - 22 m/s i kastene. Vinden skiftet retning utpå natta og kom dermed sidelengs på teltet, det var lite hyggelig å ligge og høre på hvordan ytterteltet blafret vilt i vinden og se i taket og hele greia begynte å bli skjev. Jeg dro ut og festet på fire ekstra barduner med plugger i dørhemper og i de ordinære festene, etter dette sto teltet stødig og ble stille.

Generelt overraskende solid telt(duk) og solide stenger, selv om svakheten er at det bare kommer med to barduner med ordinære bardunfester. Jeg tror konstruksjonen der en trekker stengene gjennom stangkanaler sørger for at det er mer solid enn det ser ut som ved første øyekast. I den oppdaterte 2022 - versjonen av teltet ser jeg at Exped har gått bort fra stangkanaler og over til en ren klips-løsning, som jeg tviler på vil gi samme stødighet som i den eldre versjonen.

Etter opplevelsen ved Femunden og etter en del frysing pga trekk under kalde netter i høyfjellet har jeg bestemt meg for at jeg trenger mer solide greier med fast duk i innerteltet, og har gått til innkjøp av et Hilleberg Unna. Mira ii HL er dermed forvist til å være et rent godværs-sommertelt til bruk i lavlandet. Et skikkelig romslig telt med masse høyde under taket og praktiske løsninger for akkurat den bruken. Bildet er fra en slik lavlandstur i Bymarka i Trondheim.

 

IMG_4838.JPG

Endret av LarsFriluft
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.