Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske med/fra båt på Mår


Tom42

Anbefalte innlegg

Siden jeg ikke lenger er gangbar ut over 300 meter har jeg nå kjøpt meg en gummibåt med en 4 hk motor.  Båten har jeg i første omgang tenkt å bruke på Mår. Starte ved Synken og putre opp til utløpet av Vikbekken.  Der vil jeg etablere leir, og fiske med flue i bekken og i utoset.

Men siden jeg har båt hadde det vært morro å prøve selve vannet også, men fiske i vann har jeg aldri bedrevet så her trenger jeg tips, ikke minst om valg av utstyr.

Samtidig er jeg også takknemlig for to ting til:

Tips om andre vann som huser ørret, hvor det er lov å bruke båt, med eller uten motor?

Og steder som er tilrettelagt for funksjonshemmende, primært i Telemark og Buskerud?

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Tom42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo fiske med båt i en haug med vann, men skal du samtidig ha «høyfjellsfølelse, så er Sønstevatn østover fra Rødberg, en mulighet. Du kan leie båt der, men da jeg var der for mange år siden, hadde vi med egen motor. Vi fisket utelukkende med wobbler, og fikk greie ørreter opp til 600 gram. 
 

Skal du fiske jevnlig etter ørret fra båt, så bør wobblere og markdrag være med. 

Endret av TOT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (På 5.6.2021 den 9.38):

Du kan jo fiske med båt i en haug med vann, men skal du samtidig ha «høyfjellsfølelse, så er Sønstevatn østover fra Rødberg, en mulighet. Du kan leie båt der, men da jeg var der for mange år siden, hadde vi med egen motor. Vi fisket utelukkende med wobbler, og fikk greie ørreter opp til 600 gram. 
 

Skal du fiske jevnlig etter ørret fra båt, så bør wobblere og markdrag være med. 

Jeg er helt grønn når det gjelder slukfiske.  Det eneste jeg kan er markfiske, som jeg vokste opp med og fluefiske.  Wobbler?  Vet  selvfølgelig hva W er men det er også alt.  Dorge eller kaste med stang?  Fiskes høyt eller lavt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (6 timer siden):

Jeg er helt grønn når det gjelder slukfiske.  Det eneste jeg kan er markfiske, som jeg vokste opp med og fluefiske.  Wobbler?  Vet  selvfølgelig hva W er men det er også alt.  Dorge eller kaste med stang?  Fiskes høyt eller lavt?

 

Du kan da fiske med både flue og mark fra båt vil jeg tro. Forskjellen på sluk og mark er at du må sveive inn når du fisker med sluk 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (6 timer siden):

Jeg er helt grønn når det gjelder slukfiske.  Det eneste jeg kan er markfiske, som jeg vokste opp med og fluefiske.  Wobbler?  Vet  selvfølgelig hva W er men det er også alt.  Dorge eller kaste med stang?  Fiskes høyt eller lavt?

 

Wobblere er knall til dorging. Helst flytende wobblere, for de flyter opp om du av en eller annen grunn må stoppe, svinger for brått mv. Til vanlig ørretfiske ville jeg valgt wobblere i 5-7 cm. Disse går ikke særlig dypt, neppe mye over en drøy meter, og kan derfor fiskes nær land og grunner. Er det lov å fiske med to stenger, så ville jeg gjort det. Men sjekk fiskekortet. Ikke alle steder er det lov å fiske fra båt. Jeg mener feks at dette ikke er tillat på Vikbekkfjell. Men hva som gjelder selve Mår, vites ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (9 timer siden):

Wobblere er knall til dorging. Helst flytende wobblere, for de flyter opp om du av en eller annen grunn må stoppe, svinger for brått mv. Til vanlig ørretfiske ville jeg valgt wobblere i 5-7 cm. Disse går ikke særlig dypt, neppe mye over en drøy meter, og kan derfor fiskes nær land og grunner. Er det lov å fiske med to stenger, så ville jeg gjort det. Men sjekk fiskekortet. Ikke alle steder er det lov å fiske fra båt. Jeg mener feks at dette ikke er tillat på Vikbekkfjell. Men hva som gjelder selve Mår, vites ikke. 

