Gå til innhold
  • Bli medlem

1-Manns Telt med liten pakkstørrelse


mjhelgesen

Anbefalte innlegg

Annonse
Terje78 skrev (12 timer siden):

Var ikke med moms påsto Marc. Jeg er ikke så inne i sånt, så jeg tenkte bare "neivel". 🤔😂

Det er bare å legge et telt inni bestilling det så ser du at han ikke legger til mva i etterkant. Regner med at det er som i norge at prisen som opplyses til forbrukere skal være ink mva..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anund Wigen skrev (3 timer siden):

Det er bare å legge et telt inni bestilling det så ser du at han ikke legger til mva i etterkant. Regner med at det er som i norge at prisen som opplyses til forbrukere skal være ink mva..

Kom ikke på noe ekstra da jeg bestilte, så han har ikke lagt til det. Kom kun £16 ekstra for "shipping cost".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (På 22.8.2021 den 8.51):

Jeg tror nok jeg hadde valgt 10 mm selv, siden vektøkningen er såpass liten. Hva blir totalprisen for dette teltet? 

Her er svaret fra Marc på spørsmål om hans mening om valg av teltstenger. (Skrev da at teltet ikke var tiltenkt vinterbruk, men at vinden i de norske fjell nok kan sammenlignes med det han er kjent med i "skotske highlands":

"I do not think the 10mm poles are required for strong winds, the standard poles have been fine here in the Scottish Highlands with very strong winds. I prefer to use these self tensioner/shock absorbers, they help dissipate the wind energy and take strain off the poles and fabric. We could include some of these with the tent.

 

A 10mm pole set would cost £80."

 

Best Regards, Marc 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jag ser ingen specifikation på material eller mått konstruktion ´lika´HB unna ,här saknas dock många bra lösningar men blir säkert relativt rymligt ifh till vikten men hade nog hellre satsat på stora varumärken som ZP USA Tarpent tent eller BA pga UK nu är utanför EU så blir det ej aktuellt för mig finns  firma i It som heter ´Bofus´ som även de syr på  bställning samt Backpackligt.se har lokal produktion.

Att köpa ett mkt slitet märkestält av den modell du vill ha och byta ut ytter tält och golv på innertält mot dyneema,byta löpare i dragkedjor och linor.

Hb unna är nu mitt lättaste tält jag litar 100% på men ett niak skulle ev duga bra på sommaren men mindre Absider.

Nu säljs BA fly creek hv2 carbon  Dynnema för 8000 skr det väger ca 6-700 gr kanske lite ömtåligt men med normalt sommar väder på kalfjäll klarar det nog,men går nog sönder på en natt med 15-20 ms då mitt unna bara skulle skaka regjält men få obetydligt slitage(jag har ett Bergans sl 1p på öppet köp för 2500 kr med lite modifiering och en liten tarp så blir det halva kostnaden  med lika vikt ,en test kommer senare)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Heisann.

Har hatt noen netter i SAOR-DCF teltet nå. Står til forventningene. Mr. Marc hadde glemt å sy på hemper til plugger nede i 2 hjørner, men det løste seg med 2 taustumper. Omsyingen til 120cm i "hodeenden" var heller ikke perfekt utført. Var brukt litt mye materiale i bredden i taket, slik at det henger unødig mye ned, men ingen big deal. (Selvfølgelig mulig å sy om, men tror ikke jeg kommer til å gjøre noe med det). Kvalitetsfølelese forøvrig er meget bra. Var til fjells med en kamerat som bruker et Helsport Fonnefjell Superlight nylig. Da det dro på med nordvest en dag vi satt med kaffekoppen på utsida av teltene, (som sto ved siden av hverandre), la Fonnefjellen seg helt flat i kastene, mens ingen påvirkning å snakke om var synlig på "Trekkerteltet". Nå er vel verken Fonnefjell sin kostruksjon eller "Superlight" generelt noen målestokk, men observasjonen ga meg i alle fall en god trygghet i at dette blir teltet jeg kommer til å bruke - og føle meg trygg i - når turene blir så lange at vekt har prioritet. (Fonnefjellen reiste seg forøvrig  og var like hel, men å ligge inni der og stadig få taket i panna er jo ikke stas:-) ).

(God plass og lett å ha det komfortabelt i på alle type turer, men for å være sikker på å ha det lenge - slitestyrkemessig - er det kun på lengre turer jeg kommer til å bruke det).

Får scoren: "Anbefales" av meg! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje78 skrev (9 timer siden):

Heisann.

