Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva betyr disse taggene på kartet til venstre for bilde?


Anbefalte innlegg

Annonse

Dette mener jeg er såkalte fallstreker, altså at strekene ("taggene") peker inn mot dypere område innenfor koten. De viste kotene omringer altså en forsenkning. Fallstrekene er der fordi man ellers ville tolket dette som en kul i stedet for ei grop.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (37 minutter siden):

Dette mener jeg er såkalte fallstreker, altså at strekene ("taggene") peker inn mot dypere område innenfor koten. De viste kotene omringer altså en forsenkning. Fallstrekene er der fordi man ellers ville tolket dette som en kul i stedet for ei grop.

;-)

Aha, ny lærdom! :)

Men litt rart at det er en grop i terrenget, ved siden av ett vann, uten at gropen er fyllt med vann. Det kan ha en naturlig forklaring, eller kan det være omvendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, ketilring said:

Dette symbolet er ikke med på andre kart, så dette kan være noe spesifikt for den appen/tjenesten du bruker. 

Det var på de gamle M711 papirkartene, så det er noe Kartverket har brukt lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (1 time siden):

Dette symbolet er ikke med på andre kart, så dette kan være noe spesifikt for den appen/tjenesten du bruker. 
 

1B1F790B-6034-420E-A8CD-536C03B7D476.jpeg

Det er i hvert fall med på Kalvetjern på norgeskart.no

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

:)Men litt rart at det er en grop i terrenget, ved siden av ett vann, uten at gropen er fyllt med vann. Det kan ha en naturlig forklaring, eller kan det være omvendt?

Enig i at det ser litt merkelig ut her. På den annen side trenger det ikke være dype gropa. Det er bare at høydekoten går akkurat der og at det er lavere på innsida. På norgeskart.no er det jo 1-meters koter, så dybden i gropa er mindre enn 1 meter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar. Jeg på min side tenkte det kunne være markering for innhengning av dyr eller noe siden det ser ut som en gård/seter like ved. Så feil kan jeg ta 😅. Da lærte jeg noe nytt i dag også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 minutter siden):

De er med på bildet ditt. Eller misforstår jeg spørsmålet?

B17B672A-3D0C-4B39-A68B-9383282E6214.jpeg

Nei da, det er jeg som har misforstått/ikke lest godt nok. 😊 Disse forsenkningskotene vet jeg jo godt hva er. Jeg trodde trådstarter tenkte på de røde "taggene" til venstre i bildet. 🤣

image.png.8106a582fdd1edc9f78036df3c8700e6.png

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig et litt morsomt eksempel det der Kalvetjern, for høyden er 530,4 til 530,2 alt etter hvor man klikker i tjernet, og myrkanten er 530,1 f.eks. så det er litt naturstridig.

Satt å så på et kart hjemme og uten disse forsenkingskurvene vil det være umulig å se om en steinur går nedover eller oppover..

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (2 timer siden):

Nei da, det er jeg som har misforstått/ikke lest godt nok. 😊 Disse forsenkningskotene vet jeg jo godt hva er. Jeg trodde trådstarter tenkte på de røde "taggene" til venstre i bildet. 🤣

image.png.8106a582fdd1edc9f78036df3c8700e6.png

Det var faktisk det første som slo meg også før jeg skjønte hva det var snakk om. Det røde krysset er vel en slags peke-cursor i kartet tror jeg og tilhører nok den appen. Jeg tror det er en slik på norgeskartet på mobilen min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager så mye. I en alter av snart 50 kan jeg tydeligvis ikke forskjell på høyre og venstre 🙈. Godt det var noen som forstod meg. Ja, dt krysset er norgeskart sitt og viser bare hvor «musepekeren» er, så den er ikke noe spennende med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.