 

 

Men hva som gjelder selve Mår, vites ikke.  Takk for innspillet det var nyttig

Opprinnelig er planen å komme meg opp til Holken - nok en gang.  Men, og de står i kø.  Men i 2017, i forbindelse med en kneoperasjon ble en nerve - varig skadet.  Slik at jeg i utgangspunktet er lite gangbar.  Selv om jeg både i 2019 truet meg opp til Holken, med resultat at jeg bare med nød og neppe kom meg tilbake. 

Og nå, to år senere har jeg et nytt håp om Holken.  For å unngå Mårshallene mar jeg kjøpte meg en gummibåt som jeg vil kjøre opp til utløpet av Vikbekken og gå opp derfra.  Men det igjen var avhengig av en, for meg ny, behandlingsform - bokade av nerven.  Pr i dag har dette blitt forsøkt her i Tønsberg, uten at det har gitt resultater over tid, derfor er det søkt "oppover", men, ny nedtur oppsto, fikk time først i november.  Derfor måtte jeg revurdere det hele til å gjelde utløpet av Vikbekken.  Men jeg er på Hardangervidda, i det minste ganske nær. 

Men utfordringene står i kø.  En kommunal lov tillater ikke bruk av motor, og det er grunneiere som regulerer fisket i Mår.  Så vet jeg i det minste det.  Og så har jeg noe å jobbe med.

Men selv om jeg ikke kan bruke motor har jeg årer.  Og så er det rimelig kort vei derfra opp til Holken så er det ikke utenkelig at jeg drar opp med lett pakning.  Egentlig  er det realistisk fordi jeg pr i dag vet eksakt hvor nerven som er skade har sin bane.  Og siden jeg har et behandlingshjelpemiddel som heter TENS har jeg nå satt elektroder over nervebanen  og opplevder nå smertefrihet/reduksjon.  Så kanskje -------.   

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Jeg sjekket både lovdata og Inatur nå, og det stemmer at det verken er lov med motor eller fiske fra båt i Mår vest (altså den delen som dekkes av kortet «Mårfjell»). 
 

På Sønstervatn er du også «nesten» på Hardangervidda, og der er det lov med båtfiske og motor. 
 

Om du bor i Tønsberg, så er det jo en flott skjærgård der, hvor du kan putre rundt i båten etter sjøørret og makrell. Om det skulle være av interesse. Kona mi er fra Tønsberg.  
 

Ellers er det bare å ønske god bedring og lykke til! Jeg var selv ved Holken sist sommer, og det er et flott sted. Men at du aldri har fisket med sluk der, er både imponerende og litt sjokkerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (49 minutter siden):

Hei igjen! Jeg sjekket både lovdata og Inatur nå, og det stemmer at det verken er lov med motor eller fiske fra båt i Mår vest (altså den delen som dekkes av kortet «Mårfjell»). 
 

På Sønstervatn er du også «nesten» på Hardangervidda, og der er det lov med båtfiske og motor. 
 

Om du bor i Tønsberg, så er det jo en flott skjærgård der, hvor du kan putre rundt i båten etter sjøørret og makrell. Om det skulle være av interesse. Kona mi er fra Tønsberg.  
 

Ellers er det bare å ønske god bedring og lykke til! Jeg var selv ved Holken sist sommer, og det er et flott sted. Men at du aldri har fisket med sluk der, er både imponerende og litt sjokkerende. 

Igjen takk for gode innspill.  Joda jeg skal bruke båten her i skjærgården.  Ang kone så har vi det likt, skjønt kona mi er fra Nøtterøy.  

Sønstervann er et flott vann som jeg helt sikkert kommer til å besøke, kanskje til og med i år.

Angående slukfiske.  Det høres sikkert blærete ut, men jeg synes ikke det er morsomt med sluk.  Kanskje jeg skal la fluestanga  være hjemme et år, slik at jeg ikke har noe valg.  

Angående motorferdsel i utmark.  I 2019, jeg er håpløst forelsket i Hardangervidda, synes vestvidda å være et snillere sted å dra til.  Vurderte å kjøre til Trondsbu.  Derfra er det bomvei til Byen.  Søkte Eidsfjord kommune om lov til å kjøre bil inn dit, men, til tross for en tåredryppende søknad, (synes jeg) fikk jeg avslag.   Kjøpte derfor en varetilhenger og og fordi jeg kunne sykle uten for store problemer trente jeg meg opp med stadig  økende vekt på tilhengeren.  Syklet så til Byen, 10 km, med totalvekt 40 kg på hengeren  og gikk derfra. 