Har hatt noen netter i SAOR-DCF teltet nå. Står til forventningene. Mr. Marc hadde glemt å sy på hemper til plugger nede i 2 hjørner, men det løste seg med 2 taustumper. Omsyingen til 120cm i "hodeenden" var heller ikke perfekt utført. Var brukt litt mye materiale i bredden i taket, slik at det henger unødig mye ned, men ingen big deal. (Selvfølgelig mulig å sy om, men tror ikke jeg kommer til å gjøre noe med det). Kvalitetsfølelese forøvrig er meget bra. Var til fjells med en kamerat som bruker et Helsport Fonnefjell Superlight nylig. Da det dro på med nordvest en dag vi satt med kaffekoppen på utsida av teltene, (som sto ved siden av hverandre), la Fonnefjellen seg helt flat i kastene, mens ingen påvirkning å snakke om var synlig på "Trekkerteltet". Nå er vel verken Fonnefjell sin kostruksjon eller "Superlight" generelt noen målestokk, men observasjonen ga meg i alle fall en god trygghet i at dette blir teltet jeg kommer til å bruke - og føle meg trygg i - når turene blir så lange at vekt har prioritet. (Fonnefjellen reiste seg forøvrig  og var like hel, men å ligge inni der og stadig få taket i panna er jo ikke stas:-) ).

(God plass og lett å ha det komfortabelt i på alle type turer, men for å være sikker på å ha det lenge - slitestyrkemessig - er det kun på lengre turer jeg kommer til å bruke det).

Får scoren: "Anbefales" av meg! 

Har lyst på et slikt må jeg si… hvordan er lengden og høyden for en på litt over 180? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje78 skrev (12 timer siden):

Heisann.

Har hatt noen netter i SAOR-DCF teltet nå. Står til forventningene. 

Hadde satt pris på om du kunne tatt noen bilder  ved neste oppsett og delt med oss.

Har Hilleberg Unna og er strålende fornøyd med det, men en lettere versjon som ikke trekker vann og ikke "sagger" hadde jo gjort seg 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (38 minutter siden):

Hadde satt pris på om du kunne tatt noen bilder  ved neste oppsett og delt med oss.

Har Hilleberg Unna og er strålende fornøyd med det, men en lettere versjon som ikke trekker vann og ikke "sagger" hadde jo gjort seg 🙈

Sagger Unna? Mitt er dønn stramt, ca 12 år gammelt.

Eneste jeg har gjort er å ta en ekstra runde rundt hullene man trer innerteltet i, for strikkene var begynt å bli slappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Sagger Unna? Mitt er dønn stramt, ca 12 år gammelt.

Eneste jeg har gjort er å ta en ekstra runde rundt hullene man trer innerteltet i, for strikkene var begynt å bli slappe.

Nei, jeg tok vel litt i der. Av mine telt så er det Unna og Saitaris som sagger minst.

Jeg har ikke brukt mitt Unna i noe særlig hardt vær og bardunerer derfor lett, så derfor opplever jeg litt sagging. At duken strekker seg når det er kaldt&vått er ikke til å unngå. Men det kan ikke sammenlignes med noen av tunellteltene jeg har hatt.

Dessuten må jeg nesten finne opp en grunn til å kjøpe noe som skulle hatt sjanse til å erstatte Unna. Så enkelt, men så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Fiskepadde skrev (På 31.7.2022 den 10.50):

Har lyst på et slikt må jeg si… hvordan er lengden og høyden for en på litt over 180? 

Hei. Mener det er 220 liggelengde. Veldig få telt meg bekjent, med lignende konstruksjon som matcher Unnas 230. Jeg er 187 og kun godt tenke meg noen cm til. (Ligger på 7cm underlag)Min løsning er å ta det lette skumunderlaget jeg alltid har med, (I tilfelle det oppblåsbare sier pang+til kos på utsida teltet), og trekke det nedover slik at nederste delen legges oppover teltveggen, slik at bunnen på soveposen har dette mellom seg og teltveggen. Da holder posen seg tørr selv om jeg spreller meg nedover gjennom natta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (På 31.7.2022 den 13.46):

Hadde satt pris på om du kunne tatt noen bilder  ved neste oppsett og delt med oss.

Har Hilleberg Unna og er strålende fornøyd med det, men en lettere versjon som ikke trekker vann og ikke "sagger" hadde jo gjort seg 🙈

Satt det opp og tok noen bilder i dag. Fornøyd med omsyinga. Fint med ekstra bredde i innerteltet i "hodeenden". God plass til hunden + rot og leseplass. Litt "sægg" i innerteltet, som nevnt, men ikke et stort problem. Kjapt å kneppe løs noen hemper for innertelte og dermed få stort yttertelt når det trengs. Også veldig fornøyd med luka jeg fikk sydd i bakveggen på innerteltet. På midten er det ca 40cm mellom inner og ytter og dermed masse lagringsplass. Kjekt å ha dette tilgjengelig fra innerteltet hvis det er dårlig vær.20220810_203157.thumb.jpg.4d83b91656515c22fa9d2fec82caee44.jpg20220810_203213.thumb.jpg.6d5f6a8e8b64800fad03f9213184d254.jpg20220810_203305.thumb.jpg.46b38262e2a9d24a295f7b81fa0a0cef.jpg20220810_203327.thumb.jpg.b01ff37a15cf6d91533a97f7afcfc80a.jpg20220810_203421.thumb.jpg.b34c6fcc8f2aed2fabd059a93fbeb84b.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hade 2 tält på posten under vandringen som tesades inne vid hemkomsten.