1401093111_sykkeltrondsbu.JPG.1db8a60bd0bbd35adab1be75d8fef353.JPG

Hadde det for såvidt greit, og oppildnet av dette turen hadde jeg likevel ikke vært på "min vidde", hvilket betød østvidda, Holken som jeg har nevnt tidligere.  Tragisk i andre potens.

Hvorvidt det er bryet verd å søke Tinn kommune om å bruke motor kan jeg bare ane, på den andre siden det er ikke allverden å ro til utoset heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (23 minutter siden):

Angående slukfiske.  Det høres sikkert blærete ut, men jeg synes ikke det er morsomt med sluk.  Kanskje jeg skal la fluestanga  være hjemme et år, slik at jeg ikke har noe valg.  

Hvorvidt det er bryet verd å søke Tinn kommune om å bruke motor kan jeg bare ane, på den andre siden det er ikke allverden å ro til utoset heller.

Å legge igjen fluestanga synes jeg absolutt ikke du skal gjøre! Tenk om det blir vindstille, høysommer og intens vaking! Å banke sluk i timesvis gidder ikke jeg heller, men når det blåser hunder og katter og fisken har glemt hva vaking er for noe, synes jeg det er greit å kunne ta noen kast i ny og ne. Slukstanga er også grei når man er på flytt og bare skal teste et kast hist og her. 
 

Iflg forskriften for Mår, kan kommunen god disp i «særlige tilfeller». Men det ville overraske stort om det faktisk ble gjort. Men du kan jo ringe og høre om praksis. 
 

Ro gummibåt på Mår kan sikkert gå greit, men jeg tipper den er ganske vindutsatt. Det er jo ikke rare kjølen på en slikt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom. Godt å se at du stadig er løsningsorientert for å oppnå kvalitetstilværelse :-)

Ta å ring Bendik ferjekaptein, som du kjenner godt og sjekk mulighetene.

Jeg spurte han om mulig sjøsetting av egen båt for noen år siden og mener han sa at det er strengt forbudt. (De tenker vel da på mulig (bakterie)smitte man kan ta med seg). Men det er kanskje en grense for hva som kan forbys? Går grensa ved gummibåt, eller kano, eller barkebåt? 

Skulle alle muligheter se mørke ut kan du jo få Bendik til å kippe deg inn i Grytekilviki og hente deg igjen på et avtalt tidtspunkt. Dette har du vel gjort før også. (Har benyttet meg av den varianten et par ganger selv også).

Endret av Terje78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje78 skrev (25 minutter siden):

Hei Tom. Godt å se at du stadig er løsningsorientert for å oppnå kvalitetstilværelse :-)

Ta å ring Bendik ferjekaptein, som du kjenner godt og sjekk mulighetene.

Jeg spurte han om mulig sjøsetting av egen båt for noen år siden og mener han sa at det er strengt forbudt. (De tenker vel da på mulig (bakterie)smitte man kan ta med seg). Men det er kanskje en grense for hva som kan forbys? Går grensa ved gummibåt, eller kano, eller barkebåt? 

Skulle alle muligheter se mørke ut kan du jo få Bendik til å kippe deg inn i Grytekilviki og hente deg igjen på et avtalt tidtspunkt. Dette har du vel gjort før også. (Har benyttet meg av den varianten et par ganger selv også).

Ferdsel med båt uten motor, er tillatt etter vannressursloven paragraf 16 første ledd bokstav c. Det kreves egen hjemmel for å begrense den adgangen, og grunneier har ikke en slik hjemmel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Dorging med fluesnøre er flott på lav hastighet. Gjerne intermediate, evt en bit synkefortom. Standard «oterfluer» funker. Et par-tre stykker etter hverandre med en meters mellomrom. 
Jeg har padlet kano på Mår flere ganger, og fått grei fisk innafor Mårbu. Mener jeg fikk kjøpe kort for den innerste delen, men om det gjelder båtfiske vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.