- Hornet Elite 1p från Nemo det hade varit ett alternativ om de hade gjort större öppning på det rymliga inner tältet men flera dm för korta blixtlås för att slippa backa in inted bara i yttertältet utan även i innertält.Bra volym dock lite svårt sätta i bågar i ölgeteterna samt att det är USA resning dvs oskyddat innertält vid resning

-Bergans SL Dome ett nästan onödigt högt tält och mkt komplicerat att sätta ihop alla pinnar samma ide som HB unna men båda långa stängerna sitter ihop och desutom så ska man snäppa in 2 utv lägesstopp på de tvärgående stängerna allt under ev ett kraftigt regn då även detta har USA resning. Men ett bra finväderstält som är ok för er som är 210 cm långa iaf på höjden det har även mygg nät i taket men på bilder såg det ut som det var i sidopanelerna.

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje78 skrev (21 minutter siden):

Hei. Mener det er 220 liggelengde. Veldig få telt meg bekjent, med lignende konstruksjon som matcher Unnas 230. Jeg er 187 og kun godt tenke meg noen cm til. (Ligger på 7cm underlag)Min løsning er å ta det lette skumunderlaget jeg alltid har med, (I tilfelle det oppblåsbare sier pang+til kos på utsida teltet), og trekke det nedover slik at nederste delen legges oppover teltveggen, slik at bunnen på soveposen har dette mellom seg og teltveggen. Da holder posen seg tørr selv om jeg spreller meg nedover gjennom natta. 

Om man tenker linære funksjoner, så kan man estimere liggelengde. Man kan si at man trenger ca. 40cm fri høyde for en med 44 i sko som ligger på et 7cm underlag med føttene pekende opp. Dersom veggen skrår med 45 grader vil du miste 40cm liggelengde fra det som er oppgitt, siden stigningstallet er 1. Mister 80cm om det skrår i begge ender.

For Unna vil jeg på mitt øyemål si at det skrår med ca 60 grader nederst på innerteltet. Hvis stigningstall til en linje med 60 grader er ca. 1,73 vil man ved å dele 40cm høyde på 1,73 se at man mister ca. 23cm liggelengde i hver ende. 230cm minus 46cm gir 184cm reell lengde. 

Antageligvis sover man ikke med føttene 90 grader opp, så det endrer regnestykket litt. Antageligvis er ikke sidene 60 grader heller, men man havner noen lunde i nærheten. Etter egen erfaring vil jeg si tallet er et sted rundt 190 for hilleberg unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje78 skrev (36 minutter siden):

Satt det opp og tok noen bilder i dag. Fornøyd med omsyinga. Fint med ekstra bredde i innerteltet i "hodeenden". God plass til hunden + rot og leseplass. Litt "sægg" i innerteltet, som nevnt, men ikke et stort problem. Kjapt å kneppe løs noen hemper for innertelte og dermed få stort yttertelt når det trengs. Også veldig fornøyd med luka jeg fikk sydd i bakveggen på innerteltet. På midten er det ca 40cm mellom inner og ytter og dermed masse lagringsplass. Kjekt å ha dette tilgjengelig fra innerteltet hvis det er dårlig vær.20220810_203157.thumb.jpg.4d83b91656515c22fa9d2fec82caee44.jpg20220810_203213.thumb.jpg.6d5f6a8e8b64800fad03f9213184d254.jpg20220810_203305.thumb.jpg.46b38262e2a9d24a295f7b81fa0a0cef.jpg20220810_203327.thumb.jpg.b01ff37a15cf6d91533a97f7afcfc80a.jpg20220810_203421.thumb.jpg.b34c6fcc8f2aed2fabd059a93fbeb84b.jpg

Fy flate for ett flott telt!

Men dumt at de ikke har glidelåsen i innerteltet helt i hjørnet slik som på Unna. Med innerteltet åpent blir inner og yttertelt mer som en enhet om man har glidelåsen helt ute i hjørnene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Fy flate for ett flott telt!

Men dumt at de ikke har glidelåsen i innerteltet helt i hjørnet slik som på Unna. Med innerteltet åpent blir inner og yttertelt mer som en enhet om man har glidelåsen helt ute i hjørnene.

Enig i det. Spurte om det før jeg bestilte. Svaret var da at glidelåsen var flyttet nærmere hjørnet enn bildene på hjemmesida den gangen viste... men enig - kunne fortsatt vært lengre ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.